اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی: تامین آب اولویت اصلی جلوگیری از مهاجرت روستاییان است

استاندار خراسان رضوی گفت: تامین آب از اولویت‌ها و نیازهای واقعی در ماندگاری روستاییان به‌ویژه جوانان و نیروی کار در روستاها است که باید مورد توجه جدی باشد.

استاندار خراسان رضوی: تامین آب اولویت اصلی جلوگیری از مهاجرت روستاییان است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری در نشست با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: در سند محرومیت زدایی از ۲ هزار و۵۹۶ روستای استان، رفع نیازهای آب در بخش دام و کشاورزی مد نظر است.

وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های پنهان و بالقوه فراوانی است و تمرکز بر این ظرفیت‌ها و همسو شدن قابلیت‌های اجرایی، مدیریتی و تامینی همراه با کار جهادی می تواند به رفع مشکلات حوزه آب و سایر بخش ها منجر شود.

نظری ادامه داد: طرح محرومیت زدایی در روستاها در قالب ۱۴ محور با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در استان در دست اجراست که آب و جاده به عنوان دو محور اصلی در همکاری با سپاه به اجرا درمی آید.

استاندار خراسان رضوی افزود: ۲۶ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند و یکی از دلایل کوچک بودن این عدد، تبدیل روستاها به نقاط شهری است در حالی که ارتقای روستا به شهر، به رفع تمام مشکلات منجر نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: پایه اقتصاد روستا بر دامداری و کشاورزی بنا شده است، لذا زمانی که روستا به شهر تبدیل می شود این دو بخش تحت تاثیر قرار می گیرند و جایگاه قبلی خود را از دست می دهند.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: ایجاد بسته تشویقی راهکاری برای کاهش مصرف آب مشترکان است، همچنین وجود باغ‌ویلاها از معضلات جدی استان است.

نظری ادامه داد: ساخت باغ ویلاهای غیرمجاز و تفکیک اماکن دارای مجوز از فاقد مجوز، ضروری است و موفقیت در این حوزه نیازمند یک برنامه و تصمیم گیری عملیاتی در حوزه‌های مختلف و از جمله آب است.

استاندار خراسان رضوی گفت: سرقت آب، تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغی و ایجاد مشکلات امنیتی ناشی از تبعات ساخت باغ ویلا است و از شرکت آب و فاضلاب می‌خواهیم پیشنهادهای خود را در حوزه آب شرب ارائه دهد تا استانداری پیگیری کند.

آغاز عملیات آبرسانی به ۱۲۱ روستا با مشارکت سپاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: براساس طرح محرومیت زدایی از روستاها، در مرحله نخست عملیات آبرسانی به ۱۲۱  روستای استان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه امام رضا (ع) آغاز شده است که پیش بینی می شود این تعداد به ۲۰۰ روستا افزایش یابد.

سیدابراهیم علوی افزود: قرارداد آبرسانی به ۲۲۱ روستای دیگر با سرمایه گذاری و مشارکت سه نیکوکار استان منعقد و در حال اقدام است.

وی اضافه کرد: یکی از مطالبات شهرستان‌ها و روستاها اصلاح شبکه و خطوط انتقال آب است، طول شبکه و خطوط انتقال آب در استان ۳۰ هزار کیلومتر است که از این متراژ ۱۵ هزار کیلومتر به دلیل عمر بالای ۳۰ سال، نیاز به تعویض دارد، اعتبار مورد نیاز نیز هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

علوی ادامه داد: سرقت آب از طریق انشعابات غیرمجاز از جمله چالش‌های مهم آبفای استان است، به گونه ای که علاوه بر رشد قارچ‌گونه باغ‌ویلاها، مصرف آب شرب برای دام و آبیاری باغها و درختان، شرایط سخت تامین آب مشترکان را تشدید کرده است.

وی سرانه مصرف آب روزانه هر روستایی استان را ۱۹۹ لیتر بیان و اظهار کرد: این میزان مصرف ۸۰ لیتر از سرانه تعیین شده بیشتر است، این در حالی است که در برخی شهرستان‌ها مسوولان محلی همچنان از آبفا مطالبه آب دارند و حال آنکه با وجود خشکسالی و قطع برق، میزان تولید آب روستایی در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۵ درصد و تولید آب شهری ۶ دهم درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول