اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

ترفندهای ضدانقلاب برای ترویج بدحجابی/ توصیه رهبر انقلاب به آمران به معروف: بگو و برو!

ضدانقلاب برای ترویج بدحجابی تلاش دارد فیلم‌هایی از درگیری و اختلاف میان آمران به معروف و بدحجابان را به طور گسترده در فضای مجازی منتشر کند. اهدافی پشت این ماجراست که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم.

ترفندهای ضدانقلاب برای ترویج بدحجابی/ توصیه رهبر انقلاب به آمران به معروف: بگو و برو!

فارس پلاس؛ روایت روز: دیروز فیلم هتاکی و حمله دو دختر بدحجاب به یک دختر چادری در اتوبوس منتشر شد. امروز هم خبر دستگیری فرد هتاک در رسانه‌ها منتشر شد. ضدانقلاب نیز در تکثیر فیلم درگیری و هتاکی هنجارشکنان و بدحجابان در فضای مجازی نقش موثر ایفا کرد و پیج‌های فعال خود را برای توزیع فعال این تصاویر سر خط کرد. 

 

 

هدف از تکثیر این فیلم‌ها چیست؟

ضدانقلاب چند هدف عمده را دنبال می‌کند:

اول اینکه می‌خواهد نشان دهد شکاف اجتماعی عمیقی در جامعه ایران شکل گرفته است. بازنمایی ضدانقلاب از ماهیت جامعه ایران این است که ایرانیان به دو گروه جدی دین‌خواهان و دین ستیزان تقسیم شده‌اند. و از قضا گروه دین ستیزان قدرت بالایی در اعمال خواسته خود دارند و می‌توانند غالب شوند.

دوم اینکه هزینه اجرای احکام اجتماعی اسلام افزایش پیدا کند. اساسا یکی از ترفندهای شیطان برای منصرف کردن انسان از تعبد همین است. وسوسه‌های ذهنی شیطان، باعث می‌شود انسان تصور کند برای اجرای یک حکم الهی باید هزینه بالایی بپردازد که این تصور گاهی باعث انفعال و بی‌عملی شخص می‌شود. در فضای عمومی نیز جامعه به مثابه یک کل واحد درگیر یک خیال پردازی رسانه‌ای از سوی ضدانقلاب می‌شود. توهمی که هیچ نسبتی با واقعیت ندارد اما ذهن جامعه را درگیر خود می‌کند. این توهم چیزی نیست جز اینکه اساسا محجبه بودن و انجام فریضه امربه معروف و نهی از منکر به احتمال بالا سبب درگیری و خشونت اجتماعی خواهد شد. 

از طرفی، عدم وجود مفسده در انجام فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر هم یکی از شروط اصلی است. خود به خود سیستم محاسباتی جامعه به هم می‌ریزد. جامعه به طور غیرواقعی احساس وجود مفسده می‌کند و این امر باعث یک تصمیم خطرناک می‌شود: عدول از امر به معروف و نهی از منکر.

سوم نمایش یک جامعه عصبی؛ به این معنا که مردم ایران به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی دچار عارضه روانی نیز شده اند. هدف، نمایش دادن ایران غیرعادی است. ایرانی که هم مشکلات اقتصادی دارد، هم اجتماعی، هم تحریم و ... و هم مشکلات روانی. نمایش سیاه از جامعه ایران نتیجه‌ای جز ناامیدی نخواهد داشت و «امید» سنگر آخر است که در این میدان فتح می‌شود و انسان و جامعه به یکباره فرو می‌ریزد.

 ضدانقلاب برای تولید این فیلم‌ها از چه ترفندهایی استفاده می‌کند؟

ابتدا ماجرا را یک بار دیگر از زاویه دوربین خانم چادری ببینید:

 

 

نکاتی در این فیلم وجود دارد که خوب است دقت کنیم:

اول: عصبانی کردن آمربه‌معروف: دو دختر هنجارشکن و بدحجاب با فحش دادن و حتی درگیری فیزیکی تلاش می‌کنند دختری که تذکر لسانی داده را عصبانی کنند. 

دوم: متشنج کردن فضا: یکی از دو دختر بدحجاب (که فیلم را او می‌گیرد) از یک لحظه‌ای به بعد کلا با جیغ زدن‌های غیرعادی فضای اتوبوس را متشنج می‌کند. دختر بدحجاب دیگر هم با هل دادن و درگیر شدن این تشنج را بیشتر می‌کند. اساسا یکی از ترفندهای همیشگی در ضبط این فیلم‌ها همین است. اغلب فیلم‌ها با بک‌گراند صوتی جیغ و داد است بدون آنکه اتفاق خاصی در پشت صحنه رخ داده باشد اما مخاطب با دیدن فضای متشنج، برداشت می‌کند فردی که در حال جیغ و داد است، در حال کتک خوردن است. در حالی که واقعا هیچ دلیل منطقی برای جیغ و دادهای وحشتناک وجود ندارد. ضدانقلاب به معنای واقعی در صدد است با هوچی‌گری و جیغ و داد فضای عمومی را متشنج کند.

نتیجه چه می‌شود؟ خوراک رسانه‌ای برای عملیات حول آنچه‌که در ابتدای این گزارش توضیح دادیم آماده می‌شود.

 

چه باید کرد؟

مخاطب خود را بشناسید. مقدمه کار، تیپ‌شناسی دقیق از بدحجابان است. یکسان دانستن بدحجابان کار را خراب می‌کند. تنها بخش کوچکی از بدحجابان در زمین بازی ضدانقلاب بازی می‌کنند و بخش عمده آنها ماجرای متفاوتی دارند. در فیلم درگیری اتوبوس هم اغلب افراد بدحجاب حاضر با فرد هتاک همراه نمی‌شوند (جزئیات بیشتر در تیپ‌شناسی بدحجابان را در این گزارش اینجا بخوانید.) اتفاقا ضدانقلاب تمام تلاش خود را می‌کند که این خطا رخ دهد و همه بدحجابان در یک دسته ارزیابی شوند.

درگیر جنگ ذهنی دشمن نشوید. تذکر و امربه‌معروف اگر با روش درست خود انجام شود حتما نتیجه خواهد داد. احکام الهی منطبق بر فطرت انسانی تشریع شده‌اند و قانون این جهان چنین است که رعایت این احکام نتیجه بخش است. رهبرانقلاب می‌فرماید: «من به شما عرض می‏‌کنم که تأثیر امر و نهی زبانی اگر انجام گیرد از تأثیر مشت پولادین حکومت‌ها بیشتر است. من چند سال است که گفته‏‌ام امر به معروف و نهی از منکر. البته عدّه‌‏ای این کار را می‌‏کنند؛ اما همه نمی‌‏کنند. همه تجربه نمی‌‏کنند، می‌‏گویند آقا چرا اثر نمی‌‏کند؛ تجربه کنید. منکری را که دیدید، با زبان تذکّر دهید. اصلًا لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما برای رفع آن منکر، سخنرانی بکنید. یک ‏کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است. شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کی می‏تواند منکر را ادامه دهد؟»

عصبانی نشوید: اگر فردی که به او تذکر دادید شروع به هتاکی کرد عصبانی نشوید. عصبانی کردن به همراه فیلم‌برداری یعنی پروژه ضدانقلاب شروع شده است. در زمین بازی ضدانقلاب قرار نگیرید و سریع عبور کنید. در تذکر لسانی، باید تذکر بدهیم و رد شویم. نباید بایستیم و بحث کنیم. امر به معروف و نهی از منکر در فضای عمومی که فرصت سخن گفتن و تحلیل و تبیین نیست و حتی احتمال درگیری کلامی وجود دارد، نتیجه‌بخش نیست. باید یک تذکر داد و عبور کرد.

رهبر انقلاب می‌فرمایند: « من همین امر به معروف و نهی از منکر زبانی را - ولو به شکل خیلی راحت و آرام و بدون هیچ خشونت و دعوایی - واقعاً یکی از معجزات اسلام می‌دانم. مثلاً یک نفر کار خلافی می‌کند، می‌گویند آقا شما این کار را نباید می‌کردی. این مطلب را بگو و برو. می‌گوید او برمی‌گردد دو تا فحش به من می‌دهد. خیلی خوب؛ حالا دو تا فحش هم به شما بدهد؛ برای خاطر امر خدا تحمّل کنید. اگر نفر دوم هم بگوید آقا شما باید این کار را نمی‌کردی؛ بدانید اگر دعوا هم بکند، دعوایش کمتر از آنی است که با نفر اوّل کرده است. نفر سوم و نفر دهم و نفر بیستم هم همین‌طور. بنابراین، اگر نهی از منکر باب شد و تا نفر بیستم رسید، شما خیال می‌کنید آن آدم دیگر آن کار را تکرار خواهد کرد؟ نهی از منکر واقعاً معجزه می‌کند»

انتهای پیام/ ت 34

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول