اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خبرگزاری فرانسه؛ «عقب‌گرد عظیم» بایدن در سفر به غرب آسیا

یک خبرگزاری کشور فرانسه نوشت، سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و فلسطین اشغالی چیزی جز عقب‌گرد برای او نبود.

خبرگزاری فرانسه؛ «عقب‌گرد عظیم» بایدن در سفر به غرب آسیا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خبرگزاری فرانسه» روز یکشنبه در گزارشی نوشت، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به‌دنبال استفاده از اولین سفر به غرب آسیا جهت تأکید بر اثرگذاری واشنگتن بر منطقه بود اما حتی یک پیشرفت قابل ملاحظه نیز حاصل نشد. اتفاقی که برای تحلیل‌گران تعجب‌آور نبود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: «در مورد مسائل مختلف از بهای انرژی گرفته تا حقوق بشر و نقش اسرائیل در منطقه، اگر نگوییم هیچ، باید گفت دستاورد ناچیزی از چهار روز دیدار و سخنرانی پیاپی حاصل شد».

این خبرگزاری می‌نویسد: «پس از آنکه هواپیمای رئیس جمهور در راه برگشت به واشنگتن بود، میزبان‌های سعودی بایدن یکی از اندک بیانیه‌های قاطع او را کم اهمیت کردند: برداشته شدن محدودیت هوایی برای پروازها از اسرائیل و به آن که بایدن شخصاً به‌عنوان مسئله‌ای مهم به آن اشاره کرده بود».

اشاره خبرگزاری فرانسه به اظهارات «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی است که روز شنبه در سخنانی مدعی شد که لغو محدودیت پرواز شرکت‌های هواپیمایی اسرائیل بر فراز حریم هوایی عربستان سعودی ارتباطی به روابط با اسرائیل ندارد. (جزئیات بیشتر)

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: «جای بحث نیست که اقدامات اعلام شده در طول سفر بایدن "معتدل" بودند. "برایان کاتولیس" عضو موسسه خاورمیانه در واشنگتن معتقد است این‌ها "نشانه‌های مثبتی از اتفاقات بزرگ‌تر در آینده" هستند و "آن‌ها قرار نیست یک شبه منطقه را تغییر دهند و کارهای بسیار بیشتری باید از سوی بازیگران منطقه برای دستیابی به پتانسیل کامل این گام‌های اولیه انجام شود"».

در این گزارش آمده است: «مقالات تندتری نیز از سوی فعالان حقوق بشر و علیه سفر بایدن به عربستان سعودی نوشته شده است. کشوری که او زمانی وعده داده بود آن را بابت قتل خاشقچی در سال ۲۰۱۸ "منفور" خواهد کرد».

 

ناکامی در افزایش تولید نفت

این گزارش می‌نویسد: «از همان ابتدا، عربستان سعودی قرار بود پردردسر ترین بخش سفر بایدن باشد اما با توجه به حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید قیمت انرژی، بایدن تحت فشار قرار گرفتن تا با ریاض خوشرویی کند. واشنگتن مشتاق بود عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت خام، به پایین آوردن قیمت سوخت کمک کند که به تهدیدی برای شانس دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر تبدیل شده است».

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: «بایدن پس از ملاقات‌های دوجانبه با سران سعودی در روز جمعه گفت که قرار است برای افزایش تأمین سوخت "هر کاری که می‌توانم انجام دهم" اما این را هم گفت که نتایج قطعی "تا چند هفته دیگر" مشخص نخواهد شد و معلوم نیست که این نتایج چه باشند».

در این گزارش آمده است: «جیک سالیوان مشاور امنیت ملی او نیز انتظارات را پایین آورد و به خبرنگاران گفت هرگونه اقدامی در بستر اوپک پلاس انجام خواهد شد. فردای آن روز در نشست ۶ کشور عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس به‌علاوه مصر، عراق و اردن فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی در نشستی خبری گفت "واقعاً نفت موضوع نشست نبود". وعده محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی درباره رساندن ظرفیت تولید نفت به سیزده میلیون بشکه در روز نیز که در ماه می اعلام شده بود قرار نیست تا سال ۲۰۲۷ تحقق یابد».

 

ناتوانی در عادی‌سازی

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: «در مورد مسئله تقویت روابط اسرائیل و کشورهای عربی، دستکم در ابتدا این‌طور به نظر می‌رسید که ریاض یک پیروزی برای بایدن رقم زده است. بر خلاف افزایش روابط تجاری و امنیتی پشت پرده، سعودی‌ها هرگز اسرائیل را به رسمیت نشناخته و از به توافقات ابراهیم در سال ۲۰۲۰ نیز ملحق نشد. اما اوایل روز جمعه مقامات هوانوردی سعودی اعلام کردند محدودیت پروازی "تمام هواپیماها" را برمی‌دارند تا راه برای عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی عربستان سعودی باز شود».

در ادامه این گزارش آمده است: «یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل مدعی  شد که این "اولین گام در راستای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است". اما فیصل بن فرحان آن را رد کرده و گفت این اقدام ربطی به رابطه با اسرائیل نداشته و "به هیچ وجه قرار نیست مقدمه‌ای برای گام‌های بعدی باشد". در خلال حضور بایدن در اسرائیل و اراضی فلسطینی هیچ پیشرفتی در مذاکرات متوقف شده صلح حاصل نشد و در عوض تمرکز به سمت فراهم کردند اقدامات مالی برای فلسطینی‌ها از جمله فراهم کردن اینترنت 4G چرخید».

این گزارش می‌افزاید: «بایدن و لاپید یک توافق امنیتی جدید را امضا کردند که در آن آمریکا متعهد می‌شود هرگز نگذارد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. اما این توافق نتوانست بر اختلافات میان دو طرف سرپوش بگذارد. لاپید دقیقا گفت که استفاده از نیروی نظامی باید یکی از گزینه‌ها باشد و دیپلماسی و گفت‌وگو کافی نیست اما بایدن تأکید کرد هنوز قصد دارد شانسی برای دیپلماسی قائل باشد و استفاده از نیروی نظامی "آخرین گزینه" است».

 

عقب‌گرد عظیم در مسائل حقوق بشری

خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت: «سخت‌ترین دست ردی که به سینه بایدن خورد از دیدار او با محمد بن سلمان نشأت می‌گیرد که به گفته نهادهای اطلاعاتی آمریکا "عملیات قتل و قطعه قطعه کردن خاشقچی را تأیید کرده بود". واشنگتن پست، روزنامه‌ای که خاشقچی با آن همکاری داشت، با قرار دادن عکس مشت به هم کوبیدن بایدن و بن‌سلمان آن را "شرم‌آور" توصیف کرد».

این خبرگزاری به نقل از «کریستین دیوان» عضو موسسه مطالعه کشورهای خلیج فارس در واشنگتن نوشت: «احوال پرسی بایدن و بن سلمان به عنوان نماینده بصری ناتوانی ما در پاسخگو قرار دادن وی، دردناک است».

این گزارش همچنین به نقل از «عبدالله الاعوذ» منتقد حکومت سعودی‌ها و ساکن آمریکا که پدرش در عربستان در حبس به سر می‌برد نوشته است: «این یک عقب‌گرد عظیم است».

با این حال «حسین ایبیش»  عضو دیگر موسسه مطالعه کشورهای خلیج فارس در واشنگتن نوشت: «خود این دیدار به ویژه با محمد بن سلمان یک دستاورد است». به عقیده این تحلیلگر بایدن به‌دنبال این بود که روابط شخصی و سیاسی میان دولت خود و سعودی‌ها را ترمیم کند و «به نظر می‌رسد آن را انجام داده است».

از زمان اتمام سفر بایدن به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی، رسانه‌ها و تحلیلگران متعددی به ناچیز بودن دستاوردهای آن اشاره کرده‌اند. خبرگزاری رویترز در تحلیل خود نوشت  بایدن در حالی عربستان سعودی را ترک کرد که هیچ دستاوردی در خصوص تأمین سوخت و ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با خود به همراه نداشت. (جزئیات بیشتر)

«آموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در تحلیل خود گفت: «اسرائیل درخواست‌های خود درباره موضوع ایران را برای کوتاه‌مدت ارائه نکرد و آن‌طور که انتظار داشت در مورد عادی‌سازی روابط [با ریاض] شگفت‌زده نشد».

او همچنین گفت: «من می‌گویم تا حدودی بازنده این سفر اسرائیل است؛ چه در موضوع ادغام به منطقه و چه درخصوص پروند ایران. سعودی‌ها به دنبال تغییر چهره بن سلمان (ولی‌عهد عربستان) بودند و به آن نیز رسیدند». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول