اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

مهم‌ترین دلیل خروج پول حقیقی از بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت در سایر بازارها براساس نرخ ارز آزاد تعیین می‌‌شود، ولی در بازار سرمایه شرکت‌‌های صادراتی باید نرخ خود را با ارز نیمایی محاسبه کنند و این تفاوت به ضرر سهامداران است.

مهم‌ترین دلیل خروج پول حقیقی از بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی امروز معاملات خود را به پایان رساند که مهمترین حمایت خود را از دست داد. شکسته شدن این حمایت می‌تواند یک سیگنال منفی برای بازار سرمایه باشد.

در صورتی که شاخص کل بورس امروز می‌توانست این حمایت را نگه دارد و به سطح پائین‌تر نرود، نشانه امیدوارکننده‌‌ای برای سهامداران بود تا شاخص بتواند به کانال 1.5 میلیون واحدی بازگردد.

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، رفتار هیجانی سهامداران یکی از مشکلات فعلی بازار سرمایه است. این معضل از سال‌‌های گذشته بر بازار حاکم بوده است. البته بازار سرمایه در شرایط فعلی با ریسک‌های سیاسی و اقتصادی همراه است.

* فاصله نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز آزاد مشکل جدید بازار سرمایه

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: تا زمانی که ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بیرون از بازار سرمایه کاهش پیدا نکند، نمی توان امیدوار به برگشت بازار سرمایه بود. طرح مجلس درباره بورس کالا، بازار سهام را با چالش جدی قیمت‌گذاری دستوری برای همه محصولات عرضه شده در این بازار ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: مهمترین دلیل خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به موضوع فاصله 30 درصدی نرخ ارز نیمایی با نرخ آزاد ارز باز می‌گردد. سرمایه‌‌گذاران گزینه‌های متفاوتی را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف از طلا گرفته تا مسکن، دلار و غیره دارد، با اندک مقایسه‌ای مشخص می‌شود بازار سرمایه با کمترین میزان بازدهی در این مدت همراه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت در سایر بازارها براساس نرخ ارز آزاد تعیین می‌‌شود، ولی در بازار سرمایه شرکت‌‌های صادراتی باید نرخ خود را با ارز نیمایی محاسبه کنند. به همین دلیل ارز آنها در مقایسه با بازار آزاد تسعیر زیادی پیدا می‌کند و دارایی این سهامداران به عنوان دارایی که قرار بوده به نوعی هجینگ دلاری برای سهامدار محسوب شود که خاصیت خود را از دست داده است. در نتیجه چنین بازاری جذابیت خودش را برای سرمایه‌گذاران از دست می‌دهد.

* کاهش شاخص کل بورس

در جریان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس با ریزش 10 هزار و 231 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 469 هزار و 819 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 69 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت سه هزار و 143 واحدی در سطح 402 هزار و 433 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 78 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 130 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 620 واحد قرار گرفت. 

* عمیق تر شدن رکود در بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 135 هزار و 817 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 129 هزار و 885 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

البته امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 657 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس یک درصد بوده است.

* افزایش خروج سرمایه حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و سومین روز متوالی منفی شد و 496 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که رشد 67 درصدی نسبت به روز گذشته داشته است. گروه های فلزات اساسی، بانک ها و موسسات اعتباری و فرآورده های نفتی، کک بیشترین خروج پول حقیقی را داشته اند.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، دی (بانک دی) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) اختصاص داشت و نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، خدیزل (بهمن دیزل) و شبریز (پالایش نفت تبریز) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* کاهش ارزش صف‌های خرید در بازار سرمایه

در جریان معاملات روز یک شنبه، تعداد 134 نماد با افزایش قیمت و 425 سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل رشد 6 درصدی داشت و 119 میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 57 درصد افت کرد و در رقم 112 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای سنیر (شرکت سیمان سفید نیریز)، تکنو (شرکت تکنو تار) و سکرد (شرکت سیمان کردستان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب)، فلوله (لوله‌ و ماشین ‌سازی ‌ایران‌)، وساخت (سرمایه‌ گذاری ساختمان ‌ایران‌) تعلق داشت.

انتهای پیام/ ت 42

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول