اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افزایش 9 درصدی قیمت بنزین طی یک هفته در افغانستان

منابع خبری از افزایش 9 درصدی بهای بنزین و گازوئیل در بازار کابل و به دنبال آن گرانی قیمت حمل و نقل عمومی در افغانستان خبر دادند.

افزایش 9 درصدی قیمت بنزین طی یک هفته در افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، منابع خبری اعلام کردند که به‌رغم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، بهای بنزین در افغانستان افزایش یافته است. 

طبق این گزارش، قیمت بنزین طی یک هفته گذشته از 88 افغانی به 95 افغانی و قیمت گازوئیل نیز از 110 افغانی به 127  افغانی افزایش یافته است.

به دنبال افزایش قیمت سوخت، رانندگان در کابل نیز اعلام کردند که قیمت کرایه نیز افزایش پیدا کرده و این موضوع مشکلاتی را برای مردم افغانستان که پیش از این با بحران اقتصادی مواجه هستند را فراهم کرده است. 

پیش از این نیز صلیب سرخ در گزارشی به کاهش قدرت خرید مردم افغانستان به دنبال افزایش بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی در این کشور پرداخته بود. 

صلیب سرخ قطع کمک‌های بین‌المللی و خشکسالی را عامل گرانی مواد غذایی در افغانستان دانسته و گفته است که  به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان آمریکا 9 میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور را مسدود کرده و همچنین قطع کمک‌های خارجی باعث فروپاشی اقتصاد این کشور و فشار بر مردم افغانستان شده است.

این سازمان اضافه کرد: به دلیل چندین سال خشکسالی و کاهش ذخایر آب در بیشتر مناطق افغانستان تولید غلات از جمله گندم در افغانستان تا یک سوم کاهش یافته است که برآیند این امر گرانی کالاهای اساسی و حذف آن از سفرهای مردم بوده است.

براساس این گزارش، قزاقستان که یکی از کشورهای صادرکننده آرد به افغانستان است محدودیت در صادرات این محصول ایجاد کرده و این باعث افزایش 68  درصدی قیمت آرد در افغانستان شده است.

این سازمان گفته است که در کنار افزایش بی سابقه قیمت آرد، قیمت روغن 55 درصد و قیمت سوخت 93 درصد در افغانستان افزایش یافته است.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول