اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

عیدانه غدیر؛ رایگان عروس شوید

هنوز دل از نستعلیق و ثلث و قوس نام علی(ع) نکنده بودم که پیامی دست نویس توجهم را جلب کرد؛ چند آدرس با پلاک و نام کوچه و خیابان که روبرویش از این ساعت تا آن ساعت نوشته شد بود عجیب خودنمایی می‌کرد، از کم و کیف ماجرا پرسیدم و به قول امروزی‌ها از دایرکت و پیام‌های دو سه کلمه‌ای مدد گرفتم تابه نذر غدیر سالن‌های زیبایی نهاوند رسیدم.

عیدانه غدیر؛ رایگان عروس شوید

خبرگزاری فارس-همدان: صفحات معطر به غدیر فضای مجازی را زیر و زبر می‌کردم، از استوری به پست و بعد هم اکسپلور؛ لحظه‌ای با نوای مداحی همدم می‌شدم و دمی هم خیره به تصویری از صحن و سرای مولا، جرعه جرعه از چشمه جوشان غدیر می‌نوشیدم و در پی عظمتش آونگ بین زمین و  آسمان می‌شدم.

هنوز دل از نستعلیق و ثلث و قوس نام علی(ع) نکنده بودم که پیامی دست نویس توجهم را جلب کرد؛ چند آدرس با پلاک و نام کوچه و خیابان که روبرویش از این ساعت تا آن ساعت نوشته شده بود و عجیب خودنمایی می‌کرد.

از کم و کیف ماجرا پرسیدم و به قول امروزی‌ها از دایرکت و پیام‌های دو سه کلمه‌ای مدد گرفتم و از راز این پست پرده برداشتم و اما حکایت چند آدرس با تأکید ساعت ۴ تا ۸ یا ۱۰ تا ۱۲ خلاصه می‌شود در نذر غدیر یا خوشحالی همنوع در آستانه عیدالله اکبر.

قصه همان است، هر کسی هر کاری از دستش برآمد انجام دهد تا غدیر را به کام دیگری شیرین کند؛ حالا جمعی از آرایشگران نهاوند پیوند غدیری بستند و قرار گذاشتند از عید قربان تا غدیر به فراخور زمان‌های اعلام شده عروسی بیارایند یا دستی به سر و صورت متقاضیان بکشند آن هم رایگان به یمن عید.

این نذر جزو جدیدترین ورژن نذرهاست و در کنار ایستگاه‌های صلواتی و ریسه کشی‌ها کوچه و خیابان در این شرایط اقتصادی که هزینه ملزومات زندگی مجالی برای این حرف‌ها نمی‌گذارد باران محبتی است که دل یک زن را در کوران تجملات زنانه از رقص رنگ موهای بافته تا ناخن‌های تابستانه شاد می‌کند و قهقهه امید در دلش طنین می‌اندازد.

خرج و مخارج آراستن عروس هم سر به فلک می‌زند و حالا به یمن غدیر بی‌دغدغه عروس خانم‌ها بر صندلی زیبایی جلوس می‌کنند و پیوندشان مهمان امام با چاشنی نذر غدیر در یادها ماندگار می‌شود.

یکی نیت کرده سه عروس بی‌چشمداشت آماده کند و دیگری تمام وقت در خدمت گیسوان ابریشمی است، آن یکی از عید قربان تا غدیر دست رد به سوی هیچ مشتری نمی‌زند و سر از پا نمی‌‌شناسد برای عیدی دادن؛ القصه بی‌بهانه و با بهانه دل در گرو در نذر غدیر نهادند و روزهای عید را معطر به محبت همنوع می‌کنند.

عیدی در غدیر به شکرانه شفا

ده، بیست، سی، چهل؛ می‌اندازم و بین اسم و آدرس‌ها صد را پیدا می‌کنم و با تماس تلفنی مابین عیدانه مشتری‌ها چند کلامی گپ‌وگفت می‌زنم و جویایی نذر غدیر می‌شوم.

عمارت عروس و خانم سوسن حسن‌کاری اولین مخاطبم می‌شود و با صبر و حوصله به سوال‌های ریز و درشتم جواب می‌دهد و می‌گوید: «۱۹ سال است که به آرایشگری مشغول هستم و در تمام این سالها عروس‌هایی که زیر پوشش کمیته امداد بودند و یا از بهزیستی معرفی می‌شدند را رایگان درست کردم، اما نذر غدیر به بیماری دخترم و در کما رفتنش برمی‌گردد، وقتی دکترها قطع امید کرده بودند.

نذر کردم دخترم یک بار دیگر به زندگی برگردد تا از عید قربان تا غدیر به افرادی که بضاعت مالی ندارند رایگان خدمت بدهم همین طور عروس خانم‌هایی که دستشان تنگ است را بدون ریالی هزینه درست کنم، دخترم به زندگی برگشت و من هم سعادت داشتم این نذر را به جا بیاورم و هر ساله این کار را انجام می‌دهم.

۱۰ سالی می‌شود که در این دهه مبارک خانم‌ها مهمان مولا بودند، حتی علاوه بر خدمات رایگان، عروس خانم‌هایی که بضاعت مالی هم دارند ۲۰ درصد تخفیف به عنوان عیدی می‌گیرند.

 به سبب این نیت خداوند از خزانه غیبش برکت نصیبم کرده، درست وقتی از همه جا مانده و رانده شدم دست خدا به سوی آدم دراز شد و دستگیری کرد؛ عیدانه عید غدیر هم تا دلت بخواهد برکت داشته از برکات معنوی تا مادی و افزایش روزی یا سلامتی خودم و خانواده‌ام، عاقبت به خیری بچه‌هام و رونق کسب و کارم همه و همه از برکات نگاه ائمه است.

ناگفته نماند در این چند ساله دعاهای خیلی قشنگی در حقم کردند و نتیجه این دعاها در جریان زندگیم کاملا مشخص است، یک بار یک خانمی در سالن بعد از انجام کار دستش را بالا گرفت و بلند بلند برای برآورده شدن حاجاتم دعا کرد، خیلی به دلم نشست.

عروس خانم‌هایی هم که رایگان آماده می‌شوند بعد از پایان کار، لبخند رضایت می‌زنند و انگاری در دلشان قند آب می‌شود؛ این لبخند تمام خستگی‌ام را از تن به در می‌کند و  خوشحالی آن دختر جوان به هم منتقل می‌شود.

اگر بخواهم خلاصه کنم گوشه گوشه زندگی‌ام معجزه است که از همین نذرها و توجه اهل بیت(ع) بوده است.»

نجات جنین به برکت نذر غدیر

از شما چه پنهان کم نیستند خانم‌هایی که دل در گرو عظمت غدیر دارند و خادمی این عید بزرگ را سعادت می‌دانند؛ اشتیاق در صحنه بودن را می‌توان از زنگ صدایشان فهمید؛ این بار قرعه به نام زهره مولوی می‌افتد و بعد از تماس مکرر و پخش بوق ممتد می‌گوید: «ماجراهای معنوی زیادی از روز افتتاح آرایشگاهم رقم خورده و همچنان ادامه دارد مثل هدیه قرآن کریم به عروس خانم‌هایی که برای آرایش به سالن ما می‌آیند یا تخفیفاتی که برای خانم‌های بی بضاعت در نظر می‌گیریم.

نذر عروس رایگان هم از ابتدای کار داشتیم تا هم این دنیا و هم آخرت را بیمه کنیم، اما گل‌ورچین کارهای معنوی نذر غدیر است که بر پایه عدد سه می‌چرخد و با خودم قرار گذاشتم هر عید غدیر سه عروس رایگان آماده کنم جدای از دخترخانم‌هایی که کم بضاعت هستند.

حکایت این نذر به دوران بارداری فرزند سوم برمی‌گردد، وقتی برای معاینه پیش پزشک رفتم گفت: بچه از نظر سلامتی مشکل دارد و باید سقط شود؛ راستش چون دو فرزند دیگر هم داشتم در ابتدا خیلی ناراحت نشدم اما دکتر ادامه داد: باید اول با آمپول قلب بچه را از کار بیندازیم و بعد از آن هم به شکل چرخ شده بچه سقط شود.

جمله دکتر تمام نشده بود که حالم خیلی بد شد و توسل کردم به ائمه و این نذر به ذهنم رسید و از دلم گذشت تا هر سال سه عروس را به قید قرعه در این ایام رایگان درست کنم، بعد از کلی توکل و توسل و توبه به دکتر دیگری مراجعه کردم و با چکاپ و بررسی گفت: بچه شما سالم است و هیچ مشکلی ندارد و این معجزه نشانه‌ای از عظمت امام علی(ع) بود.

در مجموع ارادت به حضرت علی(ع) و دعاهایی که زیر ناودان طلای حرم مولا کردم، همیشه برای من نشانه بوده و هر چه دارم به خاطر گوشه چشمی است که امام علی(ع) نسبت به من  داشته و دارد.

به شکرانه نعمات فراوانی که حاصل برکات اتفاقات معنوی در آرایشگاه است، همیشه در فکر کار خیر هستم با روش‌های خودم و کاری که از دستم برمی‌آید؛ ضمن اینکه رزق و روزی خوبی نصیبم شده و وقتی این معجزات را با خودم دوره می‌کنم بغضم می‌ترکد

 هدیه نذر غدیر، هدیه حس خوب

غدیر دلسوز زیاد دارد و زن و مرد پای کار هستند دمی با شربت و شیرینی یا اطعام، یاد غدیر را زنده نگاه می‌دارند و جشن و ریسه‌کشی می‌کنند گاهی هم با نذری که از دل برآمده، لبخند شادی و رضایت را به لبان همنوع می‌نشاند.

قصه این «گزینش رحمانی» همچون دریای بیکران بر دل و جانمان جاری است؛ یکی دیگر از سالن‌دارانی که دل سپرده تا برای غدیر کاری کند مریم غلامی است، او بی مقدمه از نذر غدیر سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «اولین سالی است که برای عید غدیر خدمات رایگان ارائه می‌دهم، اما وقتی که دست به کار شدم و برای خانم‌هایی که در طول سال به سالن‌های زیبایی مراجعه نکرده بودند خدمتی کردم حسابی دلم شاد شد.

یعنی از خوشحالی خانم‌ها به وجد آمدم و ذوق کردم، به نظرم اتفاق خیلی خجسته‌ای است و چه خوب که در عید بزرگ غدیر رقم بخورد و مردم هر چند کوچک عیدانه بگیرند.

به نظرم فرقی ندارد چه کسب و کاری داشته باشی، می‌توانی در همان شغل دلی شاد کنی و جشن کوچکی حتی دو یا سه نفره به راه بیاندازی، از هدیه کتاب و لباس گرفته تا خدمات زیبایی مهم نیت غدیری است.

کار برای عید غدیر و شاد کردن دل همنوع حتما باعث برکت می‌شود؛ برکتی که نمی‌دانی از کجا و چگونه سرازیر می‌شود در کسب و کارت اما کاملا مشهود است.کلام آخرم می‌خواهم بگویم، کار برای غدیر در حد وسعمان حس ارزشمندی به ما منتقل می‌کند و باید بیشتر از این حرف‌ها توسعه یابد و تبلیغ شود.»

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول