اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

بررسی برترین کتب حوزه مالی و اقتصادی

بازارهای مالی هر روز با نوآوری‌های جدیدی دنیا را شگفت‌زده می‌کنند و باتوجه‌به نگرانی‌های اقتصادی و تورم‌ها که هر روز بیشتر هم می‌شوند، لازم است تا خودمان را با دنیا همگام و هماهنگ کنیم.

بررسی برترین کتب حوزه مالی و اقتصادی

برای آشنایی با بازارهای مالی و دستیابی به شرایط مالی بهتر، باید ساختار فکری و ذهنی خود را تغییر دهیم. مطالعه کتاب در حوزه مالی و اقتصادی می‌تواند ما را در مسیر یادگیری این امور همراهی کند. تعداد کتاب‌هایی که در زمینه مالی و اقتصادی نوشته می‌شوند، هر روز بیشتر می‌شود، آیا می‌توان به همه آنها اطمینان کرد؟ آیا مطالب همه این کتاب‌ها معتبر هستند؟ چنانچه شما هم به دنبال پاسخ این سؤالات هستید تا انتهای این مطلب همراه ما شوید. در این مقاله قصد داریم «برترین کتب حوزه مالی و اقتصادی» را معرفی کنیم.

همچنین اگر قصد فعالیت مداوم در زمینه اقتصاد و سرمایه‌گذاری را داریم، مطالعه مقاله «معرفی بهترین کتاب‌ها برای یادگیری حوزه مالی» به ما کمک زیادی در مسیر یادگیری می‌کند.

ثروت ملل (The Wealth of Nations)

کتاب «ثروت ملل» اثر «آدام اسمیت» اقتصاددان اسکاتلندی است که نگاهی علمی به مسائل مالی نوع بشر دارد. دلیل اهمیت این کتاب در میان اقتصاد‌دانان را می‌توانیم در این نکته پیدا کنیم که نویسنده‌اش را با القابی نظیر «پدر علم اقتصاد» و «مهم‌ترین اقتصاددان تاریخ» شناخته می‌شود. به همین جهت کتاب ثروت ملل نیز به کتابی مهم تبدیل شده‌است و اولین کتابی است که به‌صورت جدی در حوزه اقتصاد به نگارش درآمده است. این کتاب برای اولین‌بار در سال 1776 میلادی منتشر شد و تاکنون مرجع و سرفصل بسیاری از نظریه‌پردازان بوده و بسیاری را به چالش کشانده است. باتوجه‌به این که بیش از دو قرن از انتشار کتاب گذشته است، بسیاری از نکاتی که در این کتاب گفته می‌شود تغییر هویت داده‌اند و یا حتی از بین رفته‌اند. اما با این‌وجود، هنوز هم به دلیل اول بودن اهمیت و جایگاه ویژه‌ای را از سوی اقتصاددانان دریافت می‌کند.

دید اخلاقی اسمیت باعث جذابیت بیشتر این کتاب شده‌است زیرا نشان می‌دهد او برخلاف بسیاری از اقتصاد‌دانان، در فضای مالی آن‌قدر غرق نشده است که انسانیت را فراموش کند. برای مثال، اسمیت در کتاب خود از تبدیل‌شدن پول به تنها معیار ارزشی جامعه انتقاد می‌کند. نسخه فارسی کتاب ثروت ملل در کتاب‌فروشی‌ها وجود دارد و یکی از برترین کتب حوزه مالی و اقتصادی به شمار می‌رود.

دارایی های رمز نگاری شده (The Innovative Investor’s Guide to Bitcoin and Beyond)

دنیای کریپتوکارنسی به‌سرعت درحال‌رشد است و همه دنیا را متحول کرده است. امروزه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به یکی از موضوعات شاخص در اقتصاد تبدیل شده‌است و افراد زیادی به دنبال زمینه‌هایی برای یادگیری دنیای ارزهای دیجیتال هستند. به همین جهت تصمیم گرفتیم یکی از برترین کتاب‌های حوزه ارزهای دیجیتال را معرفی کنیم. کتاب «دارایی‌های رمزنگاری شده» نوشته «کریس بورنیسک» و «جک تاتار» است که اولین‌بار در سال 2017 منتشر شده‌است. در این کتاب با مبانی اولیه سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم. کتاب دارایی‌های رمزنگاری شده نکات بسیار جالب و کاربردی را در مورد نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌های دیجیتال، نحوه زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری و نحوه برخورد با حباب‌های قیمت و جنون را به خوانندگان ارائه می‌دهد. آرتور لفر (Arthur Laffer)، یکی از اعضای هیئت مشاوره سیاست‌های اقتصادی درباره این کتاب می‌گوید: «کتاب دارایی‌های رمزنگاری شده آموزنده و بسیار کاربردی است و مطالعه آن برای همه افراد علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال و همچنین سرمایه‌گذاران بازار سرمایه ضرورت دارد.»

چنانچه به فعالیت در دنیای ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستیم و سودهای کلانی که در این بازار به دست می‌آید برایمان جذاب است، فراموش نکنیم که واردشدن به این دنیا به کسب اطلاعات و آموزش نیاز دارد. فردی در این بازار موفق است که رفتار بازار را بشناسد و با دانش قوی و چشم‌باز در آن حرکت کند. در این صورت، تنها نتیجه ازدست‌دادن سرمایه ما خواهد بود. برای مشاهده مطلب کامل در مورد نحوه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال روی اطلاعات بیشتر کلیک کنید. 

مسیر بردگی (The Road To Serfdom)

شاید بهتر باشد با گذر از اولین‌ها، آشنایی با تاریخ، مفاهیم و موضوعات مهم یک حوزه  بفهمیم که چه اتفاقی در زمان حال رخ خواهد داد. برای آشنایی با متفکرین معاصر و کتاب‌های تأثیرگذار آنها ما خواندن کتاب «مسیر بردگی»  اثر «فریدریش فون هایک» را پیشنهاد می‌کنیم. این اقتصاددان و فیلسوف اتریشی آن‌قدر در قرن بیستم دست به کارهای بزرگ زده است که از مکتب اقتصادی او و همراهانش به‌عنوان مکتب اتریشی یاد می‌شود. نکته اصلی این کتاب که موجب محبوبیت آن شده‌است، هواخواهی آن از مکتب لیبرالیسم  و توضیح دقیق این مکتب اقتصادی و سیاسی است. این مکتب مهم‌ترین مکتب دوران معاصر به شمار می‌رود که توانسته است اکثر کشورهای جهان را تحت تسلط ایدئولوژیک خود قرار دهد.

کلیات علم اقتصاد (Principles of Economics)

قبل از ورود به دنیای اقتصاد بهتر است جزئیات، سرفصل‌ها و ریزترین مسائل را در این باره به‌خوبی بشناسیم. با خواندن کتاب «کلیات اقتصاد» اثر «گریگوری منکیو» می‌توانیم با کلیات دنیای اقتصاد آشنا شویم. این نویسنده استاد دانشگاه هاروارد و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ام‌آی‌تی و پرینستون در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. این اقتصاددان آمریکایی نظریات، مقالات و کتاب‌های زیادی را در باب اقتصاد نوشته است.

کتاب کلیات اقتصاد اولین‌بار در سال 1997 میلادی به انتشار رسیده است و در مدت‌زمان کوتاهی به اکثر زبان‌های دنیا نظیر فارسی ترجمه شد. این اثر حاوی 13 بخش اصلی و 36 فصل  زیرین آن می‌شود و نویسنده این کتاب، بررسی اطلاعات و مفاهیم را از پایه تا مسائل کلی انجام داده‌است. منکیو در کتاب کلیات اقتصاد خود را جای مخاطبی قرار داده است که اولین‌بار با واژه یا مفهوم اقتصاد آشنا می‌شود. به همین جهت با زبانی ساده و صریح صحبت می‌کند و هیچ مفهومی را از قلم نمی‌اندازد. از جمله مواردی که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود عبارت‌اند از: عرضه و تقاضا، عملکرد بازارهای مختلف، رفاه اقتصادی، صنایع سازمان‌ها و بنگاه‌ها، اقتصاد بازار، نیروی کار، مفهوم پول، اقتصاد خرد و کلان و مسائلی از این قبیل.

سرمایه گذار هوشمند (The Definitive Book On Value Investing)

سرمایه گذار هوشمند یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های «بنجامین گراهام» است. با استفاده از این کتاب افراد زیادی در سراسر دنیا آموزش‌دیده‌اند و الهام‌بخش اکثر افراد ثروتمند دنیا است. سرمایه‌گذار هوشمند برای اولین‌بار در سال 1949 به چاپ رسید و از آن زمان به‌عنوان یکی از بهترین آثار در حوزه درآمدزایی شناخته می‌شود. این کتاب با آموزش روش‌های مختلف می‌تواند از ضرر و زیان مالی خوانندگانش کم کند و با استراتژی‌هایی که آموزش می‌دهد که مسیر درآمدزایی را هموار می‌کند.

 بسیاری از سرمایه‌گذاران کهنه‌کار از گذشته تا به امروز از سیاست‌های این کتاب برای رشد اقتصادی و مالی خود استفاده کرده‌اند. خواندن این کتاب به آن دسته از افرادی پیشنهاد می‌شود که به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. وارن بافت درباره این کتاب می‌گوید: «سرمایه‌گذار هوشمند بهترین کتابی است که تا کنون در مورد سرمایه‌گذاری نوشته شده‌است.»

کتاب اسرار ذهن ثروتمند (Secrets of the millionaire mind)

کتاب ارزشمند «اسرار ذهن ثروتمند» اثر «تی هارو اکر» مناسب افرادی است که می‌خواهند در زمینه مالی و اقتصادی بدرخشند و استقلال مالی برسند. نویسنده در این کتاب ابتدا به طرح اولیه پول در ذهن می‌پردازد که ذهنیت شما در مورد پول چیست و این ذهنیت از کجا آمده است. در فصل اول نویسنده به این نتیجه می‌رسد که ذهنیت اکثر آدم‌ها نسبت به پول و به‌دست‌آوردن آن نادرست است و یک دیوار ذهنی قوی در برابر پول در ذهن آدم‌ها قرار گرفته است. نظیر پول چرک کف دست است یا پول زیاد به‌دست‌آوردن یعنی دزدی کردن! در بخش دوم نویسنده درباره 17 تفاوت فکری بیت افراد فقیر و ثروتمند می‌گوید و هرکدام از این تفاوت‌های فکری را توضیح می‌دهد و راهکار آنها را بیان می‌کند.

نویسنده این کتاب به‌صورت کاملاً عملی روی ذهنیت افراد ثروتمند و ذهنیت افراد فقیر کار می‌کند و برای تغییر باورها و رفع ذهنیت‌های اشتباه افراد راهکارهایی را ارائه می‌دهد تا افراد بتوانند به استقلال مالی برسند. کتاب اسرار ذهن ثروتمند  به شرطی که خواندن آن را با علاقه شروع کنیم، پنجره‌ای به‌سوی موفقیت مالی است. با خواندن این کتاب با باورهای نادرست خود درباره پول و به‌دست‌آوردن پول مواجه می‌شویم و به سخت‌ترین مرحله یعنی تغییر باور و ذهنیت درباره پول می‌رسیم. این کتاب برای تمام افرادی که می‌خواهند استقلال مالی را تجربه کنند و از کسب پول لذت ببرند.

سخن آخر

در این نوشتار به معرفی برترین کتب حوزه مالی و اقتصادی پرداختیم. در تمامی این کتاب‌هایی که معرفی کردیم مسئله اصلی برای رسیدن به موفقیت مالی داشتن ذهن ثروتمند است. به این منظور که اگر ما ذهن ثروتمندی را نداشته باشیم نمی‌توانیم به موفقیت مالی برسیم. آدم‌های پول‌دار با آدم ثروتمند تفاوت دارند. آدم پول‌دار کسی است که فقط پول دارد و هیچ ذهنیتی برای آن ندارد و این پول را ممکن است به‌راحتی از دست بدهد. اما آدم ثروتمند خالق پول است و می‌تواند با ذهنیت ثروتمندی که دارد خودش را بالا بکشد. مهم‌ترین مورد بعد از ذهنیت ثروتمند، بحث عملگرایی است. آدم‌های ثروتمند عملگرا هستند. خیلی از ما آدم‌ها ممکن است در طول زندگی خود کتاب‌های زیادی را خوانده باشیم و کلی نکته و تکنیک یاد گرفته باشیم اما در عمل‌کردن به آن تنبلی می‌کنیم. تا زمانی که به این نکته‌ها عمل نکنیم نمی‌توانیم به موفقیت برسیم.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول