اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

آرایش جدید جنگی کرونا؛ واکسیناسیون بهترین سپر دفاعی در برابر کووید 19

کرونا بار دیگر با توپ پُر باز گشته و با گرفتن آرایش جدید جنگی، آماده گرفتن قربانی است. دقت کنیم برای رهایی از چنگال این ویروس مهلک، رعایت بهداشت، استفاده از ماسک ، تکمیل فرایند واکسیناسیون و تزریق دُز یادآور، تنها راه موثر است.

آرایش جدید جنگی کرونا؛ واکسیناسیون بهترین سپر دفاعی  در برابر کووید 19

گروه سلامت خبرگزاری فارس-این روزها شیپور خطر کرونا دوباره به صدا در آمده و ردپای این ویروس وحشی و مرموز در بسیاری نقاط دیده می‌شود.کرونا آرایش جنگی گرفته و با توپ پر برگشته است.

حالا بعد از فروکش کردن و بی رمق شده چند ماهه این ویروس، بار دیگر این ویروس و بیماری نوپدید، جان دوباره‌ای گرفته و به راه افتاده است.

بخش‌های اورژانس و بستری مراکز درمانی کشور رنگ کرونایی جدیدی به خود گرفته‌اند و آمار مبتلایان و مراجعان سرپایی به بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی بالا رفته است.

در فضای بسته ماسک بزنید

بهرام عین‌‌‌اللهی، وزیر بهداشت اظهار داشت: مردم عزیز حتما در نظر داشته باشند که در محیط‌های بسته همچون اتوبوس، هواپیما، قطار و مترو از ماسک استفاده کنند و امیدواریم که این پیک را با موفقیت پشت سر بگذاریم. 

وارد پیک هفتم کرونا شدیم

وی گفت: همان گونه که قبلا اعلام کردم وارد پیک هفتم کرونا شده‌ایم و خوشبختانه مردم همچون گذشته همراهی و همکاری زیادی دارند.
 
عین‌‌اللهی تاکید کرد:مراکز بهداشتی و درمانی ما آمادگی لازم را  برای ارائه خدمات دارند، اما امیدواریم  نیاز نشود که  مردم به مراکز  درمانی مراجعه کنند

واکسن تاریخ گذشته استفاده نمی‌کنیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره  شایعات مبنی بر تزریق برخی واکسن‌های تاریخ گذشته، گفت: هیچ کس حق ندارد واکسن تاریخ گذشته به مردم تزریق کند. واکسن‌ها دارای کد یو آی دی هستند که تاریخ آن مشخص است و هیچ تغییری داده نمی‌شود.
 
وزیر بهداشت افزود: سازمان غذا و دارو نه تنها بر واکسن بلکه بر همه داروها نظارت دارد و‌ جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه نیست.

در صورت حضور بیمار مبتلا به کرونا در جامعه، هر فرد می‌تواند ۱۸  نفر دیگر را به این بیماری مبتلا کند

 

واکسیناسیون مهمترین سپر دفاعی در برابر کرونا

عین الهی با بیان اینکه  مهمترین عاملی  که به کمک آن می‌توان  با بیماری کرونا مقابله کرد واکسیناسیون است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیشتر موارد بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا،  افرادی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند، بنابراین لازم است  عموم گروه های هدف، امسال حداقل یک دز واکسن یادآور را دریافت کنند.

کرونایی‌ها یک هفته قرنطینه شوند

وی با بیان اینکه بیمار مبتلا به کرونا حداقل به مدت یک هفته باید نسبت به قرنطینه خود اقدام کند، تصریح کرد: در صورت حضور بیمار مبتلا به کرونا در جامعه و بی توجهی به رعایت خود قرنطینگی، هر فرد می‌تواند ۱۸  نفر دیگر را به این بیماری مبتلا کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه از سوی دیگر استفاده از ماسک مهم ترین نقش را در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد، تصریح کرد: توصیه می‌شود عموم مردم در اماکن عمومی، وسائط نقلیه عمومی، مترو، فضای سربسته و مجالس از ماسک استفاده کنند. 

 
عین اللهی با بیان اینکه بسیاری از محدودیت‌ها با توجه به رنگ بندی شهرها، اعمال می‌شود و شهرهایی که به رنگ قرمز و نارنجی در می‌آیند، محدودیت‌های بیشتری نیز خواهند داشت، اظهار امیدواری کرد که با همکاری موثر عموم مردم بتوانیم از این مرحله از همه گیری کرونا، به زودی عبور کنیم.  

افزایش 70 درصدی بستری‌ها

 سعید کریمی،معاون درمان وزیر بهداشت اظهار داشت: تعداد بستری‌ها نیز نسبت به هفته گذشته ٧٠ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تعداد افراد بستری ٣٨٠٠ نفر و بستری در آی سی یو نیز ٦٨٠ نفر است، ضمن اینکه آمار فوتی نیز افزایش زیادی نداشته است.

کریمی با تاکید بر اینکه آماری که در سایت وزارت بهداشت اعلام می‌شود بر مبنای تعریف سازمان بهداشت جهانی و پی سی آر مثبت است، گفت: آمار اعلامی در مقایسه با هفته گذشته، بر مبنای علائم بالینی کووید است.

وی درباره استان‌هایی که بیشترین مراجعه و بستری را داشته‌اند، افزود: استان‌های خوزستان و خراسان جنوبی بیشترین مراجعان سرپایی و قم و کرمان بیشترین بستری را در موج هفتم داشته اند که این آمار نیز بر مبنای جمعیت به نسبت یک در ۱۰۰ هزار و زمان شروع موج هفتم در آن استان‌ها بوده است.

سویه جدید امیکرون مسری‌ترین نوع زیرگونه کروناست

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: سویه جدید امیکرون مسری‌ترین نوع زیرگونه کرونا است، هرچند مرگ و میر آن به شدت دلتا و گونه‌های قبل نیست، اما کسانی که بیماری زمینه‌ای و یا ضعف سیستم ایمنی دارند باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند و حتی در فضاهای کم جمعیت و باز ماسک بزنند.

واکسیناسیون بهترین شیوه مراقبتی است

کریمی ادامه داد: واکسیناسیون بهترین شیوه مراقبتی است و هرکسی بیش از شش ماه از تزریق واکسنش می‌گذرد حتماً نوبت یادآور را تزریق کند. ماسک زدن در فضاهای پرجمعیت مترو و اتوبوس و جدی گرفتن خودمراقبتی و شیوه نامه‌های بهداشتی راه گریز از این ویروس است.

وی تاکید کرد: تمامی بیمارستان‌های کشور با تجهیز امکانات و تقویت زیرساخت‌ها در آماده باش کامل هستند و مشکلی در پذیرش بیماران نداریم.

 استفاده از ماسک را فراموش نکنید                                     

حمید رضا جماعتی،دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به بررسی وضعیت کرونا و شیوع زیرسویه های اُمیکرون در کشورهای مختلف در هفتاد و سومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: در ۴ منطقه از ۶ منطقه سازمان جهانی بهداشت، روند رو به رشد موارد ابتلا و بستری بر اثر شیوع زیرسویه های اُمیکرون مشاهده می شود. 

پیش بینی می‌کنیم که به ویژه در یکی دو هفته آینده همچنان موارد ابتلا و بستری‌های کرونا در کشور رو به افزایش باشد

 

وی به افزایش مبتلایان و بستری های کرونا در ایران اشاره و تاکید کرد: پیش بینی می‌کنیم که به ویژه در یکی دو هفته آینده همچنان موارد ابتلا و بستری‌های کرونا در کشور رو به افزایش باشد. در بررسی ها، مشخص شده که بیش از ۸۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا، مربوط به زیرسویه BA.5 است که سرایت زایی بسیار زیادی دارد. 
 
دبیرکمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: هر فرد مبتلا به زیرسویه  BA.5 می تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند. اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است اما باتوجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می کند، میزان مرگ و میر آن به ویژه در افراد واکسینه نشده می تواند بیشتر شود.  
 
جماعتی ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه، گفت: توصیه ما این است که مردم استفاده از ماسک را فراموش نکنند و حتما از ماسک استفاده و نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند چراکه واکسیناسیون باعث کاهش موارد شدید بستری در بیمارستان و مرگ و میر می شود.

وی گفت: افرادی که ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن شان می گذرد، حتما نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اقدام کنند؛ مهم نیست که آخرین واکسن، نوبت اول یا دوم یا سوم باشد بلکه اگر ۶ ماه از آخرین نوبت می گذرد، حتما نوبت یادآور باید تزریق شود. 

 
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به ورود حجاج به کشور و درپیش بودن ایام اربعین حسینی، توصیه کمیته علمی این است که باتوجه به وجود زیرسویه های اُمیکرون در کشورهای عراق و عربستان، حتما وضعیت سلامت حجاج و زائران به صورت موردی، بررسی شود و افرادی که علائمی از بیماری دارند، حتما تا پایان دوره بیماری، در منزل بمانند و بعد از دوره بیماری، از ماسک های مطمئن یا دو ماسک سه لایه استفاده کنند. 
 
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: حجاج و زائران اربعین حسینی حتما علاوه بر تزریق نوبت یادآور واکسن(۶ ماه بعد از آخرین نوبت واکسن کرونا)، فاصله گذاری فیزیکی را رعایت و حتما از ماسک به ویژه در تجمعات، استفاده کنند.

افزایش ۴۰ درصدی فوتی‌های ناشی از کووید طی یک هفته 

وی از افزایش ۴۰ درصدی فوتی‌های ناشی از کووید طی یک هفته خبر داد و گفت: اگر افزایش مراجعات ادامه یابد، تقریبا با دو سه هفته تاخیر، افزایش بستری و با یک ماه تاخیر، احتمال افزایش فوتی‌ها هم وجود دارد.

تعداد شهرهای قرمز، نارنجی و زرد افزایش یافته است

 عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت فعلی کرونا در کشور و احتمال ایجاد محدودیت‌های بیشتر با افزایش بیماری، گفت: باید توجه کرد که آمار ابتلا به کرونا در کشور حدودا از دو هفته قبل شروع به شدت گرفتن کرد و تعداد شهرهای قرمز، نارنجی و زرد افزایش یافته است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: در عین حال در فوتی‌ها هم مقداری افزایش داشتیم.البته باید توجه کرد که این افزایش در فوتی شاید هنوز اثر موج جدید نباشد و یا احتمالا افزایش در فوتی‌ها را با تاخیر داشته باشیم.

افزایش ۲.۵ برابری بستری‌ و ۴۰درصدی فوتی‌های کرونا در کشور

وی با بیان اینکه تعداد بستری‌های کرونا در هفته اخیر نسبت به هفته قبل تقریبا ۲.۵  برابر شده است، افزود: در عین حال درصد فوتی‌های ناشی از کرونا هم در طی هفته اخیر نسبت به هفته قبل تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته است که ممکن است بیش از این هم شود.

در هفته‌های اولیه موج هفتم هستیم

شیراوژن با بیان اینکه در حوزه مراجعات سرپایی هم افزایش را شاهدیم، گفت: با این حال امیدواریم با رعایت مردم و واکسیناسیون بتوان شرایط بیماری را کنترل کرد، اما فعلا در شرایط آغاز و هفته‌های اولیه موج هستیم.

توصیه به مسافران و حجاج

وی با اشاره به سفرهای تابستانی، بازگشت حجاج و... گفت: توصیه ما این است که افرادی که سفر می‌روند یا در فضاهای مسقف و ... با جمعیت زیاد قرار می‌گیرند، بعد از بازگشت اگر مهمانی و دید و بازدید دارند، ۵ تا ۷ روز بعد از بازگشت را صبر کرده و دید و بازدید نداشته باشند که در این صورت احتمال انتقال بیماری کمتر شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا تصریح کرد: درباره همه سفرها این نکته وجود دارد. به طور کلی تجمع در محیط‌های بسته و ازدحام برایمان منشاء نگرانی است. البته نمی‌توان این موارد را قطع کرد، اما توصیه می‌کنیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند.

شیراوژن درباره وضعیت غربالگری در مرزها، گفت: پایگاه‌های بهداشتی در مناطق مرزی فعالیت کرده و نظارت دارند. به ویژه اگر اتباع کشورهای دیگر وارد کشور شوند، از آنها تست گرفته شده، کارت واکسیناسیون‌شان کنترل می‌شود و اگر علائم مشکوکی داشته باشند، نسبت به قرنطینه آنها اقدام می‌کنند. این ملاحظه وجود دارد که از نقاط مرزی آسیب‌پذیر نباشیم.

احتمال افزایش فوتی‌ها در هفته‌های آتی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پیش‌بینی از وضعیت بیماری در کشور در هفته‌های آتی نیز، گفت: احتمال افزایش فوتی در هفته‌های آینده وجود دارد و اگر افزایش مراجعات ادامه یابد، تقریبا با دو - سه هفته تاخیر افزایش بستری و با یک ماه تاخیر، احتمال افزایش فوتی‌ها هم وجود دارد.

سکته مغزی جزو عوارض برجسته کروناست

محمدرضا قینی، رئیس بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، با بیان این موضوع که سکته مغزی جزو عوارض برجسته کووید است، گفت: پاندمی کرونا باعث شد افراد دچار سکته مغزی به مراکز درمانی مراجعه نکنند و همچنین، درمان را به تأخیر انداخت.

قینی افزود: ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد سکته مغزی از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، تا قبل از دوران کرونا، ثبت شده که تقریباً آمار بالایی است و قطعاً با شروع دوران کرونا، این آمار افزایش یافته است.

وی در ارتباط با رابطه واکسن کرونا و بروز سکته مغزی، گفت: طرح این موضوع که واکسن با بروز سکته مغزی ارتباط دارد، باید با مستندات علمی و تحقیقات باشد و برای سکته مغزی و ارتباط آن با واکسن کرونا، چنین مستنداتی وجود ندارد.

بستری ۴۹۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته/ ۱۰۲  بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه

 علیرضا زالی،فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی در شبانه روز گذشته ۷۲۰۰ نفر به بخش سرپایی مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده اند. در شبانه روز گذشته ۴۹۰  نفر از بیماران جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های تهران بستری  شده اند که از این تعداد، ۱۰۲  نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

رشد 22 درصدی بیماران بستری در استان تهران

به گفته وی مجموع بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران  ۱۸۰۰ بیمار است که از رشد ۲۲ درصدی نسبت به هفته‌های گذشته رو به رو است و بالغ بر ۵۲۳   بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

۳۰۰ هزار نفر در تهران  دز یاد آور تزریق کردند

وی گفت: در شبانه روز گذشته ۴۲ هزار دز واکسن تزریق شده است و در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر در تهران  دز یاد آور را تلقیح کرده‌اند.

زالی گفت: میزان ابتلا به زیر گروه امیکرون در منطقه مدیترانه شرقی و بالطبع در ایران افزایش یافته است. توصیه من به مردم این است که بهداشت فردی را رعایت کنند و تهویه مناسب را در دستور کار خود قرار دهند.

روند افزایشی اپیدمی کرونا در ایران 

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «آخرین وضعیت کرونا در کشور»، بیان داشت: روند اپیدمی همچنان رو به افزایش است و کسی نمی‌داند چه زمانی به قله این پیک می‌رسیم؛ارتفاع این پیک چقدر است و با چه سرعتی پیک سیر نزولی طی می‌شود.

وی ادامه داد: حتی الگوهای پیک اخیر در هیچ کشوری نمی‌تواند قابل استناد به پیک کشور ما باشد. الگوی خیزش اخیر هم کاملا با پیک‌های قبل متفاوت است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مدل‌های پیش بینی هم به دلایل مختلف از جمله ناقص بودن و بی اعتبار بودن داده‌ها نتیجه‌اش فقط رسوایی پیش بینی کننده‌ها خواهد بود.

سوری اضافه کرد: معنای این عبارات این است که بخش عمده‌ای از پاسخ سوالات فوق در دست خودمان و عملکردمان است.

وی ابراز کرد: متولیان مدیریت اپیدمی و مردم بازیگر اصلی قابل مداخله در این صحنه هستند. ویروس با شگردهای مختلف، هوشمندانه برای بقای خود تلاش می‌کند و کمتر می‌توان افسار گسیخته آن را مهار کرد.

 

این خطرات را جدی بگیرید

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد: حجاج در حال بازگشت هستند، اربعین پیش روست و تا بیش از یک ماه دیگر مدارس و دانشگاه‌ها کار عادی خود را آغاز می کنند؛ اینها همه خطرات بالقوه ای هستند که نگرانی را بیشتر می‌کنند.

تصمیمات مناسب باید سریع گرفته شود

سوری خاطرنشان کرد: چند متغیر در توفیق ما برای کم کردن بار این پیک اهمیت دارد.سرعت عمل برای مداخلات موثر اهمیت فراوان دارد. تصمیمات مناسب باید سریع گرفته شود و به سرعت اجرا درآید؛چرا که تغییرات اپیدمی سریع است.

وی با بیان اینکه بیماریابی فعال و پیگیری آنها متغیر مهم دوم است، گفت:درس مهم گرفته شده از پاندمی این است که جلوی طغیان بیماری را می‌توان گرفت ولی وقتی گسترده شد و تبدیل به پاندمی یا اپیدمی کنترل آن تقریبا غیر ممکن است؛ لذا شناسایی و کنترل سریع طغیان ها اهمیت بسیار دارد.

هنوز بسته جامعی برای مقابله با اپیدمی نداریم و طرح شهید سلیمانی هم که می توانست با به روزرسانی مورد استفاده قرار گیرد با کم لطفی روبرو شد

 

هنوز بسته جامعی برای مقابله با اپیدمی نداریم 

سوری متذکر شد: علاوه بر افزایش پوشش واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها، نقش مسئولان امر برای پرهیز از عادی انگاری جامعه مهم است. رسانه ها در این امر نقش اساسی دارند.
متاسفانه ما هنوز بسته جامعی برای مقابله با اپیدمی نداریم و طرح شهید سلیمانی هم که می توانست با اصلاحات و به روزرسانی مورد استفاده قرار گیرد با کم لطفی و بی مهری عده ای کم رنگ و کم رنگ شد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تست انبوه و کاهش زمان اعتبار تست منفی به ۴۸ ساعت به ویژه برای ورودی‌های به کشور با توجه به قابلیت بسیار بالای انتقال این واریانت و زیر واریانت‌ها اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: مهمتر از هم همفکری، استفاده از مطالعات علمی و افزایش ظرفیت شنیدن حرف‌های منتقدان مصلح و کاربلد بسیار ضروری است. افتخار ملی در این است که با کمترین آسیب ممکن از این دوران سخت عبور کنیم.

دقت کنیم! صدای غرش کرونا بار دیگر به گوش می‌رسد و این ویروس وحشی و زیرک بار دیگر عزم خود را جزم کرده و با سرعت زیاد در حال چرخش است؛ با رعایت بهداشت و استفاده از ماسک و تکمیل فرایند واکسیناسیون و دز یادآور اسیر این بیماری نشویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول