اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

شیرابه‌‌های پسماند شهرقدس تهدیدی برای محیط زیست/ تصفیه‌خانه شهرداری باید راه‌اندازی شود

شیرابه حاصل از زباله های مرکز میانی پسماند شهرقدس با نفوذ به زمین موجب آلودگی منابع آبی زیرزمینی شده که این معضل تهدیدی بر سلامت محیط زیست است و لازم است شهرداری قدس نسبت به احداث و راه اندازی تصفیه خانه شیرابه پسماند در مرکز میانی توجه و سرعت بیشتری بخشد.

شیرابه‌‌های پسماند شهرقدس تهدیدی برای محیط زیست/ تصفیه‌خانه شهرداری باید راه‌اندازی شود

خبرگزاری فارس از شهرقدس؛ جمع آوری پسماند شهری یکی از موضوعاتی است که می‌بایست با رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی توسط شهرداری‌ها انجام شود تا علاوه بر جلوگیری از آلودگی معابر و محیط زندگی بتوان با استفاده از بازیافت و تهیه کمپوست از آن، به حفظ منابع طبیعی کمک کرد.

یکی از مسائل قابل توجه در این خصوص تولید شیرابه از زباله است و طی آزمایش‌های صورت گرفته در فصل گرما غلظت مواد آلاینده بر اثر گرمای هوا بیشتر شده و در فصل سرما به دلیل ترکیب با بارندگی‌ها حجم آن بیشتر می‌شود و این روان‌آب‌های آلوده که حاوی ترکیبات آلاینده و فلزات سنگین هستند با نفوذ به زمین، اثرات سوئی بر محیط زیست وارد کرده و موجب آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی می‌شود.

در سال ۱۴۰۰، بیش از ۶۹ هزار تن پسماند در شهرقدس توسط نیروهای خدمات شهری به روش سنتی و مکانیزه از مناطق سه‌گانه شهرداری در قالب ۲۶ هزار سرویس جمع‌آوری و به گود زباله یا مرکز دفن پسماند انتقال داده شد که مرکز میانی پسماند محلی جهت نگهداری زباله‌ها و سپس انتقال به مرکز نهایی است.

 

جاری شدن شیرابه به‌دلیل خرابی سیمی‌تریلرها

طبق مشاهدات خبرنگار فارس طی بازدیدهای میدانی از مرکز میانی انتقال پسماند شهرداری قدس، انواع مختلفی از زباله‌های خانگی و شهری به این مرکز حمل می‌شد که در برخی مواقع به دلیل ماندگاری چندساعته پسماندها، مقدار قابل توجهی شیرابه تشکیل و روی زمین جاری شده و بوی نامطبوع و آلودگی زیستی ایجاد کرده بود و وقتی علت را از یکی از متصدیان سکوی میانی پیگیری کردیم غیرفعال بودن تعدادی از سیمی‌تریلرها به دلیل خرابی و جریمه خودروها در جاده را عنوان کرد.

همچنین آبراهی که جهت هدایت روان‌آب‌های ناشی از پسماند قرار داشت مملو از زباله شده بود که موجب مسدود شدن مسیر و جاری ماندن شیرابه روی زمین می‌شد و تا رسیدن به چاه‌های جذبی بخشی از آن بخار شده و اثر ترکیب باقی مانده روی سطح، منظره نامناسبی ایجاد کرده بود و در بازدید دیگر، میزان ضایعات از جمله لاستیک و لوازم مخروبه به نسبت پسماندهای خانگی مقدار بیشتری داشت.

نکته مهم در این محل دو چاه حفر شده جهت جمع‌آوری شیرابه‌ها بود که در نهایت این ترکیبات آلاینده به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کند. علاوه بر این، سوله‌ای که جهت تفکیک پسماندها احداث شده بود، پس از گذشت چند سال نیمه کاره مانده و به انباری جهت نگهداری ابزار و وسایل تبدیل شده بود.

 

سرانه تولید زباله در شهرقدس روزانه ۷۵۰ گرم است

جمال عزیزی معاون خدمات شهری شهرداری قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص این مسائل اظهار کرد: روزانه مقدار حدود ۱۹۰ تا ۲۲۰ تن زباله تولید می‌شود که به تناسب فصل و زمان‌های خاص این میزان افزایش می‌یابد مانند زباله‌های اول دی ماه که به دلیل دورهمی‌های شب چله تا ۴۸۰ تن هم رسید و به طور میانگین می‌توان آمار ۲۵۰ تن را گزارش داد بر همین اساس میانگین سرانه تولید زباله برای هر نفر در شبانه روز ۷۵۰ گرم است.

وی گفت: حدود ۹۰ درصد زباله‌ها خانگی یا عادی و تقریبا ۱۰ درصد صنعتی است و میزان کمی زباله‌های کشاورزی به مرکز میانی منتقل شده و پسماندهای پزشکی تحت تدابیر خاص توسط شبکه بهداشت رسیدگی و حمل می‌شود.

معاون خدمات شهری در ارتباط با سوله تفکیک زباله در مرکز میانی پسماند افزود: این سالن سال ۹۵ احداث و نیمه کاره رها و حدود سال ۹۷ مجدد پیگیری شد اما به دلیل ایجاد آلودگی محیطی نیاز بود که استاندارهای زیست محیطی و بهداشتی رعایت شود و مزایده‌ای در این خصوص منتشر شده که با مشخص شدن پیمانکار خط بازیافت راه اندازی شده و با تحقق این امر زمینه اشتغال برای ۳۵ نفر فراهم خواهد شد.

وی در خصوص انباشت زباله در مرکز میانی که براثر خرابی و یا جریمه خودروها ایجاد شده بود گفت: این گونه موارد اتفاق می‌افتد و در چرخه مدیریت پسماند قسمت عمده‌ای برعهده شهرداری است و حدود ۲۰ درصد نیز سیستم‌های دیگر مانند خرابی جاده، جریمه شدن خودرو، مرکز دفن، شرایط جوی و حوادث جاده‌ای تاثیرگذار هستند.


شیرابه ایستگاه میانی انتقال پسماند

عزیزی در ارتباط با تولید شیرابه بر اثر ماندگاری پسماند گفت: این مسئله به‌صورت موردی پیش می‌آید و حدود ۲ سال پیش پیگیری انجام شد اما مناقصه، شرکت کننده‌ای نداشت و در بند ۵ صورتجلسه شورای سازمان در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ موضوع ساخت و احداث سیستم تصفیه‌خانه شیرابه در ایستگاه میانی پسماند مصوب شد که با پیش‌بینی اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی مناقصه‌ای برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه شیرابه پسماندها داخل مخزن ۵۰۰ لیتری سیمی‌تریلرها جمع شده و به مرکز دفن زباله منتقل می‌شود، ادامه داد: طبق قرارداد جدید پیمانکار، حدود یک سال است که پسماندها به رودشور رباط‌کریم حمل می‌شود که این امر به دلیل نامساعد بودن جاده این مسیر و استهلاک ماشین آلات بوده که خسارت‌های هزینه‌بری برای خودروها در پی‌ داشت.

معاون خدمات شهری با اشاره به اینکه جهت تفکیک زباله از مبدا و پسماند خشک برنامه‌ای در نظر گرفته شده و برای ساماندهی زباله‌گردهای دوره‌گرد، مزایده‌ای برگزار شده، تصریح کرد: لازم است فرهنگ‌سازی در این خصوص صورت گیرد و رسیدگی به شیرابه‌ زباله‌های مرکز میانی پسماند در دستور کار قرار گرفته است.


ایستگاه میانی انتقال پسماند

پساب تصفیه‌خانه آرامستان به مرحله نمونه‌برداری رسید

رضا شایسته رییس اداره محیط زیست شهرقدس با تاکید بر اینکه شیرابه حاصل از پسماندها در مرکز میانی دفن زباله موجب آلودگی منابع آبی زیرزمینی می‌شود، اظهار کرد: طی نشستی که در کارگروه پسماند فرمانداری قدس برگزار شد، لازم است شهرداری بر ساماندهی مرکز دپوی دفن زباله و راه‌اندازی تصفیه‌خانه شیرابه پسماندها سرعت دهد.

وی گفت: در دوره قبل شهرداری، به‌دلیل عدم توجه به موضوعات زیست محیطی شهرستان قدس پرونده قضایی تشکیل شد که طی پیگیری‌ها و مطالبه گری‌های صورت گرفته، ایستگاه سنجش آلودگی هوا راه‌اندازی شد، همچنین تصفیه‌خانه پساب آرامستان در مرحله نهایی و نمونه‌برداری است و لازم است با همکاری بیشتر، تصفیه‌خانه شیرابه زباله‌های ایستگاه میانی پسماند نیز به سرعت راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/۶۷۰۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول