اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دو گزینه چارچوب هماهنگی برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری عراق

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» دو گزینه را به احزاب کُرد پیشنهاد داده تا پرونده انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری را حل کنند.

دو گزینه چارچوب هماهنگی برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «غیاث سورجی» از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، امروز (چهارشنبه، 20 ژوئیه)، گفت که دو گزینه اصلی برای حل مشکل انتخاب نامزد برای تصدی پست ریاست‌جمهوری مطرح است.

وی توضیح داد: «گزینه نخست این است که اتحادیه میهنی کردستان پست ریاست‌جمهوری را کسب کند و در مقابل حزب دموکرات کردستان، پست‌های وزارتی دولت فدرال را که در دولت آتی به کُردها اختصاص می‌یابد، در دست بگیرد. گزینه دوم این است که حزب دموکرات کردستان عراق، نام نامزد خود برای تصدی پست ریاست‌جمهوری را خط بزند و دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی بر روی یک نامزد مشترک برای تصدی این پست توافق کنند».

به نوشته وبگاه «الفرات»، این رهبر عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت که این گزینه‌ها، پیشنهاد حزب اتحادیه میهنی یا حزب دموکرات کردستان نیست بلکه جزئی از طرح کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، برای حل بن بست سیاسی عراق و انتخاب رئیس جمهور است.

صحنه سیاسی عراق این روزها مشغول دو مسیر مکمل یکدیگر است، در حالی که نیروهای چارچوب هماهنگی در تلاش برای توافق بر سر نامزدهای نخست وزیری هستند، دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق نیز برای انتخاب نامزد تصدی پست ریاست‌جمهوری در رقابتند.

با سقوط صدام، پست ریاست‌جمهوری که بیشتر نماد حاکمیت و وحدت عراق محسوب می‌شود نیز به کردها رسید. در بین کردها نیز طبق توافق نانوشته‌ای حزب اتحاد میهنی کردستان نماینده خود را برای به دست گرفتن این پست معرفی کرد و حزب بارزانی‌ها نیز مدیریت منطقه کردستان را به دست گرفت. این شرایط البته در داخل منطقه کردستان به نفع حزب دموکرات تمام شد و این حزب توانست خود را حامی منافع کردها و اتحاد میهنی را نماینده حاکمیت عراق جا بزند و جایگاه بارزانی‌ها در میان قوم‌گرایان منطقه کردستان بیش از پیش تثبیت شد. با این حال به نظر می‌رسد بارزانی‌ها در این دوره به فکر پست ریاست‌جمهوری هستند و پس از «جلال طالبانی»، «فؤاد معصوم» و «برهم صالح» که هر سه از عضو حزب اتحاد میهنی کردستان بوده و هستند، این بار قصد دارند ریاست‌جمهوری را برای اولین بار به میان حزب خود بیاورند.

در سال ۲۰۱۸ نیز حزب دموکرات برای به دست گرفتن پست ریاست‌جمهوری خیز برداشت و «فؤاد حسین» که اکنون وزیر خارجه عراق است، به پارلمان معرفی شد، اما با اختلاف زیادی از رقیب خود یعنی «برهم صالح» شکست خورد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول