اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

افکارسنجی  /  اقتصادی

واکاوی افزایش قیمت بنزین و سخت‌تر شدن زندگی مردم آمریکا در نظرسنجی گالوپ

بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ، دو سوم مردم آمریکا به خاطر افزایش قیمت بنزین در این کشور دچار مشقت شده‌اند و 22 درصد آنها سختی شدیدی را تجربه‌ می‌کنند.

واکاوی افزایش قیمت بنزین و سخت‌تر شدن زندگی مردم آمریکا در نظرسنجی گالوپ

به گزارش مرکز افکارسنجی خبرگزاری فارس به نقل از گالوپ، در یک نظرسنجی انجام شده توسط موسسه گالوپ بیش از دوسوم مردم آمریکا گفته‌اند که افزایش قیمت بنزین باعث سخت‌تر شدن زندگی آنها شده است. در حالی درصد مردمی که در آمریکا به خاطر افزایش قیمت بنزین به سختی افتاده‌اند به ۶۷ درصد رسیده که این رقم در نظرسنجی ماه آوریل ۵۲ درصد بود.

 

در این بین 22 درصد افراد گفته‌اند که افزایش قیمت بنزین زندگی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار سخت‌تر کرده است.

این نظرسنجی بین روزهای یکم تا بیستم ژوئن انجام شده و آمار ۶۷ درصدی که اعلام کرده‌اند به خاطر بالا رفتن قیمت بنزین دچار مشقت شده‌اند، جزو بیشترین آمارهایی است که موسسه گالوپ از سال ۲۰۰۰ به بعد به ثبت رسانده است. آخرین باری که این حجم از مردم آمریکا به خاطر قیمت بنزین در این ابعاد دچار مشکل شده بودند، می سال ۲۰۱۱ بود.

این ابراز نارضایتی از سوی مردم آمریکا ناشی از افزایش شدید قیمت بنزین طی سال جاری در این کشور است به گونه‌ای که فقط طی ماه‌های گذشته متوسط قیمت هر گالن بنزین در آمریکا یک دلار گران‌تر شده و هم‌اکنون به ۵ دلار به ازای هر گالن رسیده است. درواقع با در نظر گرفتن هر گالن معادل ۳.۷ لیتر بنزین در آمریکا هم‌اکنون ۱.۳۲ دلار در پمپ بنزین‌ها به مردم تحویل داده می‌شود.

بر اساس آمار انجمن خودروی آمریکا، زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در ابتدای سال ۲۰۲۱، وارد کاخ سفید شد و سکان قدرت در این کشور را در دست گرفت، قیمت هر گالن بنزین در این کشور به طور متوسط ۲.۳۹ دلار بود که هم اکنون به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

 

خانوارهای کم درآمد بیشترین مشقت را تجربه می‌کنند

به مشقت افتادن خانوارها در آمریکا به خاطر افزایش قیمت بنزین به صورت مستقیم به سطح درآمد خانوارها بستگی دارد. در نظرسنجی گالوپ ۸۰ درصد خانوارهای کم‌درآمد که سالانه زیر ۴۰ هزار دلار درآمد دارند، گفته‌اند؛ به خاطر افزایش قیمت بنزین دچار مشکلاتی مالی شده‌اند که ۴۰ درصد آنها گفته‌اند این مشکلات بسیار شدید بوده است.

در گام بعد تقریبا همه خانوارهایی که بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته‌اند نیز گفته‌اند به خاطر بالا رفتن قیمت بنزین دچار مشقت مالی شده‌اند. در نظر گالوپ ۷۳ درصد میزان این سختی‌ها را نسبتا سخت  و ۲۰ درصد دیگر این سختی و مشقت را بسیار جدی توصیف کرده‌اند.

در میان خانوارهای پردرآمد با درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار نیز نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گالوپ از سخت‌تر شدن شرایط مالی به خاطر افزایش قیمت بنزین خبر داده‌اند و البته ۱۲ درصد این افراد مشکلات پیش‌آمده ناشی از این روند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار سخت توصیف کرده‌اند.

در نظرسنجی انجام‌شده ۶۰ درصد مردم آمریکا گفته‌اند بالا رفتن قیمت بنزین باعث شده تا آنها در فصل تابستان کمتر به فکر سفر کردن بیفتند و ۵۵ درصد هم می‌گویند قیمت کنونی بنزین در این کشور باعث شده تا آنها برنامه سفر خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر دهند.

شاخص اطمینان اقتصادی گالوپ در کمترین سطح ۱۳ سال گذشته

همگام با ناگوارتر شدن موضوع افزایش قیمت بنزین برای مردم آمریکا، نگاه آنها به اقتصاد این کشور نیز روز به روز تیره‌تر می‌شود. شاخص اطمینان اقتصادی گالوپ که خلاصه دیدگاه مردم آمریکا نسبت به شرایط اقتصادی این کشور و چشم‌انداز آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد طی ماه گذشته ۱۳ واحد کاهش یافته و به منفی ۵۸ واحد رسیده است.

این شاخص از نظر تئوری بین منفی ۱۰۰ تا مثبت ۱۰۰ واحد است و مثبت ۱۰۰ نشان‌دهنده نگاه مثبت اقتصادی و منفی ۱۰۰ نشان‌دهنده نگاه منفی و پیش‌بینی بدتر شدن اوضاع توسط مردم آمریکاست.

رقم منفی ۵۸ واحد کنونی شاخص اطمینان اقتصادی گالوپ نشان‌دهنده نگاه به شدت منفی افکار عمومی در آمریکا درباره اقتصاد این کشور و چشم انداز آن است و در کمترین سطح از فوریه سال ۲۰۰۹ تاکنون قرار گرفته است. در آن زمان رقم این شاخص به منفی ۶۴ واحد رسیده بود. البته در آن سال اقتصاد آمریکا در حال کمر راست کردن از بحران رکود سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ بود.

 

در نظرسنجی کنونی، میزان مردمی که فکر می‌کنند شرایط کنونی اقتصادی آمریکا ضعیف است، ۸ درصد نسبت به نظرسنجی قبلی که انجام شده افزایش یافته و به ۵۴ درصد رسیده است. این نخستین بار از سال ۲۰۰۹ است که بیش از نیمی از مردم آمریکا شرایط اقتصادی این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ضعیف توصیف کرده‌اند. فقط ۱۱ درصد گفته‌اند که اوضاع اقتصادی خوب است و ۳۴ درصد هم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبتا خوب ارزیابی کردند.

در نظرسنجی انجام‌شده در ماه ژوئن نرخ باورنکردنی ۸۵ درصد از مردم آمریکا گفته‌اند اوضاع اقتصادی در حال بدتر شدن است. این رقم در نظرسنجی ماه قبل از آن ۷۷ درصد بود و فقط دو درصد کمتر از رقم آن در نظرسنجی انجام‌شده در خلال بحران بزرگ اقتصادی در آمریکا در سال ۲۰۰۸ است.

 

بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ ۱۸ درصد از افراد بالغ گفته‌اند بالا رفتن هزینه‌های زندگی و یا تورم اصلی‌ترین مشکل آنهاست و ۱۳ درصد هم گفته‌اند کلیت اقتصاد آمریکا دچار مشکل است.

۱۸ درصد از مردم آمریکا هم بر این باورند که بزرگ‌ترین مشکل غیراقتصادی در این کشور خود دولت است و تورم هم جدی‌ترین مشکل در این کشور به شمار می‌رود.

از سال ۲۰۱۶ تاکنون دولت آمریکا از جمله مشکلات در صدری بوده که ذهن مردم آمریکا با آن درگیر بوده است.

۸ درصد از مردم هم می‌گویند مشکلات مربوط به اسلحه و آزادی حمل آن بزرگ‌ترین مشکلی است که آمریکا هم‌اکنون با آن مواجه است. این رقم نشان‌دهنده توجه افکار عمومی به تبعات تیراندازی‌های دسته جمعی و کشته‌های آنها در دو مورد اخیر در ایالت‌های نیویورک و تگزاس است. آخرین باری که مردم آمریکا تا این حد نگران موضوع حمل اسلحه و تیراندازی‌های دسته‌جمعی در این کشور بودند سال ۲۰۱۹ بود که در آن زمان هم دو مورد قتل عام در ایالت‌های تگزاس و اوهایو اتفاق افتاده بود.

از جمله دیگر مشکلات ذکرشده غیراقتصادی توسط مردم آمریکا در نظرسنجی گالوپ می‌توان به جنایت، مهاجرت، نبود اتحاد در کشور، افت رعایت اصول اخلاق، تبعیض نژادی، فقر و بی‌خانمانی اشاره کرد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول