اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

افکارسنجی  /  بین الملل

نظرسنجی گالوپ: مردم جهان غمگین‌تر و پراضطراب‌تر از هر زمان دیگری هستند

مردم جهان در سال دوم همه‌گیری ویروس کرونا در عدم اطمینان بیش‌تری نسبت به سال قبل به سر می‌بردند؛ با این حال ویروس کرونا تنها عامل افزایش احساسات منفی در مردم نیست. نتایج پژوهش گالوپ نشان می‌دهد جهان به مدت یک دهه در روندی منفی قرار گرفته است.

نظرسنجی گالوپ: مردم جهان غمگین‌تر و پراضطراب‌تر از هر زمان دیگری هستند

به گزارش مرکز افکارسنجی خبرگزاری فارس، بر اساس آخرین نظرسنجی سالانه موسسه «گالوپ» درباره تجربیات مثبت و منفی مردم در هر سال، سال دوم همه‌گیری ویروس کرونا به لحاظ روحی و احساسی، در سطح جهانی از سال اول آن نیز دشوارتر بود.

همچنان که سال ۲۰۲۱ را رژیم ثابتی از عدم اطمینان پر کرده بود، جهان به مکانی غمگین‌تر، نگران‌تر و مضظرب‌تر از سال قبل تبدیل شد و موجب شد شاخص تجربیات منفی گالوپ بار دیگر در سال ۲۰۲۱ رکورد زده و به عدد ۳۳ برسد.

 

گالوپ مانند هر سال در ۱۲۲ کشور و منطقه، از بزرگسالانی که روز قبل از نظرسنجی، درباره پنج تجربه منفی که داشته‌اند سوالاتی پرسیده و نتایج را در شاخص خود گنجانده است. هرچه عدد این شاخص بالاتر باشد، نشانگر این است که جوامع بیشتری چنین احساساتی را تجربه می‌کنند.

در سال ۲۰۲۱، از هر ده فرد بالغ در تمام جهان، چهار نفر گفته‌اند نگرانی (۴۲ درصد)  یا اضطراب (۴۱ درصد) زیادی را تجربه کرده‌اند. همچنین اندکی بیش از سه نفر از ده نفر (۳۱ درصد)، درد فیزیکی زیادی را متحمل شده‌اند. بیش از یک نفر از هر چهار نفر (۲۸ درصد) نیز اندوه و ناراحتی را تجربه کردند که اندکی بیشتر از تجربه خشم است (۲۳ درصد).

آمار سال ۲۰۲۱ درباره تجربه اضطراب، نگرانی یا اندوه نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته اما آمار تقریبا به یکدیگر نزدیک هستند. در این بین نگرانی دو درصد و اندوه و اضطراب یک درصد افزایش داشته‌اند. درصد افراد بالغی که در سرتاسر جهان گفته‌اند تجربه درد را داشته‌اند نیز دو درصد افزایش داشته که با خط پیش‌بینی سال قبل تطابق دارد. با این حال میزان خشم نسبت به سال ۲۰۲۰ یک درصد کاهش داشته است.

شاخص تجربیات مثبت برای اولین بار طی سال‌های گذشته کاهش پیدا کرد

علاوه بر اینکه در سال ۲۰۲۱ تجربیات منفی افراد افزایش داشته، افراد کمتری نیز تجربیات مثبت داشته‌اند. بعد از چند سال ثبات، شاخص تجربیات مثبت در سال ۲۰۲۱ به ۶۹ درصد رسید که اولین کاهش از سال ۲۰۱۷ را رقم زد.

 

شاخص تجربیات مثبت بر اساس پاسخ افراد به پنج سوال درباره تجربیات مثبتی است که روز قبل از انجام نظرسنجی داشته‌اند. ارقام بالاتر به معنای این است که جوامع بیشتری چنین احساساتی را تجربه کرده‌اند.

سال گذشته تقریبا از هر ده نفر، هفت نفر (۶۹ درصد) در سرتاسر جهان احساس کرده‌اند که استراحت کافی داشته‌اند. ۷۰ درصد خوشی و لذت زیادی را تجربه کرده‌اند و ۷۲ درصد لبخند و خنده زیادی داشته‌اند. نزدیک به ۹ نفر از هر ده نفر (۸۶ درصد) این احساس را داشته‌اند که با آن‌ها با احترام رفتار شده است. در سال ۲۰۲۱ افراد کمتری گفتند که چیز جالبی یاد گرفته یا کار جالبی انجام داده‌اند و نیمی از افراد بزرگسال در جهان (۵۰ درصد) این حس را تجربه کرده‌اند.

با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۱  با وجود واکسیناسیون افراد بیشتری در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، افراد شرکت کننده این احساس را داشتند که استراحت کمتری را داشتند و احساس لذت کمتری را تجربه کرده‌اند. تعداد افرادی که احساس کرده‌اند استراحت کافی داشته‌اند ۳ درصد و تعداد افرادی که لذت زیادی را تجربه کرده‌اند ۲ درصد افت داشته است. با این حال آمار آنقدرهم سیاه نیست و تعداد افرادی که لبخند یا خنده زیادی تجربه کرده‌اند دو درصد افزایش داشته است.

افغانستان کشور دارای کمترین تجربیات مثبت و بالاترین تجربیات منفی است

در افغانستان، حتی قبل از بازگشت طالبان به قدرت نیز مردم بیشتری برای تأمین مواد خوراکی و سرپناه با مشکل مواجه بوده‌اند، تعداد کمتری احساس امنیت داشته‌اند و زندگی خود را بدتر از سال قبل می‌دیدند. به همین میزان که این تصویر تیره است، نظرسنجی گالوپ هم در ماه‌های آگوست و سپتامبر، هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکایی و بازگشت طالبان به قدرت، نشان داد مردم افغانستان در حال از دست دادن باقی‌مانده خوشی خود هستند.

افغانستان از سال ۲۰۱۷ به بعد، به غیر از سال ۲۰۲۰ که گالوپ نتوانست به‌خاطر شیوع ویروس کرونا درافغانستان نظرسنجی انجام دهد، کشور دارای کمترین احساسات مثبت ثبت شده است. رقم مربوط به شاخص تجربیات مثبت در این کشور ۳۲ بوده که نه تنها کمترین رقم برای افغانستان، بلکه برای کل کشورهای جهان در ۱۶ سال گذشته است.

تجربیات مثبت روزانه در افغانستان پیش از تسلط مجدد طالبان نیز محدود بود اما این احساسات در سال ۲۰۲۱ به میزان زیادی محو شدند. کاهش درصد افغان‌هایی که گفتند احساس لذت داشته‌، لبخند زده و خندیده‌اند یا چیز جالبی یاد گرفته‌اند یا احساس استراحت کافی داشته‌اند به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده است.

 

از نظر احساسات منفی نیز افغانستان در سال ۲۰۲۱ جایگاه عراق را در شاخص تجربیات منفی تصاحب کرد. پیش از این عراق دو سال متوالی در صدر این شاخص بود. رقم این شاخص برای افغانستان ۵۹ درصد بود که بالاترین رقم در کل جهان و در سوابق این کشور بود. پیش از این جمهوری آفریقای مرکزی در سال ۲۰۱۷ به رقم ۶۱ درصد رسیده بود.

نگرانی، اضطراب و اندوه در افغانستان در سال ۲۰۲۱ رکورد زد. ۸۰ درصد از مردم این کشور نگران، ۷۴ درصد مضطرب و ۶۱ درصد غمگین بودند. ظرف ۱۶ سال گذشته هیچ کشوری در نظرسنجی‌های گالوپ این حد از نگرانی را تجربه نکرده بود.

 

جمع‌بندی:

در سال دوم همه‌گیری ویروس کرونا که با وجود واکسیناسیون افراد بیشتری جان خود را از دست دادند، مردم در عدم اطمینان بیشتری نسبت به سال قبل به سر می‌بردند. با این حال ویروس کرونا تنها عامل افزایش در احساسات منفی نیست. داده‌های گالوپ نشان می‌دهد که جهان به مدت یک دهه در روندی منفی قرار گرفته است.

با این حال، تداوم افزایش تجربیات منفی در سال ۲۰۲۱ به همراه کاهش تجربیات مثبت نشانگر این است که درک این مسئله که چرا جهان در این مسیر قرار گرفته و یافتن راهی برای تغییر این مسیر برای سیاست‌مداران ضرورت دارد.

انتهای پیام/ ت 9

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول