اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

افزایش نجومی اجاره بها در ایلام، معضلی پیش روی جوانان

متولی مشخصی در بازار اجاره‌بهای ایلام به منظور نظارت بر معاملات وجود ندارد و در سایه این خلا نظارتی مشاورین املاک قیمت‌سازی ‌‌می‌کنند به طوری که کمر مستاجران خمیده شده و توانایی پرداخت ندارند.

افزایش نجومی اجاره بها در ایلام، معضلی پیش روی جوانان

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، انگار وضعیت نابسامان اقتصادی و درآمدی برای مردم که زندگی آنها به سختی در حال گذر است تمام شدنی نیست و همچنان فشار بر اقشار متوسط به پایین جامعه بیشتر دیده خواهد شد.

ایلام را شاید به به محروم بودن و عدم توسعه نیافتگی می‌شناسند اما همین وضعیت نه چندان مناسب، این استان را همتراز با استان‌های با تورم بالا و گران قیمت تبدیل کرده و هنوز کسی علت آن را نیافته است.

تکرارترین کلمه و مهمترین دغدغه این روزهای مردم موضوع اجاره بهاست که در ایلام این مسئله یک وحشت را برای مردم به وجود آورده، هنوز راه درمانی برای کنترل آن یافته نشده و مسئولین نیز هنوز در خواب به سر می‌برند.

هر روز قوانین و مصوبه جدید برای برون رفت از این مشکل تصویب می‌شود اما مسئولین خود می‌دانند کار از این گذشته که با این چنین قوانینی بخواهند وضعیت را آرام کنند؛ باید سراغ بانیان این وضعیت در جامعه رفت.

دلالان مسکن این روزها که با یک برنامه ریزی سازماندهی شده و با دست‌های پشت پرده برای ناامنی و بدبینی مردم نسبت به اوضاع جامعه، وضعیتی نابسامان را به وجود آورده‌اند.

بنگاه‌های مسکن که با استفاده از فضای مجازی منازل را با قیمت‌های بالاتر و متفاوت‌تری در شهر ایلام به مردم عرضه می‌دارند و برای این دلالان هیچ رحم و مروتی وجود ندارد و تنها مسائل مالی را برای خودم مهم می‌دانند.

اما این فقط یک مسئله ساده نیست؛ گره دیگری که باعث قلدر کردن این بنگاه‌ها و دلالان مسکن شده عدم نظارت است به نحوی که هیچ مسئولی حاضر نیست به این مسئله ورود و خود را درگیر آن کند.

مستاجران و اقشار ضعیف به ناچار هر از گاهی به رسانه‌ها جهت انعکاس مسائل خود پناه می‌برند تا شاید به یک صدای واحدی تبدیل شوند و به گوش مسئولین در خواب برسد؛ اما سال‌هاست اینها در خوابند و با هیچ صدایی بیدار نمی‌شوند.

عدم نظارت مسوولین

آقای روشنی یکی از شهروندان ایلامی به خبرنگار فارس گفت: خیلی‌ها با ترفندهای مختلف قصد دارند به مردم ضعیف جامعه فشار وارد کنند تا شاید اتفاقات ناگواری پیش بیاید؛ باید نسبت به این اوضاع مردم هوشیار باشند اما این تنها وظیفه مردم نیست مسؤلان همه باید پای کار قرار بگیرند.

وی افزود: گرانی، تورم، درآمد پایین برای مردم از یک سو و عدم مسکن که مشکل اصلی قشر بیشتر جامعه از سوی دیگر مردم را به نگرانی و التهاب در جامعه رسانده و عدم نظارت به این وضعیت از طرف مسئولین گلایه‌های مردم را بیشتر کرده که باید برای این شرایط چاره‌ای اندیشیده و از این اوضاع خارج شد.

هرکس قیمت دلبخواهی خود را عرضه می‌دارد

عباسی یکی دیگر از شهروندان ایلامی به خبرنگار فارس گفت: اقتصاددانان بزرگ دنیا نیازهای اولیه و زیستی بشر برای ادامه حیات را پوشاک، مسکن و خوراک می‌دانند که باید این موارد از طرف مسئولین برنامه ریزی منسجم شود اما عملا در جامعه به این مقوله‌ها بی‌توجهی و حتی نظارت دیده نمی‌شود و با یک بحران جدی مردم روبرو شده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی و مهم در بحث مسکن که این شرایط نامناسب به وجود آورده بنگاه‌های مشاور املاک است؛ اگر یک نگاه ساده‌ای داشته باشیم، هرکسی قیمت‌های خاص خود را عرضه می‌کند و هیچ تفاوتی بین بهترین و ضعیف‌ترین مناطق شهر نیست؛ این وضعیت از دسیسه بنگاه‌ها و عدم نظارت مسئولین زحمتکش و عدالتخواه استان به وجود آمده است.

عباسی یادآور شد: مدیران دستگاه‌ها بیان کنند تاکنون با چه تعداد بنگاه متخلف برخورد شده که الان دوباره همه با قیمت‌های اضافه‌تر و نامعقول مشغول فعالیت هستند، چه تعداد به شکایات مردم برای غیرقانونی بودن درصد افزایش اجاره بها رسیدگی شده؟ قطعا در عمل اقدامی صورت نگرفته چون اگر رخ می‌داد باید یک بازدارندگی در سطح بازار مسکن و اجاره‌بها مشاهده می‌شد.

۲۵۶ مورد بازرسی از مشاورین املاک در سه ماه گذشته

سید روح الدین هاشمی سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: اداره کل صمت استان با توجه به وظایف نظارتی خود در حوزه‌های مختلف از جمله مشاورین املاک، رصد بازار این رسته صنفی را در دستور کار بازرسان قرار داده‌ایم.

وی افزود: در ۳ماهه گذشته با حضور ۸ گشت، تعداد ۲۵۶ مورد بازرسی از صنف مشاورین املاک صورت و ۶ مورد پرونده تخلف تشکیل شده است.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اداره کل صمت ایلام تصریح کرد: در صورتی که شاکی شکایت کند اول با مصالحه این مشکل را حل و در صورت احراز تخلف پرونده جهت رسیدگی به  تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: مردم و مستاجرین در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حوزه مشاورین املاک به سامانه ۱۲۴ صنعت، معدن و تجارت گزارش‌های خود را ارسال تا به این موارد رسیدگی شود.

متاسفانه وضعیت مسکن و افزایش اجاره بها در استان ایلام خوب نیست، اگر از طرف مسئولین فکری نشود باید شاهد زندگی چادرنشینی در حاشیه شهر باشیم!

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول