اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

جنجالی‌های هفته| از متلک طارمی تا عدم احراز صلاحیت 3 نامزد فوتبال و دعوای پرسپولیس و ملوان/ مرگ شمشیربازی و بی پولی پاریس برای المپیک

در هفته‌ای که گذشت فوتبال با حواشی و جنجالی‌های زیادی در صدر اخبار بود از عدم احراز صلاحیت سه نامزد ریاست فدراسیون فوتبال گرفته تا انتقادهای اقتصادی قلعه‌نویی و همچنین بی‌پولی فرانسه برای میزبانی المپیک 2024!

جنجالی‌های هفته| از متلک طارمی تا  عدم احراز صلاحیت 3 نامزد فوتبال و دعوای  پرسپولیس و ملوان/ مرگ شمشیربازی و بی پولی  پاریس برای المپیک

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در هفته‌ای که گذشت شاهد حواشی و جنجال‌های نسبتا زیادی در ورزش بودیم البته با توجه به حساسیت انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال این رشته ورزشی به صدر جنجال‌ها بازگشته است. 

*  شمشیربازی در حال مرگ است

عبدالرضا میرشفیعی مدیر سابق تیم‌های ملی  در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد شرایط شمشیربازی کشور اظهار داشت: مسابقات قهرمانی جهان تمام شد اما ما عملکرد خوبی را در رشته‌هایی که انتظار داشتیم ندیدیم. اسلحه سابر مردان ما که بیشترین توجهات در این سال‌ها به این اسلحه بوده در مسابقات به ترکیه‌ای که چیزی بیش از 15 پله از خودش پایین‌تر بود می‌بازد. آنها در 4-5 سال گذشته در تمام مسابقات حاضر شدند و دو اسلحه دیگر یعنی اپه و فلوره به خاطر آنها از بین رفته است. 

میرشفیعی مدیر سابق تیم‌های ملی شمشیربازی با تأکید براینکه شمشیربازی در حال مرگ است، عنوان کرد: باقرزاده در این 3-4 دوره‌ای که رئیس فدراسیون بوده نتوانست یک سالن و یا یک دفتر مستقل برای شمشیربازی داشته باشد. او در حال حاضر مستأجر شرکت توسعه است. سه دوره حضور در یک فدراسیون داشته‌اید و به هر حال باید یک کاری انجام می‌دادید. در این سال‌ها به سابر می‌نازیدید و حالا نتایجش را ببینید. 

* سفر به ترکیه ارزان‌تر از اردوی داخلی برای تیم‌های فوتبال

برخی از تیم‌های فوتبال باشگاهی‌ما در فصل آماده‌سازی برگزاری اردو در کشور ترکیه را به اردو داخلی ترجیح دادند، از نساجی مازندران  و هوادار تهران گرفته تا استقلال و فولاد،  پرسپولیس هم قصد سفر به ترکیه را داشت که بخاطر برخی شرایط محل اردو از جمله نبود پرواز اختصاصی قید این سفر را زد. 

برخی مدعی‌اند که این اردوهای خارجی باعث خروج ارز از کشور می‌شود اما ساکت الهامی سرمربی تیم هوادار تهران در مورد برگزاری اردو در ترکیه حرف‌های جالبی زد و گفت:  وقتی به اینجا نگاه می‌کنم یاد شمال خودمان می‌افتم. همین تله‌کابین در شمال و استان اردبیل هست، زمین چمن آنجا هست، آب و هوای خیلی خوب، تغذیه خیلی خوب؛ ما این شرایط را نداریم؟ به خدا خیلی بهتر از این هم داریم اما شرایط را طوری کرده‌اند که آمدن به اینجا از اردوی داخلی ارزان تر تمام می‌شود.

وی افزود: زمین خیلی خوب، کمپ عالی، تغذیه عالی، هتل خوب و ... که همه اینها را در ایران داریم اما پکیج را نداریم. اگر یک پکیج خوب ایجاد شود و همه اینها یک جا مستقر شوند، از هر لحاظ بهتر است. این شرایط مایه  شرمساری کشور ما است. من اینجا توریست هایی را می‌بینم و واقعا غبطه می‌خورم که ما بهتر از اینجا را داریم. ما همه اینها را داریم اما بلد نیستیم ساختارش را درست کنیم و از آن استفاده کنیم.

* دربی دوستانه و جنجالی!

 دو تیم گل گهر سیرجان و مس کرمان در ادامه برنامه‌های آماده سازی پیش فصل، جمعه هفته گذشته در ورزشگاه شهید سلیمانی سیرجان به مصاف هم رفتند که این دیدار نیمه تمام ماند.در حالی که تیم کرمانی در  نیمه دوم با یک گل از شاگردان قلعه‌نویی پیش افتاده بود، اعلام خطای دو ضرب در محوطه جریمه مس، اعتراض کادرفنی این تیم را در دقایق پایانی به همراه داشت.به این ترتیب حجت جهرمی سرپرست مسی‌ها بازیکنان تیم را بیرون کشید و در ادامه تنش‌ها بالاگرفت تا بازیکنان دچار درگیری لفظی شوند. پس از این اتفاقات هر دو تیم به رختکن رفتند و بازی نیمه تمام ماند.

به این ترتیب دو تیم در یک مسابقه تدارکاتی و دوستانه کارشان به جنجال کشید! مسابقه‌ای که نتیجه‌اش هیچ اهمیتی نداشت. با این وضعیت باید منتظر جنجال‌های بزرگ در مسابقات لیگ برتر شاید از همان هفته ابتدایی بود. هفته‌ای که با دربی مربیان پرتغالی در تهران آغاز می‌شود. جایی که استقلال با ساپینتو به مصاف سپاهان با سرمربیگری مورایس خواهد رفت. 

* ادامه حاشیه‌های ایران مال در فوتبال!

مراسم قرعه کشی لیگ برتر فصل 1402-1401 دوشنبه 3 مرداد  درهتل پارسیان اوین تهران برگزار شد. در حالیکه  پیش از این قرار بود این مراسم در مجتمع تجاری ایران مال برگزار شود که به دلیل عدم تایید محل مذکور از سوی مراجع ذی‌ربط محل این قرعه کشی تغییر کرد. به نظر می‌رسد حاشیه‌های ایران مال در ورزش و فوتبال همچنان ادامه دارد.  پیش از این مجتمع تجاری ایران مال به دلیل برخی تخلفات پلمب شده بود.

* عجیب‌ترین مناظره انتخاباتی و عدم احراز صلاحیت 3 نامزد!

در شرایطی که قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال ۸ شهریور برگزار شود، دوشنبه شب  برنامه فوتبال برتر به صورت حضوری و تلفنی میزبان پنج نامزد ثبت نام کرده انتخابات را به مناظره! دعوت کرد در حالیکه هنوز مشخص نبود که کدام یک از این نفرات تایید صلاحیت می‌شوند! مهدی تاج، امیر رضا واعظ آشتیانی و علیرضا اسدی به عنوان میهمان حضوری و محمد آخوندی به صورت تلفنی در این برنامه شرکت کرده و توضیحات خود را درمورد فرآیند انتخابات ارائه کردند.همچنین میرشادماجدی، سرپرست فدراسیون هم به این جمع اضافه شد و توضیحاتی را درمورد شرایط خودش و فدراسیون فوتبال ارائه کرد. در این برنامه تنها چیزی که به آن توجه نشد اصل فوتبال و مشکلات این رشته ورزشی بود.

اگر برفرض بپذیریم که مناظره بین مدعیان اصلی ریاست فدراسیون برگزار شد، هیچ کدام از آنها در مورد مشکلات فوتبال، راهکار و برنامه‌هایشان برای برون رفت از وضعیت کنونی فوتبال و از همه مهم‌تر شرایط بغرنج تیم ملی سخنی نگفتند! این مناظره بیشتر تبدیل به محفلی برای متلک پرانی به یکدیگر شده بود. 48 ساعت بعد از این مناظره هم کمیته بدوی انتخابات صلاحیت اسدی، آخوندی و واعظ آشتیانی را احراز نکرد.

* پشت پرده انتخاب 2 عضو هیات اجرایی چیست؟

لیست بیرون از مجموعه کمیته ملی المپیک صالحی‌امیری برای انتخاب خبرگان در حالی رای نیاورد که انتقاداتی به 2 عضو هیات اجرایی مانند گذشته وارد شده است. انتخاب 5 خبره ورزشی برای انتخابات کمیته ملی المپیک سر و صدای زیادی به راه انداخت و موجی از انتقادات را از سوی اهالی ورزش به سمت مجید کیهانی و مجید شایسته که سالها بدون ریاست فدراسیون در هیات اجرایی بودند، روانه کرد. در حالی که سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک 5 نفر را بیرون از مجموعه کمیته برای رای‌گیری در هیات اجرایی برای حضور در انتخابات به عنوان خبره ورزشی معرفی کرد اما هیچ کدام از آنها آراء لازم را کسب نکردند.

کیومرث هاشمی رئیس سابق کمیته ملی المپیک، مناف هاشمی معاون اسبق مالی وزارت ورزش، محمد پولادگر معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش، اصغر رحیمی سرپرست کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی و هاشم اسکندری رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد لیست پیشنهادی صالحی‌امیری علاوه بر 5 عضو هیات اجرایی بودند. 

شنیده شده کیومرث هاشمی 2 رای را به خود اختصاص داده اما آراء مناف هاشمی و مجید کیهانی برابر بوده که این 2 نفر به دور دوم رفتند و با توجه به اینکه کیهانی حق رای دارد در دور دوم وی 6 بر 5 برنده و به عنوان خبره ورزشی معرفی شد. علاوه بر وی، مجید شایسته هم خبره ورزشی خواهد بود که در کنار نصرالله سجادی، مهین فرهادی‌زاد و فریبا محمدیان از حق رای برخوردار هستند. محمد پولادگر که در دوره حمید سجادی به عنوان معاون وزیر انتخاب شده هم نتوانست از مجمع آرای لازم را بگیرد و این نشان می‌دهد لیست بیرون از مجموعه کمیته صالحی‌امیری هیچ اهمیتی برای هیات اجرایی نداشته و اعضا فقط در تلاش بودند از بین خودشان 2 نفر انتخاب شوند و برای ریاست کمیته ملی المپیک رقابت کنند.

نکته جالب اینجاست که همیشه به چند عضو هیات اجرایی انتقاداتی وارد و این سوال مطرح شده آنها در طول این 4 سال چه قدم مثبتی برای کمیته برداشته‌اند و یا از نظر مالی چه کمکی کرده‌اند؟ کیهانی که خود ریاست کمیسیون بودجه را برعهده داشت حتی نتوانست یک اسپانسر برای کاروان ایران جذب کند. 2 عضو هیات اجرایی  در فدراسیون‌های تنیس و دوومیدانی عملکرد مناسبی نداشتند و همیشه مورد انتقاد ورزشکاران این رشته‌ها بودند. به نظر می رسد آنها حالا در تلاش هستند تا ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده بگیرند.

* طارمی از طوفان توئیتری و تا کنایه به بازیکنان لیگ برتری و سوء تفاهم رسانه‌ای در پرتغال

مهدی طارمی ستاره درخشان تیم ملی فوتبال حسابی در تعطیلات فوتبال باشگاهی در مرکز حاشیه‌ها قرار دارد حتی بخش دوم مصاحبه او با عادل فردوسی پور بازتاب گسترده و جالبی در رسانه‌های پرتغال داشت.مهدی شنبه شب در چارچوب دیداری دوستانه پورتو به مصاف موناکو رفت و به برتری 2 بر یک رسید. در این مسابقه طارمی عالی کار کرد و توانست گل اول تیمش مقابل موناکو را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.مطبوعات پرتغال پس از پیروزی پورتو به تمجید از شاگردان کونسیسائو پرداختند و 2 نشریه معتبر این کشور از عکس طارمی به عنوان مهره بزرگ پورتو در این مسابقه استفاده کردند.

 با اینکه همه از درخشش پورتو صحبت کردند و رسانه‌ها از مهدی طارمی به عنوان ستاره این تیم نام بردند اما بار دیگر طرفداران تیم‌های رقیب پورتو مثل اسپورتینگ و بنفیکا در فضای مجازی به انتقاد از ستاره کشورمان پرداختند و او را دوباره به «تمارض کردن» متهم کردند. شبکه CM TV پرتغال نیز با دعوت از چند کارشناس، بیش از 30 دقیقه از برنامه خود را به صحبت درباره مهدی طارمی اختصاص داد که این برنامه جنجالی حسابی در کشور پرتغال سر و صدا به پا کرده است. درگیری و جدل بر سر پنالتی‌های طارمی برای پورتو را در این برنامه شاهد بودیم. آن هم در حالیکه فوتبال این کشور از کمک داور ویدئویی هم استفاده می‌کند.

مهدی طارمی در ادامه مصاحبه‌اش با عادل فردوسی‌پور هم کنایه‌ای به بازیکنان شاغل در لیگ برتر کشور خودمان زد و در خصوص رقم قرارداد بازیکنان فعلی در لیگ ایران که ۱۵-۲۰ میلیارد معادل ۵۰۰ هزار دلار برآورد می‌شود، اظهار کرد: نمی دانم این پول چطور شده است. وقتی می پرسم می‌گویند فلان بازیکن فلان قدر پول گرفته است که می گویم نمی‌شود! با این رقم‌هایی که می شنوم می گویم چه کاری است؛ برگردم ایران بازی کنم (با خنده)

مهاجم تیم فوتبال پورتو به مشاوره‌هایی که به بازیکنان ایرانی می‌دهد هم اشاره کرد. طارمی گفت: چند پیشنهاد به بعضی از بازیکنان دادم. آنها بعضی وقتی‌ها با من صحبت می‌کنند. در کشور پرتغال، راه باز شده است و بازیکن ایرانی را به عنوان کسی می‌بینند که می‌تواند یک حرکتی برای آن تیم انجام بدهد. الان که راه باز شده است پولش ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار دلار است. در پرتغال بیشتر از ۲۰۰ هزار دلار نمی‌دهند. آنجا یک پنجره دارد که می‌توانی یک سال بازی کنی و تو را بفروشند و بروی. الان که این داستان هاست چرا - بازیکنان ایران- نیایند؟ بیایید و خودتان را نشان بدهید. در ادامه پول خودش می‌آید. اگر موفق بشوی شاید ۵ پله بالاتر بروی.

* برداشت پرتغالی از مصاحبه با فردوسی پور!

بعد از انتشار بخش دوم مصاحبه مهدی طارمی با عادل فردوسی پور  که ستاره ایران در خصوص آینده خود در پورتو و رابطه‌اش با کونسیسائو صحبت کرد. رسانه‌های پرتغالی برداشتی متفاوت نسبت به اظهارات ستاره ایران داشتند و با ادبیاتی دیگر آن را بازتاب دادند.مطبوعات پرتغال بیشتر از هر چیزی روی این صحبت طارمی که در خصوص آینده‌اش در پورتو صحبت کرد، متمرکز شدند. طارمی در مصاحبه خود گفت: من در حال 30 ساله شدن هستم و قطعا در آینده دستاورد زیادی نمی‌توانم برای پورتو داشته باشم و از لحاظ مالی بخواهم بگویم، باشگاه می‌تواند با حفظ جوانان خود در سال‌های پول بیشتری از فروش بدست آورد. اما شرایط من متفاوت است و نمی‌توانند مرا نگه دارند و مثلا 2 سال دیگر بفروشند.

یا مثلا جای دیگر طارمی در خصوص این مسئله گفت که می‌توانست در فصل گذشته بیشتر نیز گل بزند ولی چون یک خط عقب آمده بود و در برخی مسابقات به عنوان هافبک بازی می‌کرد، کمتر گل زد. این اظهارات طارمی با واکنش مطبوعات پرتغال همراه شد و بسیاری این قسمت از صحبت‌های او را بازتاب دادند و مدعی شدند که ستاره پورتو از باشگاه درخواست کرده که او را به تیمی دیگر بفروشند تا بتوانند از پول او استفاده کنند.

*  المپیک پاریس زیر سایه تورم و بی‌پولی و نگرانی‌های امنیتی

امانول مکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از انتشار گزارش‌ها درخصوص نگرانی سازمان‌دهندگان کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس در مورد تامین بودجه این رویداد، شرایط را امیدوار کننده توصیف کرد.وی در کاخ الیزه میزبان «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک  دیدار کرده بود؛ این دیدار که پس از ملاقات مکرون با وزرای ارشد کشور فرانسه برگزار شد، به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مرتبط با بودجه المپیک پاریس اختصاص داشت.

نگرانی‌ها در رابطه با بودجه میزبانی از این رویداد همزمان با افزایش تورم در فرانسه، تشدید شده و این در حالی است که نگرانی‌های امنیتی راجع به مراسم افتتاحیه نیز سازمان‌دهندگان کمیته برگزاری این رویداد را به تکاپو انداخته است.وقوع حوادث ناخوشایند در جریان دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا میان تیم‌های لیورپول و رئال مادرید،  شهرت فرانسه به عنوان میزبانی قابل اعتماد برای رویدادهای ورزشی را زیر سوال برده است.

در این بین، مکرون که در دومین دوره ریاست جمهوری خود، به شخصه روی موفقیت این رویداد سرمایه‌گذاری کرده، در گفت‌وگو با نشریه اکیپ فرانسه اذعان داشت که زمان به سرعت در حال سپری شدن است اما شرایط همچنان امیدوارکننده می‌نماید.مکرون در این‌باره گفت: با روز افتتاحیه دو سال فاصله داریم و حالا باید عجله کنیم. دوباره روی یک اصل ساده تاکید می‌کنم: مالیات المپیک در کار نیست بلکه خود بازی‌ها باید بودجه خود را تامین کند. دولت ۴۰۰هزار بلیت خریداری خواهد کرد و در بین جوانان و نوجوانان مدرسه‌ای به ویژه زیر ۱۶ ساله‌ها توزیع خواهد شد.

یکی از منابع نزدیک به کمیته سازماندهی المپیک پاریس اوایل ماه جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که این کمیته از لحاظ تامین بودجه «در مضیقه» است.

* بازگشت ژنرال با متلک‌های اقتصادی و داوری

امیر قلعه‌نویی در یک عصر داغ تابستانی بعد از تمرین گل‌گهر در جمع شماری از خبرنگاران هم از خجالت منتقدانش درآمد و آنها را دشمن‌ خود نامید و از سویی دیگر به شرایط اقتصادی معترض شد و در آخر هم دلیل نبود VAR در فوتبال کشور را از نگاه خودش بیان کرد. 

قلعه‌نویی در مورد دستمزدهای کلان فوتبالیست‌های اروپایی و مقایسه‌اش با دستمزد بازیکنان ایرانی گفت: این مسائل در همه جای دنیا هست و طبیعی است اما بحث من اینجا است اگر آن بازیکن خارجی  100 میلیون یورو می‌گیرد یک کارمند هم با 5 هزار یورو زندگی‌اش را می‌کند و جامعه متوسط اقتصادی یک جامعه پویایی است. ولی الان در ایران جامعه متوسط نیست. شما قبلاً در فوتبال یک میلیارد تومان دستمزد می‌‌گرفتید می‌رفتید با آن در خیابان ولنجک یک خانه 200 متری می‌گرفتید این مال 10 -12 سال پیش است. اما اکنون بازیکن 20 میلیارد دستمزد می‌گیرد اما آن خانه را نمی‌تواند بخرد و ایراد کار اینجا است که کارمندان و قشر متوسط جامعه آسیب‌پذیرند. اگر در خارج 100 میلیون یورو دستمزد می‌دهند کارمند هم با 5 هزار یورو زندگی‌اش می‌چرخد. 

قلعه‌نویی در مورد اینکه اعلام شد که کمک داوری ویدیویی به لیگ فصل آینده نخواهد رسید گفت: این یک چیز معمولی است برای من جای تعجب دارد که این کارها را انجام نمی‌دهیم. قطر میزبان جام جهانی است و جام جهانی برگزار می‌‌کند. استادیوم‌هایش را هم ببینید برای ما بد است که نمی‌توانیم یک VAR بیاوریم. این برای ما خیلی بد است. 2-3 روز پیش یک برنامه دیدم که در آن اعلام شد تیم گل‌گهر سیرجان از نظر داوری تیم دوم جدول بوده که از ناحیه داوری متضرر شده است. البته این مسئله 10-12 سال است که وجود دارد. فصل گذشته که هیچ، فصل ماقبل آن از 13 پنالتی 11‌تای آن که به ضرر ما بوده اشتباه بوده است. به نظر من VAR را نمی‌آورند که یکسری معادلات به هم نخورد.

*  دعوای اینستاگرامی ملوان و پرسپولیس برای خداحافظی سیدجلال!

در حالیکه دو باشگاه پرسپولیس و ملوان قرار بود برای بازی خداحافظی سیدجلال حسینی کاپیتان اسبق پرسپولیس و بازیکن سابق ملوان دیداری تشریفاتی و سمبلیک در روز 14 مرداد در ورزشگاه آزادی برگزار کنند اما چهارشنبه شب پرسپولیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  برنامه‌ریزی‌ها برای انجام یک بازی خداحافظی مناسب و در شأن سیدجلال حسینی در حال انجام است. هرچند سیدجلال حسینی آنقدر بزرگ است که بهتر بود بازی خداحافظی‌اش مقابل یک تیم بزرگ خارجی انجام می‌شد اما به دلیل کمبود زمان و در پیش بودن مسابقات لیگ برتر این امکان وجود نداشت.

همین بیانیه‌ چند خطی در صفحه رسمی پرسپولیس باعث شد که باشگاه ملوان نسبت به آن واکنش بدهد و اعلام کرد: "با توجه به اطلاعیه غیر حرفه‌ای و نامحترمانه باشگاه پرسپولیس در صفحه ی رسمی این باشگاه در خصوص دیدار دوستانه، باشگاه ملوان اعلام می‌کند ضمن احترام به هواداران باشگاه پرسپولیس، به احترام هواداران خود و برای حفظ شان باشگاه ملوان، از انجام این دیدار دوستانه انصراف می‌دهد." 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول