اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

انتشار کتابی که از فهم کتاب مقدس به وسیله روش‌های مدرن سخن می‌گوید

«روش‌های مدرن تفسیر متون مقدس» نوشته فاطمه توفیقی توسط نشر کرگدن منتشر شد. موضوع اصلی کتاب این است که تا چه حد می‌توان از روش‌های مسیحیان برای فهم متن، در تفسیر قرآن کریم بهره برد؟

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، نشر کرگدن کتاب «روش‌های مدرن تفسیر متون مقدس» نوشته فاطمه توفیقی را با شمارگان ۷۰۰ نسخه در ۴۰۰ صفحه به تازگی منتشر کرد. 

درباره کتاب

کتاب در ۶ بخش و ۱۴ فصل سامان یافته است. نویسنده در بخش نخست کتاب درباره نقد متنی یا نسخه‌شناسی سخن می‌گوید. در بخش دوم، به «جهان پشت متن» یعنی شرایط تاریخی ظهور متن اشاره می‌کند. در بخش سوم، «جهان درون متن» مورد توجه اوست و به سازوکارهای درونی متن می‌پردازد. در بخش چهارم، موضوع پژوهش «جهان جلوی متن»، یعنی جهان خوانندگان، است، خوانندگانی که تأثیر متن مقدس را در شرایط اخلاقی زیستشان و گفتمان‌هایی می‌بینند که بر تفسیر متون حاکم است. در بخش‌های پایانی نیز روش‌های گوناگون تا حد امکان در ۳متن از عهد عتیق، عهد جدید و قرآن کریم اعمال می‌شوند.

یکی از انگیزه‌های نگارش این کتاب پرداختن به این پرسش رایج در مطالعات قرآنی است که تا چه حد می‌توان از روش‌هایی که در جوامع مسیحی غربی برای فهم متون شکل گرفته است، در تفسیر قرآن کریم بهره برد. به همین دلیل، هر فصل با بررسی امکان به‌کارگیری روش‌های بحث‌شده در آن فصل در قرآن‌پژوهی پایان می‌یابد. ازاین‌ رو، اثر حاضر به نوعی در پی روش‌شناسی تطبیقی متون مقدس است؛ به این طریق که در آن بررسی می‌شود تا چه حد روش‌های تفسیری یک متن برای تفسیر متنی کاملاً متفاوت عملی است.

آشنایی با مؤلف 

نویسنده این کتاب عضو هیأت علمی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب است و در حوزه‌های مطالعاتی «فلسفه اروپایی و دین»، «جنسیت و دین» و «اندیشه دینی مدرن»، فعالیت‌ می‌کند. از جمله آثار وی می‌توان به ترجمه کتاب «راز اعداد» آن ماری شیمل، و «کتاب مورون» جوزف اسمیت اشاره کرد. 

برای مطالعه بیش‌تر

نشر کرگدن آثار دیگری را مرتبط با محتوای این کتاب منتشر کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند به آن‌ها رجوع کنند. کتبی نظیر «رؤیا، استعاره و زبان دین: متن دینی چون متن هنری»، «حاشیه‌های فمینیستی قرآن»، «نقل قرائات قرآن؛ مسئلۀ تواتر و پیدایی قرائت‌های شاذّ».

انتهای پیام/ ت 44

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول