اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

عقب‌نشینی اروپا از تحریم نفتی روسیه، نفت آمریکا را ارزان کرد

پس از اینکه اتحادیه اروپا اعلام کرد به شرکت‌های دولتی روسیه اجازه می‌دهد به کشورهای ثالث نفت بفروشند، قیمت نفت خام آمریکا به کمتر از 95 دلار افت کرد.

عقب‌نشینی اروپا از تحریم نفتی روسیه، نفت آمریکا را ارزان کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، پس از اینکه اتحادیه اروپا اعلام کرد به شرکت های دولتی روسیه اجازه می دهد، بر اساس اصلاحیه تحریم های توافق شده توسط کشورهای عضو در هفته جاری نفت را به کشورهای ثالث ارسال کنند، قیمت نفت خام آمریکا برای نخستین بار از ماه آوریل در معاملات پرتنش آخرین روز کاری بازارهای جهانی به کمتر از 95 دلار رسید.

 هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 65 سنت کاهش 94.70 دلار فروخته شد.

 هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با 66 سنت کاهش 103.20 دلار معامله شد.

تقاضا برای بنزین در اوج فصل رانندگی و مسافرت نسبت به سال گذشته نزدیک به 8 درصد کاهش یافته است و این امر سبب شد تا نفت خام آمریکا برای سومین هفته متوالی کاهش هفتگی ثبت کند.

در مقابل، نشانه هایی از تقاضای قوی در آسیا، قیمت نفت برنت را بالا برد بطوریکه برای نخستین بار طی 6 هفته گذشته، افزایش هفتگی را ثبت کرده است.

مبادلات نفت در هفته های اخیر پرنوسان و بی ثبات بوده است زیرا تاجران تلاش می کنند احتمال افزایش نرخ بهره بر بازار که می تواند تقاضا را کاهش دهد، بررسی کنند و از طرف دیگر نگران کاهش عرضه به علت تحریم های روسیه هستند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است، به منظور محدود کردن ریسک های وارده به امنیت انرژی جهان، شرکت های دولتی روسی «روس نِفت» و «گازپروم» می توانند نفت روسیه را به کشورهای ثالثی ارسال کنند.

بعلاوه، پرداخت‌ های مربوط به خرید نفت خام دریایی روسیه توسط شرکت‌های اتحادیه اروپا ممنوع نخواهد بود.

اعلامیه اتحادیه اروپا زمانی منتشر شد که بانک مرکزی روسیه اعلام کرد، کشورش نفت خام را به کشورهایی که سقف قیمتی برای نفت روسیه تعیین کرده اند نخواهد فروخت و در عوض آن را به کشورهایی که آماده همکاری با روسیه هستند، عرضه خواهد کرد.

به گفته دنیس کیسلر، تحلیلگر بازار، تجریه نشان می دهد که تعیین سقف قیمتی از سوی دولت ها بر کالاهای اساسی، کوتاه مدت خواهد بود و به زودی سبب افزایش قیمت آن کالا می شود.

وزیر نفت لیبی اعلام کرد، تولید نفت لیبی 800 هزار بشکه در روز و در ماه آینده به 1.2 میلیون بشکه در روز می رسد.

مدیر شرکت نفت بصره عراق اعلام کرد، در صورت درخواست از بغداد، عراق ظرفیت افزایش تولید نفت تا 200 هزار بشکه در روز در سال جاری را دارد.

بیکر هیوز، شرکت خدمات انرژی اعلام کرد، تعداد دکل های فعال نفت و گاز آمریکا در این هفته 599 دکل ثابت مانده و تغییری نکرده است.

حسن محمد، معاون مدیرکل میدان نفتی بصره عراق، طی مصاحبه‌ای گفت: در صورتی که از عراق برای افزایش تولید درخواست شود، ما می‌توانیم تا پایان امسال و بر اساس ظرفیت تولید موجود، روزانه 200 هزار بشکه به عرضه نفت خود اضافه کنیم.

وی گفت: اما برای تولید بیش از این میزان ما به زمان بیشتری نیاز داریم. این افزایش تولید از میدان نفتی قرنه غربی 1 و دیگر میادین توسعه یافته عراق انجام خواهد شد.

فوربس هم نوشت،آمریکا در سال 2021 با مصرف روزانه 18.7 میلیون بشکه بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان بود که نسبت به سال 2020،  8.7 درصد رشد داشته است. بیشترین میزان مصرف نفت آمریکا در سال 2005 به ثبت رسید که نسبت به سال 2021، 9 درصد بیشتر بوده است.

پس از آمریکا هم چین با مصرف روزانه 15.4 میلیون بشکه دومین مصرف کننده نفت جهان بود.

انتهای پیام/ ت 81

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول