اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

واکاوی 3 ویژگی منحصربه‌فرد اَبَرپروژه آبرسانی غدیر‌/ رفع مشکل آب خوزستان تا 25 سال‌ دیگر

3 ویژگی رعایت مسائل پدافندی و تعدد منابع تامین، طراحی بلندمدت تامین برای 25 سال آتی خوزستان و رکوردزنی زمانی در فرآیند ساخت از جمله مواردی است که اَبَرپروژه‌ آبرسانی غدیر را به طرحی منحصر به فرد تبدیل می‌کند.

واکاوی 3 ویژگی منحصربه‌فرد اَبَرپروژه آبرسانی غدیر‌/ رفع مشکل آب خوزستان تا 25 سال‌ دیگر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طرح آبرسانی غدیر در حال نزدیک شدن به آخرین مراحل خود است و کمتر از یک ماه آتی شاهد وقوع انقلابی در کیفیت و کمیت نیمی از مردم خوزستان هستیم.

این اَبَر پروژه آبرسانی در حالی به زمان افتتاح نزدیک می‌شود که سال‌ها است با طرح‌های پیچیده اجرایی مواجه شده و احداث آن به تاخیر افتاده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تکمیل پروژه آبرسانی غدیر به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و تسریع جهادی در روند تکمیل این پروژه جزئی از فرایند تغییر ریل سیاست‌گذاری حوزه منابع آب تلقی شد. بر این اساس، معاون اجرایی رئیس جمهور از بهره‌برداری طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان خبر داد.

سید صولت مرتضوی تاکید کرده است: طرح آبرسانی غدیر با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب شرب شهرهای مرکزی، جنوب و غرب خوزستان برای ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستا در پایان دوره طرح با منبع آبگیری از دریاچه سد دز در مجموع ۴.۷ میلیون نفر را تحت پوش قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به عزم دولت برای برطرف کردن مشکلات آب و فاضلاب خوزستان، گفت:‌ این طرح نخستین دستاورد سفر رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر نیرو در حوزه تامین آب است.‌

با توجه به نزدیک شدن به زمان افتتاح این طرح باید دانست که اَبَر پروژه آبرسانی تنها یک طرح ساده آبرسانی تلقی نشده و ویژگی‌های مثبت قابل توجهی در این طرح نهفته است.

 

*رعایت مسائل پدافندی در منابع آب پروژه آبرسانی غدیر

نخستین ویژگی قابل توجه طرح آبرسانی غدیر، رعایت ویژگی‌های پدافندی است. به طور کلی در طرح‌‌های آبرسانی تعیین منبع تامین آب از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اگر در یک طرح آبرسانی کلان تنها شاهد یک منبع آب باشیم، با تحت تاثیر قرار گرفتن در قبال مواردی نظیر خشکسالی شاهد به خطر افتادن آبرسانی شرب در منطقه خواهیم شد.

از این رو باید در طرح‌های آبرسانی کلان این مسئله را در نظر گرفت که منابع متعددی به منظور تامین آب طرح آبرسانی شرب مد نظر قرار گیرد.

با توجه به توضیحات یاد شده در طرح آبرسانی غدیر شاهد این مسئله هستیم که آب شرب خوزستان در مناطق تحت پوشش این طرح از 3 محل سدهای رود کارون، سد دز و سد کرخه تعبیه شده است.

در این راستا صابر علیدادی، معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:‌ تامین آب طرح غدیر با محوریت اخذ آب از سد دز در محل ایستگاه W2 و تامین آب در صورت نیاز از محل سد کرخه و رود کارون در ایستگاه پمپاژ چمران تعبیه شده است.‌

 معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد:‌ این مسئله سبب می‌شود تا مسئله پدافندی به طرز قابل توجه در طرح آبرسانی غدیر مورد توجه قرار گرفته و تامین پایدار منابع آب شرب برای مناطق تحت پوشش را شاهد باشیم.‌

 

 

* حل مسئله آب خوزستان به صورت بلند مدت 25 ساله

فارغ از مسئله ویژگی پدافندی در نظر گرفته شده، در نظر گرفتن مسئله افزایش جمعیت و نیاز به آب شرب به منظور طراحی طرح آبرسانی غدیر برای 25 سال آینده از دیگر ویژگی‌های مثبت این طرح است. در همین راستا طرح آبرسانی غدیر این توان را دارد که زمینه تامین آب شرب به میزان 21 متر مکعب بر ثانیه را فراهم کند. این میزان آب برای تامین نیاز آب شرب بهداشتی 4.7 میلیون نفر کفایت می‌کند.

این در حالیست که هم اکنون جمعیت تحت پوشش طرح غدیر 2.5 میلیون نفر است. به معنای دیگر اَبَر پروژه آبرسانی غدیر در حالی طراحی شده که ویژگی افزایش جمعیت تا 25 سال آتی و رسیدن جمعیت مناطق تحت پوشش به 4.7 میلیون نفر را در بر گرفته است.

 

*نصب 405 شیر غول‌پیکر در کمتر از 25 روز

علاوه بر ویژگی‌های مثبت یاد شده، رکوردزنی‌های انجام شده در بخش فنی اَبَر پروژه آبرسانی غدیر نیز در نوع خود منحصر به فرد است. برای مثال در این طرح که پیمانکار آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است، بیش از 405 شیر غول پیکر وجود دارد که نصب هر شیر با توجه به تکمیل اکیپ‌ها به طور عادی به 400 روز زمان نیاز دارد.

با توجه به روال عادی و نظر به اهمیت تامین هرچه سریع‌تر آب شرب با کیفیت برای مردم خوزستان،در اقدامی جهادی به نحوی برنامه‌ریزی شده است که 405 شیر غول پیکر این طرح در کمتر از 25 روز به اتمام رسیده و رکورد خارق العاده معادل 6 درصد زمان عادی نصب شیرها به ثبت برسد.

با توجه به ویژگی‌های مثبت بیان شده، طرح غدیر یکی از اَبَر پروژه‌های آبرسانی کشور است که می‌تواند یک مشکل قدیمی اهالی خوزستان را برای همیشه حل کرده و زمینه تامین آب با کیفیت از منبع سد دز به عنوان یکی از بهترین منابع آبی جهان را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ ت 15

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول