اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

بهسازی و ایجاد بازارچه سنتی در مجموعه سبزه‌میدان بجنورد معطل موافقت کمیسیون ماده ۵ است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی گفت: مطالعات کارشناسی برای ایجاد بازارچه سنتی در مجموعه سبزه‌میدان بجنورد درحال انجام است و مهمترین مسئله این است که بتوانیم در کمیسیون ماده ۵ موافقت اعضا را برای ایجاد بازارچه توسط سرمایه گذار در کنار گرمابه عسگری بگیریم.

بهسازی و ایجاد بازارچه سنتی در مجموعه سبزه‌میدان بجنورد معطل موافقت کمیسیون ماده ۵ است

علی مستوفیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با بیان اینکه مجموعه سبزه میدان به عنوان یک مجموعه تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده است، اظهار کرد: نیازمند این هستیم که روابط حفاظتی و قوانین مرتبط با مجموعه‌های تاریخی در خصوص مجموعه تاریخی سبزه میدان رعایت شود.

وی گفت: مجموعه سبزه میدان متشکل از یک کاروان‌سرا، گرمابه، راسته بازارها و خود فضای میدان از آثار دوره قاجار در شهر بجنورد است که اطراف آن حجره‌هایی نیز قرار دارد که بایستی احیا و مرمت شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه علاوه برمیراث فرهنگی، شهرداری، اداره‌کل راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری نیز متولی این طرح هستند، افزود: پیشنهاد ما این است که مجموعه سبزه میدان به یک فضای پیاده محور تبدیل شود که امروزه یکی از نیازهای اصلی شهرها برای ایجاد آرامش و ایجاد تعاملات اجتماعی بین افراد است.

این مقام مسئول در مورد دلایل ایجاد فضاهای پیاده محور در در محل مجموعه‌های تاریخی گفت: یک اصل‌ای که در بحث شهرسازی مطرح است، ایجاد فضاهای پیاده محور و فضای باز شهری بایستی در مجموعه‌های تاریخی باشد که این امر موجب احیای بافت تاریخی و ایجاد هویت شهری برای آن مجموعه تاریخی می‌شود. 

وی با بیان اینکه کاروانسرای سبزه میدان در حال حاضر فقط به عنوان انباری استفاده می‌شود، بیان داشت: کاربری این انبارها باید از کاربری انباری تغییر پیدا کنند و به بازارچه تجاری و بازارچه صنایع دستی تبدیل شوند و این مستلزم چند موضوع است.

مستوفیان در خصوص نحوه اجرای این طرح نیز تصریح کرد: انبارهای این مجموعه متعلق به مالکین بخش خصوصی است و مغازه‌های این افراد نیز در حاشیه خیابان است و نیاز دارند که به انبارهایشان دسترسی داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر یک سرمایه گذار که خود مالک مجموعه گرمابه تاریخی است و با کمک میراث فرهنگی در حال مرمت و احیای مجموعه است، پیشنهادی را مطرح کرده است تا زمینی را که در مجاورت گرمابه دارد به یک بازارچه صنایع دستی تبدیل کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی در ادامه گفت: ما می‌توانیم از زیرزمین این بازارچه به عنوان انبار استفاده کرده و انبارهای کاروانسرای سبزه میدان را به این مکان انتقال دهیم و اگر دوستان همکاری کنند، هم راه و شهرسازی و شهرداری و در کمیسیون ماده ۵ مصوب شود می‌توانیم انبارهای این مجموعه را به بازارچه صنایع دستی تبدیل کنیم.

وی  با اشاره به اینکه گردشگری شهری امروز یکی از شاخه‌های مهم در بحث جذب گردشگر می‌باشد، گفت: اجرای این طرح هم برای مالکین مفیده بوده و هم ایجاد ارزش افزوده می‌کند.

مستوفیان در خصوص اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح نیز اعلام کرد: ما جلسات مشترکی را با شهرداری و معاونت عمرانی داشتیم و بازدیدهای میدانی طرح نیز انجام شده و با کلیات طرح موافقت شده و مهمترین بخش این است که ما بتوانیم در کمیسیون ماده ۵ موافقت اعضا را برای ایجاد بازارچه توسط سرمایه گذار در کنار گرمابه عسگری بگیریم.

وی در انتها با بیان اینکه این طرح یک طرح شهری در یک مرکز تاریخی و پرترافیک شهری است، اظهار کرد: بایستی مطالعات اجتماعی اقتصادی و ترافیکی و همه جنبه‌های لازم بررسی شود و اگر کارها به درستی پیش برود اواخر امسال ساخت این بازارچه شروع خواهد شد. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول