اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ضربه جدید به جایگاه ترامپ در حزب جمهوری‌خواه

نتایج یک نظرسنجی نشان داد جلسات اخیر مجلس نمایندگان آمریکا موجب تنزل جایگاه رئیس جمهور سابق آمریکا در میان هواداران حزب جمهوری‌خواه شده است.

ضربه جدید به جایگاه ترامپ در حزب جمهوری‌خواه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نتایج یک نظرسنجی نشان داد پخش جلسات علنی بررسی حمله به کنگره آمریکا در شبکه‌های تلویزیونی این کشور، جایگاه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در میان طرفداران حزب جمهوری‌خواه دچار تزلزل شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نظرسنجی انجام شده توسط این خبرگزاری و مرکز افکارسنجی «ایپسوس» نشان می‌دهد ظرف ۶ هفته‌ای که از برگزاری جلسات علنی کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا درباره حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ می‌گذرد، دیدگاه جمهوری‌خواهان نسبت به ترامپ تیره‌تر شده است.

این نظرسنجی درست قبل از برگزاری جلسه هشتم رسیدگی به حوادث حمله به کنگره انجام شده و نشان می‌دهد ۴۰ درصد از جمهوری‌خواهان دستکم تا حدی باور دارند که ترامپ بابت این حادثه مرگبار مقصر استو

این در حالی است که ۶ هفته قبل و پیش از برگزاری جلسات علنی که از شبکه‌های تلویزیونی نیز پخش می‌شوند، این میزان ۳۳ درصد بود.

با اینکه ترامپ هنوز در میان جمهوری‌خواهان هوادار زیادی داشته و اظهاراتی درباره شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ مطرح کرده، برگزاری ۶ هفته پیاپی جلسات استماع و ادای شهادت مقامات سابق و فعلی آمریکا موجب شده یک نفر از هر سه هوادار حزب جمهوری‌خواه معتقد باشد ترامپ نباید در انتخابات بعدی شرکت کند.

این در حالی است که در نظرسنجی قبلی که پیش از برگزاری این جلسات در ماه ژوئن انجام گرفته بود یک نفر از هر چهار هوادار حزب جمهوری‌خواه متعقد بودند ترامپ نباید در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کنند.

در این میان، از هر چهار هوادار حزب جمهوری‌خواه، یکی از آن‌ها گفته که اصلاً برنامه‌های پخش شده درباره جلسات رسیدگی به حمله به کنگره آمریکا را تماشا نکرده‌اند.

به نوشته رویترز، جلسه بعدی این کمیته روز پنجشنبه برگزار خواهد شد بر روی سخنرانی ترامپ برای هوادارانش پیش از حمله آن‌ها به کنگره جهت جلوگیری از تأیید پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی تمرکز خواهد داشت.

نتایج نظرسنجی رویترز-ایپسوس نشان می‌دهد پس برگزاری این جلسات جنجالی، همچنان ۵۵ درصد جمهوری‌خواهان معتقدند انتخابات ۲۰۲۰ از ترامپ ربوده شده است. گرچه این آمار در ماه ژوئن و پیش از این جلسات ۶۷ درصد بود.

همچنین، ۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، تظاهراتی مسالمت‌آمیز و پیرو قانون بوده است و این ارقام نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نکرده است.

این نظرسنجی از میان ۱۰۰۵ شهروند بزرگسال آمریکایی در روزهای ۲۰ و ۲۱ جولای (چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته) و با حاشیه خطای چهار درصد انجام شده است.

در یک نظرسنجی دیگری که اخیراً انجام شده، دو سوم از آمریکایی‌ها می‌گوییند دموکراسی در کشورشان با «تهدید جدی» مواجه است و ۹۰ درصد نیز معتقدند که اهمیت وجود دموکراسی در آمریکا، «زیاد» یا «خیلی زیاد» است.

با این وجود بیش از 20 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند استفاده از خشونت سیاسی «دستکم در برخی موارد» به‌طور کلی قابل توجیه است. حدود ۲۰ درصد نیز با این گزاره که خشونت برای محافظت از دموکراسی قابل توجیه است، به صورت «قاطع» یا «بسیار قاطع» موافق هستند.

جالب‌تر اینکه یک سوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد هستند برای جلوگیری از دزدیده شدن نتیجه انتخابات، استفاده از خشونت دستکم تا حدی قابل توجیه است.

همچنین بیش از ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان معتقد بودند استفاده از خشونت برای بازگرداندن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به قدرت، قابل توجیه است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول