اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

طرح «غربالگری کرونای شهید سلیمانی» بسیار اثر بخش است؛ دولت از اجرای آن حمایت کند

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در زمانی که به جز طرح غربالگری شهید سلیمانی هیچ بسته جامعی برای مقابله با اپیدمی کووید ۱۹ در کشور وجود ندارد اجرای این طرح بسیار اثربخش است.

طرح «غربالگری کرونای شهید سلیمانی» بسیار اثر بخش است؛ دولت  از اجرای آن حمایت کند

حمید سوری،استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «دستور اجرای مجدد طرح شهید سلیمانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟»،اظهار داشت: روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به فعال‌ شدن طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین پرداخت.این بسیار اتفاق مبارکی است؛هرچند خیلی دیر.

وی ادامه داد: از وعده وزیر بهداشت برای کسب رای اعتماد مجلس در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ در خصوص توسعه و فعال سازی طرح شهید سلیمانی حدود یک سال می‌گذرد و علیرغم وقت فراوانی که در پاییز گذشته برای اصلاح و به روز رسانی این طرح صرف شد، این طرح با کم توجهی مواجه شد. 

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز کرد: به هر حال در زمانی که بجز این طرح هیچ بسته جامعی برای مقابله با اپیدمی کووید ۱۹ در کشور وجود ندارد و جز تکرار دعوت به واکسیناسیون کمتر صدایی شنیده شده است، این پیام شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا موجب امیدواری برای خوش رویی وزارت بهداشت با این طرح شد.

سوری افزود: اگر ان شاء الله اراده لازم پشت این کلام باشد توجه به چند نکته همانگونه که در شاکله آن بیان شده ضروری است. این طرح به هیچوجه به دنبال کمرنگ کردن نقش وزارت بهداشت نبوده و نیست. 

وی متذکر شد: استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های بی بدیل کشور برای کمک به سلامت مردم به ویژه در دوران سخت، پشتوانه اخلاقی آن بوده و در راستای عدالت در سلامت است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: شواهد کافی علمی، موید اثربخشی خدمات این طرح در دوره کوتاهی بوده که مورد توجه قرار گرفت است. با توجه به ماهیت اپیدمی، طرح به صورت مستمر نیازمند به روز رسانی و اصلاح متناسب با شرایط اپیدمی است.

سوری یادآور شد:در به روز رسانی طرح، توجه به روح اصلی آن و به مولفه‌هایی مهم چون، اقدامات حمایتی، نظارتی و مراقبتی باید توجه کرد؛ مواردی چون بیماریابی فعال، تاکید بر پیشگیری، استفاده از فناوری‌های نوین، همکاری بین بخشی و مانند اینها ضروری است.

وی بیان داشت: انتظار می‌رود این بار دولت حمایت لازم از اجرای این طرح را فراموش نکند. بودجه‌ای که برای پیشگیری لازم است چندین برابر کمتر از هزینه‌های درمان است. انتظار می‌رود محدود منتقدان این طرح، به جای تخطئه و تخریب، نقش و همت خود را برای اصلاح و ترمیم کاستی‌های آن به کار گیرند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: این طرح می‌تواند بستری بومی برای مقابله با اپیدمی‌ها و بحران‌های مشابه بعدی کشور باشد و پرداختن جدی به آن به عنوان برند بین‌المللی و نوین معرفی شود.

سوری افزود:امیدواریم با درایت کافی، دلسردی احتمالی که در برخی گروه‌های داوطلب مردمی در فاز قبلی طرح ، ترمیم و کمبودهای قبلی جبران شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول