به گزارش خبرگزاری فارس، عقیل منصوری، معاون مطالعات مدیریت، امور اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، با بیان این که شهر یادگیرنده محرک مهمی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار بوده و منجر به ایجاد نگرشهای جدید در طیف وسیعی از دانش و مهارت بین شهروندان در سنین مختلف میشود، گفت: این نگرشهای جدید موجبات سازگاری هرچه بیشتر شهروندان با تغییرات فزاینده محیطی را بوجود آورده و در نهایت عملکرد آنان را در مواجه با شرایط مختلف بهبود میبخشد.
وی افزود: از این رو ایده یادگیری مستمر و موثر در واکاوی تجارب جهانی سبب شد تا مجموعهای از مطالعات موردی در قالب یک «دانش شهر» (گزارش علمی) گردآوری شود که هدف آن به اشتراک گذاری بینشی نوین در راستای شیوهها و سیاستهای یادگیری مادامالعمر موفق در طیفی از شهرهای جهان است.
منصوری افزود: در این کتاب به تجربیات متنوع شش شهر لاریسا (یونان)، ملتون (استرالیا)، سوروکابا (برزیل)، بهیردار (اتیوپی)، امان (اردن)، و کنتاگم (برزیل) پرداخته شده که از نظر اندازه، جمعیت و سرانه تولید ناخالص داخلی دارای تنوع هستند. بررسی تجربه این شهرها که هر یک در مراحل بسیار متفاوتی از توسعه قرار دارند، ضمن اینکه در برگیرنده الگویی از سیر تکوینی شهرهای یادگیرنده محسوب میشود، میتواند راهگشای مهمی در تبیین شاخصهای شهرهای یادگیرنده برای کلانشهر تهران باشد.
معاون مطالعات مدیریت، امور اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات شهرداری تهران در پایان افزود: از آنجا که آموزش مادمالعمر و جامعه آموزشپذیر، نقشی حیاتی در توانمندسازی شهروندان بازی کرده و بر حرکت جوامع به سمت توسعه پایدار تاثیر میگذارند؛ امید داریم مطالعات موردی شهرهای یادگیرنده ضمن آن که باعث افزایش ظرفیت شهرها، توسعه ارتباطات و همکاری بین جوامع شهری شود، به مدیران شهری، شهروندان و همه ذینفعان نیز در سراسر بخشها درک بهتری از رویکرد شهر یادگیرنده ارائه کند.
انتهای پیام/