اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

انتشار کتاب جدید نشر آرما که به انسان‌شناسی مراسمات محرم می‌پردازد

«آیین و اسطوره در ایران شیعی؛ انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم» نوشته جبار رحمانی توسط نشر آرما منتشر شد.

انتشار کتاب جدید نشر آرما که به انسان‌شناسی مراسمات محرم می‌پردازد

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، نشر آرما کتاب «آئین و اسطوره در ایران شیعی؛ انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم» به قلم جبار رحمانی را منتشر کرد. نگاه مناسکی و آیینی به واقعه دلخراش و غم‌انگیز عاشورا یکی از جدی‌ترین عوامل بقا و ماندگاری این ورق از تاریخ بوده است. از زمان ائمه ابن‌الحسین سفارش به زنده نگه‌داشتن این بُعد در بین شیعیان یکی از ضروریات زیست اجتماعی و فردی به حساب می‌آمد. مطالعه این نظام مناسکی از منظر علوم جدید و بالاخص انسان‌شناسی برای فهم فرهنگ شیعیان اهمیتی خاص دارد.

کتاب تازه منتشر شده نشر آرما سعی کرده است به موضوع انسان‌شناسی مناسک عاشورایی بنگرد و با تعریف این مسأله و مطالعه تاریخی مناسک عاشورایی در بین شیعیان، انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم را تحلیل و بررسی کند. 

جبار رحمانی نویسنده و پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و فرهنگ است که از آثار او می‌توان به: «فرهنگ و کرونا»، «پرسش از دانشگاه ایرانی»، «ایرانی از نگاه دیگر» و... اشاره کرد.

همچنین لازم به ذکر است که نشر آرما پیش از این کتب قابل توجهی را در مورد مناسک و آیین‌های مذهبی شیعی و بررسی‌های مرتبط با آن منتشر کرده است که می‌توان به آثاری چون: «تراژدی جهان اسلام»، «آیین نیکی»، «آیین‌های تلویزیونی، بازنمایی حزن و فرح مذهبی»، «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا»، «عاطفه‌گرایی و عقل‌گرایی در مراسم مذهبی»، «مجالس مذهبی در ایران معاصر» و «پیاده‌روی اربعین» اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول