اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

سفر قریب‌الوقوع امیرعبداللهیان به کویت

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت خبر داد که قرار است وزیر امور خارجه کشورمان طی هفته‌های آینده عازم کویت شود.

سفر قریب‌الوقوع امیرعبداللهیان به کویت

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، محمد ایرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت امروز دوشنبه (سوم مرداد) خبر داد که سطح نمایندگی دیپلماتیک بین دو کشور به سطح سفیر ارتقا می‌یابد.

ایرانی به روزنامه الرأی کویت گفت که تعیین بدر عبدالله المنیخ به عنوان سفیر کویت در ایران، یک امر طبیعی درباره استحکام روابط دو جانبه بین ایران و کویت به ویژه در زمینه سیاسی است.

وی با بیان اینکه حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به زودی عازم کویت خواهد شد، تصریح کرد، روابط بین وزاری خارجه دو کشور، مستمر و خوب است و ملتهای ایران و کویت هم روابط تاریخی با هم دارند.

سفیر تهران با بیان اینکه روابط دو کشور بهتر خواهد شد، خاطر نشان کرد: حضور سفیر کویت در ایران، فرصت مغتنمی برای توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها به صورت سریعتر است؛ به نحوی که در راستای منفعت دو کشور باشد.

ایرانی با اشاره به اینکه تهران از چند ماه پیش با تعیین سفیر جدید کویت موافقت کرده است، تصریح کرد، تهران آماده استقبال از سفیر کویت است.

وی با بیان اینکه سفیر امیرعبداللهیان به کویت، در خصوص رایزنی درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه است، گفت که احتمال این سفر طی هفته‌های آینده صورت خواهد گرفت.

سفیر ایران با اشاره به اینکه برخی از مسئولان کویت هم به زودی به تهران سفر خواهند کرد، تأکید کرد که تهران آماده است در زمینه گرد و غبار، نتایج تحقیقات خود را در اختیار همسایگان خود قرار دهد.

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه کویت، هشتم اردیبهشت ماه گذشته، از گفت‌و‌گوی تلفنیامیرعبداللهیان و «احمد ناصر المحمد الصباح» همتای کویتی او خبر داد.

 دو طرف در این تماس تلفنی روابط مستحکم دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این تماس، به توسعه و تقویت روابط در زمینه‌های مختلف و مسائل مورد اهتمام مشترک پرداخته شد.

این گفت‌و‌گو در حالی انجام شده است که کویت و عربستان در ۲۱ مارس، سندی برای توسعه میدان گازی الدره / (آرش) امضا کردند که بر اساس بیانیه شرکت نفت کویت، پیش بینی می‌شد، این میدان روزانه ۱ میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید کند.

پس از این اعلام، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ایران به این توافق واکنش نشان داد و گفت: «میدان گازی آرش/الدره  یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.»

وی افزوده بود: «بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود و لذا اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.»

خطیب زاده همچنین در پایان تاکید کرده بود: «جمهوری اسلامی ایران همچنین حق خود را برای بهره برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره محفوظ می‌دارد.»

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول