اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

محمد السودانی رسما نامزد نخست وزیری عراق شد

کمیته شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی، بر سر نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست‌وزیری به توافق رسیدند.

محمد السودانی رسما نامزد نخست وزیری عراق شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، اعضای کمیته شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) بعد از ظهر امروز دوشنبه (سوم مرداد ماه) نشستی در منزل هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح برگزار کردند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد، چارچوب هماهنگی در این نشست، با اجماع اعضا، بر سر تصدی منصب نخست وزیری محمد شیاع السودانی به توافق رسیده‌اند.

شب گذشته قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق که یکی از گزینه‌ها برای نخست‌وزیری بود، اعلام کرد که از نامزدی، کنار می‌رود. 

«احمد الاسدی» رئیس فراکسیون پارلمانی «سند» هم با انتشار توئیتی، خبر داد که مسئله نخست وزیری حل شده است. یک منبع در دفتر الاسدی گفت که منظور وی، قطعی شدن نامزدی السودانی برای نخست وزیری است.

این در حالی است که شبکه خبری السومریه هم به نقل از «فاضل الفتلاوی» نماینده ائتلاف الفتح گزارش داد که چارچوب هماهنگی، بر سر نخست وزیری السودانی به توافق رسیده‌اند.

الفتلاوی گفت که این مسئله نهایی شد و پس از آن صورت گرفت که «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، از نامزدی برای نخست وزیری کناره‌گیری کرد.

وی تأکید کرد، السودانی به چارچوب هماهنگی و نمایندگان مستقل نزدیک است و «امیدواریم که کردها نیز بر سر نامزد خود برای ریاست جمهوری به توافق برسند».

السودانی متولد ۱۹۷۰ میلادی در بغداد است. وی در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ و در دوران نخست وزیری حیدر العبادی، به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی مشغول به فعالیت بود.

وی در سال ۲۰۱۶ هم وزیر صنعت بود. وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، عهده‌دار وزارت حقوق بشر عراق بوده است. او همچنین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، استاندار «میسان» بوده است.

این در حالی است که چندی پیش نمایندگان فراکسیون الصدر استعفا کردند و نمایندگان دیگری، جایگزین فراکسیون صدر شدند.

 جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول