اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

رشد ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت

سخنگوی اقتصادی دولت از افزایش وصول ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات در ۴ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

رشد ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، امروز (سه شنبه 4مرداد) در نشست خبری خود با اشاره به تلاش دولت برای کاهش تورم اظهار داشت: مهار تورم بعد از افزایش قیمت‌ها در اردیبهشت و خرداد از اولویت های جدی رئیس جمهور بود که تا پایان سال باید در اولویت ستاد اقتصادی دولت قرار بگیرد. 

وی با بیان اینکه عملکرد دولت در 4ماه اول 1401 نشان می‌دهد تا حد خوبی در کاهش کسری بودجه موفق بوده است، گفت: در مقایسه با 4 ماهه اول سال قبل امسال تحقق 48 درصدی رشد منابع درآمدی بودجه را شاهد بودیم. همچنین هزینه‌‌های دولت در 4 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش پیدا کرده است.  

سخنگوی اقتصادی دولت با تأکید بر اینکه تمرکز دولت بر این است که بتواند منابع پایدار بیشتری کسب کند و هزینه‌‌های کمتری افزایش پیدا کند، اظهار کرد: دستور کار جدی دولت در 4 ماه اول سال 1401 این بوده است که کسری بودجه را کاهش داده و بنابراین از فشار تورمی که در نتیجه این کسری تحمیل می شود کاسته شده تا از جیب مردم و فعالان اقتصادی برداشت نشود.

وی افزود: با توجه به تلاش‌ها در حوزه افزایش میزان صادرات نفت و تغییرات در قیمت جهانی نفت، شاهد افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم و این مهم از موارد ذیل تبصره ۱۴ بود و این باعث شد دولت با تنخواه کمتری وضعیت مالی خود را سامان دهد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره سامانه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و میزان مجوزهای صادرشده از طریق این سامانه تصریح کرد: یکی از نکات مورد تاکید دولت در سال رونق تولید، کاهش موانع فعالیت‌های تولیدی در حوزه مجوزهاست که از اواخر سال گذشته با جدیت پیگیری می‌شود. 

وی ادامه داد: ۱۷۵ هزار درخواست مجوز با اطلاعات و مدارک کامل در سامانه درگاه ملی مجوز بارگذاری و وصول شده است که از این میزان قریب به یک سوم آن‌ها یعنی ۳۱ درصد از درخواست‌های موجه منجر به صدور مجوز شده است. 

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به مزیت‌های سامانه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصریح کرد: مجوزهای کسب‌وکار فعالان اقتصادی نه از مسیر مراجعه حضوری و نه از راه رد و بدل کردن کاغذ و نه اعمال سلیقه شخصی بلکه صرفاً از طریق دولت الکترونیک و شفافیت واگذار شده است که ٣١ درصد از درخواست‌ها منجر به صدور مجوز شده است.

وی ادامه داد: قریب به ۷۰ درصد از درخواست‌های دیگر همچنان در مورد مراحل بررسی قرار دارند. البته در این میان، برخی دستگاه‌ها تخلف کردند و برخی هم در اتصال به شبکه ملی درگاه‌ها دچار مشکل هستند.

خاندوزی درباره سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه و جوانب اقتصادی این سفرها گفت: این سفرها در راستای سیاست کلی و زیر چتر سیاست همسایگی که اولویت نخست سیاست خارجی است انجام شد. در سفر رئیس جمهور روسیه بر اجرایی شدن محورهایی تاکید شده که در سفر آیت‌الله رییسی به روسیه انجام شده بود و در حال پیگیری اجرای آن هستیم که یکی از آن‌ها اجرای روبل در واحد ارزی است.

وی درباره سفر رئیس جمهور ترکیه به کشورمان نیز تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران ۸ سند و موافقت نامه بین تهران و آنکار امضا شد که مهم‌ترین آن به قرارداد ۲۵ ساله انتقال گاز بازمی‌گشت و مورد دیگر اجماع نظر روسای جمهور دو کشور بر افزایش سقف مبادلات تجاری بیش از ۳۰ میلیارد بود که امیدواریم در همین دولت شاهد به ثمر نشستن آن باشیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت اقتصاد در راستای خروج دلار از محوریت تبادلات جهانی و به ویژه درباره برنامه‌های مبادلات تجاری با روسیه چه اقداماتی انجام داده، تصریح کرد: مسئولیت پیگیری این محور بسیار مهم بر عهده بانک مرکزی قرار دارد و اقدامات بسیار خوبی نیز آغاز شده است. در سال‌های گذشته علی‌رغم اینکه تکلیف قانون برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ تعیین شده بود. متاسفانه با توجه به انتظاری که وجود داشت، درصد عملکرد و تحقق پایینی را شاهد بودیم. 

وی افزود: با توجه به اراده دولت در اجرای مفاد مذکور اعم از انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه و سایر ابزارهای تسهیل کننده، نخستین گام را به شکل جدی با روسیه برداشتیم و حاصل آن اجراییاتی بود که بین بانک های مرکزی ایران و روسیه منعقد شد و در عمل منجر به ورود روبل به بازار متشکل ارزی کشور شد. 

خاندوزی گفت: گام های بعدی هم چه با روسیه و چه با سایر شرکت های تجاری بزرگ در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و امیدواریم امسال سال خبر های متنوع در زمینه پیشرفت این موضوع باشد.

وی درباره خارج شدن دلار از مبادلات تجاری ایران با روسیه گفت: اقدامات خوبی در این زمینه از سوی بانک مرکزی انجام شده است‌. با انعقاد قراردهای دو و سه جانبه صورت گرفته روبل جایگزین دلار بین ایران و روسیه برای مبادلات شده است.

خاندوزی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی فعالان اقتصادی و در عین حال درآمدهای ابرازی که با رشد ۲۰۰ درصدی در ۴ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل روبرو بوده گفت: از همکاری ویژه و کم سابقه فعالان اقتصادی با دولت تشکر می‌کنیم که این موضوع موجب شد دولت از استقراض و به تبع آن فشار به مردم فاصله بگیرید.

وی ادامه داد: برای تقویت اعتبار دهی بانک‌ها، تلاش‌هایی برای افزایش سرمایه نقدی بانک‌ها از جمله بانک‌های دولتی در حال انجام است به طوری که در بانک ملت ۶۰ درصد افزایش سرمایه نقدی در بانک تجارت ۳۰ درصد، پست بانک ۴۰ درصد و بانک‌های ملی و سپه و تخصصی دولتی امکان ۳۵ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه استفاده کردیم.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره صدور سهام عدالت جدید تصریح کرد: در وزارت اقتصاد از تمام بانک‌های دولتی ارقام تعهد شده‌ای از آن‌ها برای واگذاری دارایی و اموال مازاد گرفته‌ایم تا خلق پول و بی انضباطی‌ها کنترل شده و از طرفی قدرت اعتبار دهی بانک‌ها به تولید کنندگان و مردم افزایش یابد. همچنین مصوبات دیگری در روزهای آینده در موضوع بازماندگان سهام عدالت که تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند و همینطور وثیقه گذاری سهام عدالت و سایر سهام‌ها در شبکه بانکی خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: در بند الف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی برای جاماندگان سهام عدالت در دو بخش بود که با توجه به اینکه دولت باید تکالیف دیگری در زمینه واگذاری سهام خود انجام می‌داد اولویت را برای گروه اول یعنی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که قریب ۳ میلیون نفر هستند با فوریت مصوبه‌ای آماده شده و در صف طرح در هیأت دولت قرار دارد و برای سایر جاماندگان که تحت شش دهک درآمدی هستند، تا آخر سال تصمیم گیری خواهد شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به لایحه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در دوره‌ای که در مجلس حضور داشتم با توجه به بررسی های کارشناسی نظر منفی نسبت به این موضوع داشتم، اما الان مکلف هستیم رأی هیأت وزیران را پیش ببریم و با توجه به اصرار طراحان این طرح که یکبار به شورای نگهبان رفته بود و برگشت خورده بود را پیگیری خواهیم کرد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واردات بنزین انجام می‌دهیم یا خیر تصریح کرد: با توجه به تولید فراورده های نفتی از جمله بنزین، وضعیت تولید مناسب است و با توجه به دستور رئیس جمهور برای عدم افزایش قیمت بنزین در سال جاری، دولت با ابزارهای غیر قیمتی و روش‌هایی همچون گاز سوز کردن خودروها دنبال این است که کار به واردات بنزین نکشد.

سخنگوی اقتصادی دولت با رد شایعه استعفای رئیس کل بانک مرکزی گفت: سیاست دولت همچنان مطابق ابلاغیه سیاست رسمی سال قبل است و چیز جدیدی دنبال نمی‌شود.

وی درباره تغییر نرخ سود سپرده بانکی و رویکرد دولت برای کاهش نرخ تورم تصریح کرد: نرخ سود بانکی یکی از کلیدی ترین شاخص‌هایی است که آثار چند بعدی و فرابخشی دارد و هم بر رفتار سرمایه گذاران و هم در حوزه بازار سرمایه مؤثر است. این موضوع در ستاد اقتصادی دولت یکبار مطرح شد اما مقرر شد در شورای پول و اعتبار از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح شود.

وزیر اقتصاد درباره آخرین اقدامات برای عدم افزایش قیمت اقلام ثانویه خاطرنشان کرد: این موضوع از مباحث هفتگی ستاد تنظیم بازار است که در دفتر آقای معاون اول تشکیل می شود و رصد تخلفات و قیمت گذاری در دستور کار قرار دارد و در برخی موارد منجر به توبیخ و حتی برکناری مدیر متخلف هم پیش رفته است.

وی افزود: ۲۷ هزار درخواست برای وام ودیعه مسکن ثبت شده که از این تعداد ۱۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن معرفی شده اند.

خاندوزی با اشاره به تأخیر در ابلاغیه وام ازدواج بیان داشت: این وام‌ها مرتبط با تبصره ماده ۱۶ قانون بودجه بود که آئین نامه آن اخیراً ابلاغ شده که در خصوص تأخیر ابلاغ آن باید گفت ناشی از موضوعات نظارتی است که امید است بانک مرکزی در این زمینه تکالیف را تسهیل کند همچنین باید تصریح کرد که ۲۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سه ماهه اول امسال در خصوص وام ازدواج تخصیص یافت که این مبلغ به ۱۹۴ هزار نفر پرداخت شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تقاضای سوداگرانه در بازار مسکن اظهار داشت: ساخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن شروع شده است که سعی داریم کم‌کاری گذشته در ساخت مسکن را که منجر به تقاضای سوداگرانه شده است جبران کنیم. باید تاکید کرد که مجموع سقف تسهیلات ساخت مسکن به کل تسهیلات تا سال قبل نزولی و منفی بود اما این رقم دوباره مثبت شده و از روش‌های دیگری از جمله تهاتر نفت با ساخت مسکن و غیره دنبال می‌شود. 

وی ادامه داد: پیشنهادی برای استفاده از ابزارهای مالی مسکن در بازار سرمایه نیز مطرح شده که اگر بتوان به خوبی از آن استفاده کرد، می‌توان نقدینگی را به سمت بازار مسکن هدایت کرد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا قرار است طرحی که در جزیره کیش برای بنزین اجرایی شده در سایر کشور نیز اجرایی شود، تصریح کرد: بعد از گذشت دوره آزمایشی پنج ماهه روش جدید سهمیه بندی عرضه بنزین در مناطق آزاد گزارش آن به رئیس جمهور ارائه شده و بناست درباره ادامه این طرح جمع بندی و بررسی شود، لازم به توضیح است که این موضوع به معنی افزایش قیمت بنزین در سال جاری نیست.

خاندوزی با اشاره به اسناد پیشران و پروژه‌های مرتبط با آن برای تأمین مالی آن‌ها گفت: بخش قابل توجهی از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه برای طرح‌های پیشران در حوزه‌های دانش بنیان و بانک‌ها و غیره تخصیص یافته است. مثلاً پیشنهاد شد که شرکت‌ها بخشی از سود خود را برای تأمین مالی پروژه‌های پیشران خود استفاده کنند.

وی با اشاره به منفی بودن تشکیل سرمایه ثابت در سال‌‌های گذشته افزود: این مسئله اقتصاد را در بلند مدت دچار مخاطره خواهد کرد. حل این موضوع نیاز به اقدام‌هایی از جمله خروج از بنگاه‌داری و واگذاری اموال مازاد بانک‌های بزرگ و خروج از هلدینگ هاست. به طور مثال بانکی که هلدینگ سرمایه گذاری امید متعلق به آن است تکلیف واگذاری دارایی‌های آن مشخص شده است.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش درباره میزان تخصیص بودجه برای حمایت از طرح‌های روستایی تصریح کرد: استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ در پایان سال گذشته تنها ۲۰ همت از برنامه بودجه برای حمایت طرح‌های روستایی تخصیص یافت اما در بودجه امسال ۱۵۴ همت دیده شده ولی باید دید این ارقام تا چه حد تخصیص خواهد یافت.

انتهای پیام/ ت 2

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول