اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واکنش گروه‌ها و چهره‌های سیاسی عراق به انتخاب «محمد شیاع السودانی»

در پی معرفی «محمد شیاع السودانی» برای نخست‌وزیری عراق پس از گذشت ماه‌ها از انتخابات پارلمانی، اغلب گروه‌ها و چهره‌های سیاسی عراقی از این انتخاب حمایت کردند.

واکنش گروه‌ها و چهره‌های سیاسی عراق به انتخاب «محمد شیاع السودانی»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای کمیته سیاسی احزاب شیعه عراقی موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در نشست بعدازظهر دوشنبه ۲۵ ژوئیه، که در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح برگزار شد، «محمد شیاع السودانی» را نامزد الاطار، برای نخست‌وزیری معرفی کردند تا در زمان خود رسماً در پارلمان معرفی شود.

السودانی متولد ۱۹۷۰ میلادی در بغداد است (۵۲ ساله). وی در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ و در دوران نخست وزیری حیدر العبادی، وزیر کار و امور اجتماعی بود. در سال ۲۰۱۶ هم وزیر صنعت بود. وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، عهده‌دار وزارت حقوق بشر عراق هم بود. او همچنین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، استاندار «میسان» بود.

 

در پی معرفی نامزد نهایی نخست‌وزیری از جانب چارچوب هماهنگی، برخی از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی با انتشار بیانیه یا پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از این انتخاب حمایت کردند. اما هنوز برخی از گروه‌های سیاسی تاثیرگذار از جمله جریان صدر، ائتلاف السیاده و حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) به این انتخاب واکنشی نشان نداده‌اند.

عادل عبدالمهدی

 

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق، با انتشار بیانیه‌ای انتخاب السودانی را به دلیل شایستگی و پاکدستی‌اش، انتخابی موفق توصیف و اعلام کرد که اقدام برای انتخاب نهایی السودانی به عنوان نخست‌وزیر، تا زمانی که رئیس جمهور انتخاب نشود، میسر نیست. امری که از چند ماه پیش موجب بروز اختلال در وضعیت انتخاب دولت شده است.

وی تصریح کرد که چارچوب هماهنگی تقریباً ۳۰ نامزد برای نخست‌وزیری داشت که تعداد زیادی از آن‌ها واجد شرایط و صلاحیت بودند. چارچوب هماهنگی دو راه داشت یا باید منتظر می‌ماند تا کُردها موضع خود را نهایی کنند یا این‌که پیش از کُردها، گزینه‌های خود را بررسی کند و در خصوص آن‌ها، تصمیم‌گیری کند. سرانجام نیز با وجود ریسک حملات احتمالی علیه گزینه نخست‌وزیری اعلامی، راه دوم را انتخاب کرد و نامزد خود را تعیین و معرفی کرد تا کشور را از بحرانی که در آن به سر می‌برد، برهاند.

فالح الفیاض

 

«فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی، طی پستی در توئیتر، ابراز امیداوری کرد که السودانی بتواند امور را اصلاح کند. وی نوشت:  «اجماع الاطار، بر انتخاب درست محمد شیاع السودانی قرار گرفت. امیدواریم که وی امور را اصلاح کند. با اقدام همگانی می‌توانیم پروژه سازندگی را شروع کنیم به شهروندان خدمت کنیم و مسیر را اصلاح کنیم».

«قیس الخزعلی»

«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق، پس از انتخاب السودانی، از احزاب کُرد خواست تا سریع‌تر بر سر گزینه نهایی خود برای نامزدی ریاست‌جمهوری توافق کنند. 

وی با اشاره به دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان عراق و ضرورت توافق آن‌ها بر سر نامزد ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: انتخاب شخص نخست‌وزیر مهم است و برادر شیاع السودانی خوب است، اما مهمتر از همه این است که ما به اتفاق آراء موافقت کردیم و منتظریم بقیه هم توافق کنند».

رشید العزاوی

«رشید العزاوی» دبیرکل حزب اسلامی عراق نیز انتخاب السودانی و اجماع در چارچوب هماهنگی بر سر نخست وزیری را نخستین نشانه برای پیشرفت در فرایند سیاسی کشور دانست و آن را گامی مهم و مثبت ارزیابی کرد.

ائتلاف دولة القانون 

 

ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» نیز با صدور بیانیه‌ای ​اتفاق نظر بر سر انتخاب السودانی را نشان‌دهنده انسجام داخلی در چارچوب هماهنگی و پایبندی رهبران آن به وعده‌هایی که مردم عراق داده‌اند، دانست و از موفقیت‌های رهبران چارچوب هماهنگی در مواجهه با چالش‌های قبلی و اصرار آنها بر حفظ حق بزرگترین مؤلفه اجتماعی کشور قدردانی کرد. 

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در وبگاه «المعلومه» منتشر شد، آمده است: «چارچوب هماهنگی، مرحله نخست در فرایند تشکیل دولت را موفق پشت سر گذاشت و به مردم عراق مژده داد تا به آن‌ها نشان دهد و تاکید کند که چارچوب هماهنگی واجد شرایط مسئولیت پذیری است و به دنبال همکاری با همه نیروهای سیاسی ملی و بسیج کلیه توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها و شایستگی‌ها است». این ائتلاف همچنین از کُردها خواست تا هرچه سریع‌تر درباره نامزد ریاست جمهوری تصمیم‌گیری کنند.

«ضحی القصیر» نماینده عضو این ائتلاف نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: تلاش‌های چارچوب هماهنگی به انتخابی موفق و بدون هیچ اختلاف و انشعابی منجر شد. چارچوب هماهنگی، السودانی را به دلیل پتانسیل و تجربه او در بخش اجرایی انتخاب کرد.

وی افزود: السودانی کابینه خود را بر اساس استانداردهای حرفه‌ای و کارآمدی بالا و به دور از هرگونه سهمیه‌بندی انتخاب خواهد کرد و دولت جدید به دور از هر گونه اقدام برای به حاشیه راندن برخی طرف‌ها، خواهد بود و هدف اصلی آن ارائه خدمات است.

اتحادیه میهنی کردستان عراق

حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در وبگاه شبکه «رووداو» منتشر شد،  انتخاب السودانی را «یک تصمیم مهم برای پیشبرد فرایند سیاسی کشور» اعلام و بر ضرورت هماهنگی و تقویت روابط داخلی برای موفقیت روند اصلاحات و تشکیل دولتی ملی که خدمات‌محور باشد، تأکید کرد.

این حزب ابراز امیدواری کرد که نامزدی محمد شیاع السودانی برای پست نخست وزیری، روند مراحل قانونی تشکیل دولت جدید را تسریع کند. 

ائتلاف عزم

 

ائتلاف الـعزم به ریاست «مثنی السامرائی» متشکل از برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی سنی عراق، نیز از نخست‌وزیری السودانی حمایت کرد و وی را بهترین گزینه دانست.

این ائتلاف طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در وبگاه «شفق نیوز» منتشر شد، ضمن حمایت از این انتخاب، اعلام کرد: «ما شخصیت السودانی را میانه‌رو، میهن‌پرست و صادق می‌دانیم. او بهترین انتخاب برای عبور از این مرحله سخت و حساس از تاریخ ملت است».

ائتلاف النصر

 

ائتلاف النصر به ریاست «حیدر العبادی» نیز با انتشار بیانیه‌ای برای محمد الشیاع السودانی آرزوی موفقیت در خدمت به مردم عراق و صیانت از حاکمیت ارضی کشور کرد.

در بیانیه این ائتلاف که نسخه‌ای از آن در وبگاه «الفرات» منتشر شد، آمده است که این ائتلاف از همان ابتدا، بر روی ایجاد یک معادله درست برای مدیریت تحولات پرمخاطره دوران پس از انتخابات متمرکز بوده و اکنون نیز از انتخاب چارچوب هماهنگی حمایت می‌کند.

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعی شامل ائتلاف «الفتح»، «دولة القانون»، تحالف قوی الدوله (شامل ائتلاف النصر و جریان حکمت ملی)، جنبش عطاء، حزب الفضیله و ... است که همگی به نوعی به صورت جداگانه از انتخاب السودانی حمایت کرده‌اند.

اما برخی از گروه‌های سیاسی مهم خارج از چارچوب هماهنگی از جمله حزب دموکرات کردستان عراق، جریان صدر و ائتلاف السیاده هنوز به این انتخاب واکنشی نشان نداده‌‌اند.

انتهای پیام/ص/ ت 29

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول