اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

تذکرات شفاهی صحن مجلس/ اَبَرمسئله اقتصادی امروز تورم انتظاری است

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز به ایراد تذکرهای شفاهی خود پرداختند.

تذکرات شفاهی صحن مجلس/ اَبَرمسئله اقتصادی امروز تورم انتظاری است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه چهارم مرداد) به ایراد تذکرهای شفاهی خود پرداختند که در ادامه به مهم‌ترین مسائل مورد اشاره توسط آنها پرداخته ایم.

سید البرز حسینی نیز در تذکر شفاهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت کشاورزان گفت: با توجه به شرایط خشکسالی امسال، کشاورزان در سال زراعی فعلی وضعیت بدی دارند و دیم کاران برداشت محصول نداشته اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: لازم است وام های کشاورزی امهال شده، پرداخت بیمه کشاورزی با اولویت در دستور کار قرار گیرد و مبالغ خرید تضمینی پرداخت شود چرا که نزدیک هزار میلیارد خرید تضمینی صورت گرفته اما تنها 61 میلیارد آن پرداخت شده در حالی که کشاورزان در مرحله کاشت، داشت و به کمباین داران بدهکار هستند و پول گندم نیاز ویژه آنها است.

وی در ادامه در تذکری خطاب به رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: وضعیت بازنشستگان خوب نیست و این بی مهری در شأن آنها نیست و باید همسان سازی به شکل عادلانه صورت گیرد.

حسینی در ادامه با تأکید بر ضرورت اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: مجلس اهتمام ویژه ای در این خصوص داشته و سازمان برنامه باید اقدام عاجل کند که اکنون مدتی برای بررسی آیین نامه اجرایی مصرف شده و مدتی هم جمع آوری مدارک معطل شده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر ارتباطات نیز باید خدمات دهی در خصوص اپراتورها را در شهرستان بزرگ خدابنده در دستور کار قرار دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به وزیر بهداشت خواستار رسیدگی به وضعیت جوانانی شد که در زمان شیوع کرونا در خط مقدم بودند اما امروز تعدیل نیرو می شوند و حمایت شغلی لازم دارند.

 سیدمحمد پاک مهر هم در تذکر شفاهی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: گناه تعداد کثیری از معلمان خدمتگزاران نهضتی، شرکتی، قراردادی، خرید خدمت، مهدکودک و پیش دبستانی که سال‌ها عمر و جوانی خود را در مناطق محروم و دورافتاده کشور صرف نظام آموزش تعلیم و تربیت کردند چیست، چرا این نیروها بلاتکلیف هستند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان پس از گذشت چندین ماه از تصویب آن اکنون به یک آرزوی رویایی برای معلمان تبدیل شده است و آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی تصویب شده با خواسته به حق و شایسته فرهنگیان عزیز فاصله دارد.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: اوضاع دام، دامدار و کشاورز مساعد نیست، اوضاع معیشتی و نهاده‌های دامی دامداران به هیچ عنوان خوب نیست و دامدار و کشاورز از عدم پرداخت به موقع مطالبه خود گلایه دارند.

پاک‌مهر خطاب به وزیر صمت نیز با اشاره به کارخانه آلومینا و آلومینیوم جاجرم خراسان شمالی گفت: این تنها کارخانه تولید پودر آلومینای کشور و خاورمیانه بوده که 200 کارخانه تولیدی دیگر را تغذیه می‌کند. متأسفانه این صنعت ممتاز و برتر کشور با ابرچالش‌هایی چون مشکل آب، برق، سوخت و اکسید روبرو است. آقای وزیر علیرغم درخواست‌های مکرر هیچ اقدام اثربخشی از ناحیه شما اتفاق نیفتاده و سرنوشت بیش از 4 هزار اشتغال مستقیم با مشکل مواجه شده است.

محمد سبزی  در تذکر شفاهی خود ضمن تشکر از سفر رئیس جمهور و وزرا به استان مرکزی گفت: لازم است دور بعدی سفرهای خود را از شهرستان‌ها آغاز کنید چرا که استان فقط به مرکز آن نیست و ساوه  و زرندیه نیز به اندازه یک مرکز استان در تولیدات نقش دارد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه خواستار رسیدگی به وضعیت بازار شد که امروز مردم از آن گلایه دارند و در حوزه تأمین غذا و دارو و پرداخت کرایه خانه با مشکل مواجه شده‌اند.

وی در ادامه ضمن تشکر از رئیس مجلس برای رسیدگی به وضعیت حقوق بازنشستگان عنوان کرد: از رئیس جمهور می‌خواهم در این خصوص دستور لازم برای افزایش حقوق متناسب بازنشستگان را بدهد.

سبزی در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر دو هزار و  800 نفر معلم خارج از کشور داریم که برای پرداخت حق‌الزحمه آنها دستور قضایی و کتبی سازمان برنامه وجود دارد اما تنها دستمزد برخی از آنها پرداخت شده است.

این نماینده مردم در مجلس در ادامه خطاب به وزیر نیرو خواستار اجرای عملیات آبرسانی به ساوه شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: دامداران را دریابید که حال و روز خوبی ندارند و به دلیل سختی تأمین نهاده‌ها به مرز ورشکستگی رسیده‌اند.

محسن زنگنه در تذکر شفاهی خود خطاب به مسئولان و متولیات امور جانبازان و ایثارگران، گفت: درخواست می کنم از واژگانی که در شأن جانبازان نیست، پرهیز کنند. واژه معسر به اشتباه در ادبیات سرافرازان انقلاب اسلامی وارد شده که یکی از این موارد است.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس اظهار کرد: در بند هـ تبصره 12 دولت اجازه یافته تا از محل اعتبارات جدول 7 به افراد مذکور که فاقد درآمد هستند به میزان حداقل حقوق کارکنان پرداخت کند اما آئین نامه و شیوه نامه اجرایی شأن این افراد را رعایت نکرده لذا ضرورت دارد بنیاد شهید در این امر تجدیدنظر کند و خدمات بیمه ای آنان نیز باید موردتوجه قرار گیرد زیرا وضعیت مناسبی ندارد.

وی در تذکری به تیم اقتصادی دولت، ادامه داد: سیاست انقباضی یا تلاش برای پیشگیری از رشد بی رویه پایه پولی و عدم استقراض از بانک مرکزی سیاست خوبی است اما علت ابرمسئله امروز یعنی تورم چیزی غیر از این مسائل است و آن تورم انتظاری است.

زنگنه تصریح کرد: براساس افکارسنجی مرکز پژوهش های مجلس نسبت به 3 ماه گذشته میزان افرادی که تورم 3 ماه گذشته را بدتر پیش بینی می کنند 20 درصد افزایش یافته لذا اولین اقدام دولت باید بازگشت اعتماد عمومی و ایجاد ثبات روانی در جامعه باشد و دولت باید مراقبت کند مشاوران آدرس غلط ندهند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش حقوق بازنشستگان یا پرداخت حداقلی از طرح رتبه بندی معلمان یا پرداخت مطالبات معلمین خارج از کشور و یا ارائه تسهیلات به دامداران می تواند هزینه باشد اما در برابر کاهش تورم و بهبود انتظارات تورمی جامعه در عوض می تواند بخش زیادی از هزینه های دولت را در حوزه تملک سرمایه ای و هزینه های جاری کاهش دهد که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

محمدمهدی زاهدی در تذکر شفاهی خود گفت: سفر ریاست جمهوری به استان کرمان در آینده نزدیک انجام می‌شود لذا ضرورت دارد پروژه‌های مربوط به وضعیت راه‌های استان مورد توجه قرار گیرد تا شاهد کاهش آمار کشته‌ شدن و از بین رفتن هموطنانمان باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دو باند شدن مسیر کرمان- شهداد، بهبود مسیر کرمان – بم، احیای جاده قدیمی گلبافت – کرمان از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: همچنین دو باند کردن مسیر کرمان به کوهپایه و دو باند کردن مسیر کرمان به راور از دیگر موضوعات مرتبط با وضعیت راه‌های مواصلاتی استان کرمان است که در این سفر باید به آن توجه شود.

زاهدی در پایان خواستار احداث مسیر انتقال آب به راور از سدهای تعیین شده شد.

فاطمه مقصودی در تذکر شفاهی گفت: مسند مدیریت در مکتب الهی امانت است و مدیر باید مدیریت را برای خدمت بخواهد و قبل از آنکه ریاست مدار باشد، باید خدمتگذار باشد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: شما باید پاسخ دهید چرا مدیریت صحیح در تدوین آیین نامه معلمان صورت نگرفته است، این موضوع باعث اعتراضات زیادی در میان معلمان شده است. چرا ما باید معلمان را تحقیر کنیم؟ معلمانی که هر چه داریم از این قشر شریف بوده، آیا این نشان دهنده ضعف شدید این وزارتخانه نیست؟

وی با انتقاد از انتصاب افراد ناکارآمد، غیرمتخصص و غیرمعتقد به تحول نظام آموزشی و تربیتی عنوان کرد: بسیاری از انتصابات براساس توصیه، سفارش و رفاقت های شخصی به وجود آمده است. مگر این همه انسان های متعهد و متخصص و باتجربه و دلسوز در بدنه آموزش و پرورش وجود ندارد؟ پس کی می خواهیم از این افراد استفاده کنیم؟

پرویز اوسطی هم در تذکر شفاهی خود ضمن تشکر از سفر رئیس جمهور به استان کردستان خواستار تخصیص به موقع اعتبارات شد تا مردم منطقه شاهد برکات حاصل از آن باشند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به 140 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این دو شهر اظهار کرد: این میزان گندم تحویل مراکز خرید گندم شده اما وجه آن پرداخت نشده و با تأخیر مواجه است که باید اقدام عاجل شود.

عضو مجمع استان کردستان در پایان در تذکری خطاب به وزیر بهداشت در خصوص وضعیت دانشگاه علوم پزشکی کردستان که به دلیل کمبود شدید اعتبارات و بدهی‌های چند صد میلیارد تومانی از گذشته وضعیت خوبی ندارد، خاطر نشان کرد: درآمدهای اختصاصی از ارائه خدمات، مناسب و تراز میانگین کشوری نبوده و آنها حتی از پرداخت حقوق پرسنل خود هم ناتوان هستند.

سیدغنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس نیز در تذکر شفاهی با انتقاد شدید از نوری وزیر آموزش و پرورش به دلیل عدم اجرای رتبه بندی معلمان گفت: در صورت تعلل بیش از حد در اجرای رتبه بندی معلمان و تضییع حقوق فرهنگیان، بنده پرچمدار استیضاح شما خواهم بود و این کار را به سرانجام می رسانم تا افکار عمومی بداند ما محکم پشت قانون ایستاده ایم.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم تصریح کرد: آیین نامه رتبه بندی معلمان به گونه ای تدوین شده که حقوق این قشر زحمتکش تضییع شده، اگر معلمان نبودند، بنده و شما محلی از اعراب نداشتیم.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت آسفالت و روکش مسیرهای حوزه انتخابیه خود گفت: علی رغم مکاتبات زیاد، اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است، دولت باید مجلس را در کنار خود بداند تا کارها به سرانجام برسد و وزارت راه اهتمام لازم در اتمام پروژه های مسیرهای خلخال به کوثر را داشته باشد.

نظری بر تکمیل سدهای معیشتی در منطقه خلخال و کوثر تاکید کرد و گفت: 12 سد معیشتی در این منطقه باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

حسن همتی نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس هم در تذکر شفاهی خود، گفت: عدم تغییر مدیران مسبب وضع فعلی یکی از موانع جدی اجرای سیاست های دولت انقلابی و مردمی است، آقای رئیسی؛ علیرغم گذشت حدود یک سال از عمر دولت شما تغییرات قابل قبولی در سطح مدیریت کشوری و حتی شهرستان ها انجام نشده است.

وی ادامه داد: انتظار تغییرات اتوبوسی نداریم اما تعدادی از مدیران سابق با لابی شدید در حال تلاش برای ماندن هستند. از کسانی که هیچ اعتقادی به دولت و برنامه های شما ندارند چه انتظاری دارید؟ ادامه حضور این مدیران در سیاست برنامه های شما را در حد اعلامی باقی گذاشته و اجازه اعمال آن ها را نمی دهد.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس، اضافه کرد: متاسفانه نظارت کافی و قابل قبولی بر روند تولید و عرضه کالاها و خدمات وجود ندارد، قیمت ها به دلخواه و گاها در سایت های مجازی و جلسات شبانه افرادی که اعتقادی به دولت سیزدهم ندارند انجام می شود.

وی ادامه داد: قیمت اجناس و خدمات لحظه ای و افزایش حقوق ها سالانه و آن هم کم تر از نرخ تورم تعیین می شود. از هیات رئیسه و نمایندگان مجلس تقاضا دارم اولویت طرح ها را به سمت بهبود وضعیت معیشتی مردم ببرند، مردم از ما انتظار بهبود وضعیت اقتصادی و مبارزه جدی با فساد و رانت را دارند.

همتی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش نسبت به اجرای رتبه بندی معلمان تسریع کند و همچنین دولت نسبت به اجرای قانون مجلس در خصوص افزایش حقوق کارکنان تامین اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنشستگان جدی تر عمل کند، تعدادی از روستاهای بنده با مشکل جدی آب شرب مواجه هستند.

رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس هم در تذکر شفاهی خود، گفت: وضعیت حقوق کارمندان و بازنشستگان خوب نیست، تورم 50 درصد اما افزایش حقوق ها تنها 10 درصد است.

نماینده مردم علی آباد در مجلس، در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، در خصوص کمبود نهاده های دامی افزود: جوجه ریزی کاهش پیدا کرده است، به این موضوع توجه کنید.

وی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: وضعیت مربیان پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی، معلمان خرید خدمت و غیرانتفاعی را یک بار برای همیشه حل کنید. مراجعه به نمایندگان بسیار زیاد است، آقای وزیر؛ بارها به این موضوع تاکید کرده ایم رتبه بندی باید اجرایی شود و شما باید صدای معلمان و فرهنگیان در دولت باشید چرا به اراده به این موضوع ورود نکرده و اجرای این قانون را به امروز و فردا موکول می کنید.

نوروزی اضافه کرد: فرهنگیان طلایه دار تعلیم و تربیت هستند و باید برای اول مهر با انگیزه در کلاس درس حاضر شوند. آقای نوری وزیر آموزش و پرورش؛ به جای نشستن در وزارتخانه به دولت و نزد آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و یا نزد معاون اول رئیس جمهور بروید و از این جمعیت فراوانی که سرمایه کشور هستند دفاع کنید. باید بلند شده و تحرک از خودتان نشان دهید و در دولت باید قوی ترین وزیر باشید.

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز در تذکر شفاهی گفت: روز ملی کرمانشاه را گرامی می داریم، امروز شاهد افتخارآفرینی مردم کرمانشاه در عملیات غرورآفرین مرصاد بودیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم اظهار کرد: وزیر دفاع و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید برای حق مناطق جنگی نظامیان و بازنشستگان اقدام کنند تا این مهم اعمال شود. بودجه این مهم در قانون بودجه مصوب شده است.

وی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار اجرای رتبه بندی معلمان شد و تصریح کرد: هیات دولت باید توجه داشته باشد، زیرا تورم افسارگسیخته شده و قدرت خرید مردم در حال نابودی است و افزایش روزانه قیمت ها توان مردم را گرفته است، لذا باید در این زمینه اقدام شود.

رشیدی ضمن تقدیر از رئیس جمهوری به جهت صدور دستور بررسی مشکلات مدیریتی استان کرمانشاه از سوی هیات بازرسی خاطرنشان کرد: کرمانشاه امروزه در عرصه مدیریت اجرایی فشل است، در انتظار تحقق وعده هایی که به مردم و جوانان کرمانشاه دادید، هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول