اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: به همکاری‌های فیمابین با همسایگان شتاب خواهیم داد

وزیر امور خارجه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی امروزش با همتایان کویتی، اماراتی، عمانی، قطری و همچنین رایزنی تلفنی اخیرش با وزیر خارجه عراق اعلام کرد: به همکاری‌های فیمابین با همسایگان شتاب خواهیم داد و بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری‌ منطقه‌ای شوند.

امیرعبداللهیان: به همکاری‌های فیمابین با همسایگان شتاب خواهیم داد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (سه‌شنبه) چهارم مرداد ماه از گفت‌وگوی تلفنی با همتایان کویتی، عمانی، اماراتی و قطری خبر داد و در توئیتی در این زمینه نوشت: امروز با برادرانم وزرای خارجه کویت، امارات، قطر، عمان و پیش‌تر عراق گفت‌وگو کردم. رایزنی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بررسی راهکارهای توسعه روابط از الزامات سیاست همسایگی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما به همکاری‌های فیمابین با همسایگان شتاب خواهیم داد. بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری‌ منطقه‌ای شوند.

وزیر خارجه در اینستاگرام هم نوشت:‌امروز با برادرانم وزرای امور خارجه کویت، امارات، قطر، عمان و عراق به صورت تلفنی گفتگو کردم. سیاست همسایه محور اولویت جمهوری اسلامی ایران است، ما به همکاری با همسایگان شتاب خواهیم داد و در این مسیر هیچ بیگانه ای نمی تواند مانع روند همکاری منطقه ای شود. در این گفتگوها آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم را تشریح کردم و با اشاره به ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای بازماندن پنجره دیپلماسی گفتم: مرحله نهایی توافق به دو مؤلفه واقع بینی و انعطاف پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی است. جمهوری اسلامی ایران برای امنیت انرژی و امنیت غذایی در جهان اهمیت قائل است و با درک مسائل و مشکلات کنونی انرژی در جهان، تاکنون ابتکارات مختلفی داشته است. 

وی افزود: وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به من گفتند از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند و دیپلماسی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال آنهاست. از دیگر مسائلی که در این گفتگوها مطرح شد مشکلات محیط زیستی بود که معتقدیم معضل مشترکی است که با برنامه ریزی دقیق منطقه‌ای قابل حل است.آقای احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه کویت به من گفت مجموعه حاکمیت کویت همواره به دنبال تقویت روابط با ایران است و به همین منظور نیز سفیر جدیدی معرفی کرده اند، از ایشان برای سفر به تهران دعوت کردم و گفتم ایران و کویت می‌توانند در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی با هم همکاری خوبی داشته باشند.

در گفتگوهای امروز، آقای عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات به من گفت خیر و عزت ایران برایشان مهم است، به ایشان گفتم قطعا این نگاه راهبردی متقابل است و فرصت‌های اقتصادی بیشماری برای دو ملت فراهم است که می‌شود از آنها به طور مطلوبی بهره برد. هر چند به تمامی برادران هشدار دادم حضور رژیم اشغالگر در منطقه باعث بی ثباتی خواهد شد، اما از درایت دوستان در تلاش اخیرشان برای باطل کردن نقشه های شوم این رژیم در نشست اخیر جده تشکر کردم. همانطور که مبنای اصلی سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباط با تمام کشورها به ویژه روابط حسنه با همسایگان است، به تجربه دریافته‌ایم دخالت کشورهای بیگانه در این منطقه همیشه مضر بوده است و راه پیشرفت و ثبات منطقه، همکاری کشورهای منطقه خواهد بود.

گفتنی است، امیرعبداللهیان روز پنجشنبه تلفنی با فؤاد حسین همتای عراقی خود گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه امارات نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی گفت: امیدواریم که در آینده بتوانیم گام‌های بلندتری را برای توسعه روابط دو کشور برداریم. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان پنجشنبه شب ۳۰ تیر ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: در حوزه همسایگان حاشیه جنوبی خلیج فارس، بعد از سال ۱۳۹۵ عربستان تصمیم به قطع رابطه دیپلماتیک با ایران گرفت و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در همراهی با عربستان سطح مناسبات دیپلماتیک را از سفیر به کاردار کاهش دادند. با اقداماتی که در شروع به کار دولت جدید انجام شد کشورهای حوزه خلیج فارس برای تحلیف آقای رئیسی دعوت شدند و تلاش شد با برنامه‌های عملی از همه ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک و ... در تقویت مناسبات با این کشورها استفاده کنیم. امارات تصمیم گرفت سفیر به تهران وارد کند و بزودی سفیر این کشور وارد تهران می‌شود. کویت سفیر خودش را معرفی کرد و ما هم موافقت کردیم و ظرف روزهای آینده سفیر جدید کویت وارد تهران می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول