اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آماده‌باش حداکثری جنوب کشور برای آخر هفته طوفانی/ «مونسون» در روز دوم، سه کشته برجای گذاشت

روز دوم نفوذ سامانه بارشی اقیانوسی مونسون را در حالی سپری می‌کنیم که هنوز این سامانه در ایران به اوج خود نرسیده اما در بسیاری از مناطق جنوبی و جنوبی شرقی ایران جاری شدن سیل و روان آب‌ها را شاهد بودیم که متاسفانه با فوت سه نفر از هموطنان نیز همراه بود.

آماده‌باش حداکثری جنوب کشور برای آخر هفته طوفانی/ «مونسون» در روز دوم، سه کشته برجای گذاشت

به گزارش سردبیری استان‌های خبرگزاری فارس؛ چند روزی است هشدار از ورود و فعالیت سامانه بارشی موسوم به «مونسون» که از جنوب شرق و اقیانوس هند به کشور نفوذ کرده است موجب بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوب شرقی و جنوبی کشور شده است. با این حال بدلیل نزدیکی استان سیستان و بلوچستان به مرکز این طوفان شدت بارش در دو روز اخیر در این استان بیشتر بود که موجب جاری شدن سیل در مناطق مختلفی شد. طبق پیش بینی کارشناسان سازمان هواشناسی دامنه این بارش‌ها طی روزهای آتی محدود به استان‌های جنوب شرقی نخواهد بود و پیش بینی‌ها حکایت از متاثر شدن ۴۰ درصد از مناطق کشور از این سامانه دارد.

سیستان و بلوچستان| آب گرفتگی معابر و فوت ۳ نفر از هموطنان

علیرضا شهرکی امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: به دنبال شدت بارندگی‌ها و سیلابی شدن معابر و جاده ها، دو نفر بر اثر برق گرفتگی و یک امدادگر در سانحه رانندگی در محورها جان خود را از دادند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: براساس بررسی آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی آسمان استان نیمه ابری، تا پنجشنبه با تقویت بارش های مونسون در نیمه جنوبی و غرب استان، رگبارورعدوبرق، طی ساعاتی رگبار سنگین تا فوق سنگین باران، وزش باد شدید تا خیلی شدید موقتی و بارش تگرگ پیش بینی می شود.

آبگرفتگی گسترده معابر شهری و روستایی، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها، احتمال تخریب جاده و پل، سیلاب شهری و امکان آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، برخورد صاعقه و خسارت در اثر باد شدید لحظه ای و خیزش گردوخاک، پرآب شدن سدها، احتمال ورود سیلاب از سمت استان های غربی خواهیم داشت.

خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها، انتقال تجهیزات راهسازی و ... به مکان‌های امن، عدم صعود به ارتفاعات، عدم تردد و پارک خودرو ها در کنار درختان کهنسال، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، محافظت از محصولات کشاورزی ضروریست. 

 

 

طی این مدت در شهرستان های زاهدان و میرجاوه و مناطق مرکزی رگبار و رعدوبرق و وزش تندباد لحظه ای و در شمال استان شرایط برای رگبارورعدوبرق پراکنده نیز فراهم است، در شمال استان از جمعه افزایش سرعت وزش بادهای شمالی انتظار می رود. از امروز در سطح استان بویژه نیمه شمالی کاهش محسوس دما رخ خواهد داد. دریای عمان مواج بوده و روی دریا تا پایان هفته رگبار و رعدوبرق خواهیم داشت.

کرمان|طغیان رودخانه‌ها ۴ محور در جنوب کرمان را مسدود کرد

 مرکز مدیریت راه‌های جنوب کرمان در اطلاعیه‌ای از انسداد محور رودبار جنوب _ ایرانشهر ( دلگان) از ساعت ۲۱:۱۱ امشب به علت طغیان رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی آب‌نماها خبر داد.

همچنین محور قلعه‌گنج _ رمشک نیز از ساعت ۲۰:۵۱ به علت طغیان رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی آبنماها و محور  فرعی رودبار جنوب _ برجک از ساعت ۲۰:۰۷ تا اطلاع ثانوی مسدود است.

بر اساس این گزارش محور فاریاب _ کهنوج (کلکسورک) نیز به علت طغیان رودخانه‌های فصلی و آب‌گرفتگی آبنماها مسدود است و مسیر جاگزین فاریاب_ کهنوج (گلاشکرد) است.

هرمزگان|ناپایداری‌های جوی و دریایی هرمزگان تشدید می‌شود

مرضیه سی‌سی‌پور کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان امروز در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: ناپایداری‌های جوی و دریایی متاثر از سامانه مونسونی در هرمزگان از امروز تقویت می‌شود.

وی افزود: در برخی نقاط استان از جمله مناطق شرقی طی ساعاتی رگبار باران و افزایش باد و از ساعات بعدازظهر تا شب به تدریج با گسترش فعالیت سامانه بارشی در اکثر مناطق از جمله مناطق مرکزی رگبار باران و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان تصریح کرد: همچنین وقوع تگرگ و تند باد لحظه‌ای نیز محتمل است که توصیه می‌شود با توجه به تقویت سامانه مونسونی و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی از قرارگیری در حریم رودخانه‌ها خودداری شود.

سی‌سی‌پور گفت: امروز وزش باد‌های شدید جنوب شرقی در مناطق دریایی استان سبب مواج شدن دریا و اختلال در تردد‌های دریایی می‌شود و در این مناطق نیز با تاثیر سامانه بارشی رگبار باران و رعد و برق و تند باد لحظه‌ای دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: از لحاظ دمایی در مقایسه با روز گذشته، در طول روز کاهش دمای بیشینه مورد انتظار است و تاثیر سامانه بارشی طی روز‌های آینده در هرمزگان و استان‌های همجوار تقویت می‌شود که ضروری است جوانب احتیاط رعایت شود.

فارس| آغاز بارش‌های موسمی در جنوب فارس؛ روستای کوه سفید داراب تخلیه شد

 رئیس سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لار گفت: بارش باران همراه با رعد و برق و وزش شدید باد در این شهر باعث شکستن ٢٠ درخت و ۳ تیر چراغ برق شد.

منشی با اشاره به اینکه بارش‌ها علاوه بر آبگرفتگی معابر سبب آبگرفتگی پنج منزل هم شده است، افزود: بارش باران که از عصر امروز در لارستان آغاز شده است همچنین موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن ابشار فصلی شهرک اندیشه این شهر شده است.

به گزارش فارس، باران همچنین موجب سرریز شدن طرح آبخیزداری تنگ مسجد در شهرستان گراش شد.

اداره کل هواشناسی فارس میزان بارش سه ساعته اخیر تا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در شهر لار را ۳۵ میلی متر و در شهر گراش ۱۵ و نیم میلی متر اعلام کرد.

بارش شدید باران در شهرستان گراش باعث آب گرفتگی معابر و تخریب ۸۰ درصدی چندین واحد مسکونی در بافت فرسوده این شهر شد.

 

در این راستا فرماندار گراش از آب گرفتگی شدید برخی از نقاط شهر گراش و روستاهای تابعه خبر داد و از مردم خواست تا حدالامکان از ترددهای غیرضروری در شهر بپرهیزند.

محمود طاهرزاده افزود: بارش شدید باران سبب بروز برخی آبگرفتگی‌ها در سطح شهر شده است که با تلاش نیروهای خدمات شهرداری در حال رفع است، اما شدت بارندگی به گونه‌ای است که وسعت آبگرفتگی‌ها را در مناطق مختلف شهر شاهد هستیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش افزود: خوشبختانه هنوز هیچ خسارت جانی و مالی گزارش نشده اما باران و رعد و برق هنوز ادامه دارد و مراقبت‌ها باید تشدید شود.

وی با اشاره به تخریب ۶۰ الی ۸۰ درصدی چند واحد مسکونی قدیمی در بافت فرسوده محله پاقعله، گفت: خسارات اولیه از تخریب چند واحد مسکونی قدیمی در بافت قدیمی شهر گزارش شده است که در حال آواربرداری و براورد خسارات اولیه هستیم.

 

 

طاهرزاده اضافه کرد: با توجه به گزارش سامانه‌های هواشناسی برای دو روز آینده مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌ها بویژه رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

طاهرزاده افزود: علی رغم طرح‌های اجرایی شده، متأسفانه هنوز با پدیده آبگرفتگی در برخی معابر سطح شهر روبرو هستیم که در هنگام بارندگی موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان گراشی می‌شود.

بوشهر| اعلام آمادگی ۳۸ تیم عملیاتی برای بحران احتمالی سامانه مونسون در بوشهر

غلامرضا حشمتی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار فارس در شهرستان بوشهر اظهار داشت: بر اساس هشدار سطح نارنجی توسط هواشناسی و فعالیت سامانه مونسون در استان بوشهر جهت مقابله با حوادث احتمالی تمامی مدیران و کارشناسان شرکت برق استان بوشهر در سطح شهرستان‌ها در آماده باش کامل قرار گرفته اند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با اشاره به اینکه تمهیدات لازم دیده شده است، گفت: تجهیزات مورد نیاز در انبارهای شهرستان‌های عسلویه و کنگان استقرار یافته است.

وی تصریح کرد: ۲۸ گروه عملیات سبک و ۱۰ گروه عملیاتی ماشین آلات سنگین نیز در سطح استان در حالت آماده باش قرار گرفته اند.

حشمتی اضافه کرد: هرس درختان در معابر شهری که شاخ و برگ‌ها به حریم سیم‌ها و کابل‌ها تجاوز کرده‌اند در یک ماه اخیر در دستور کار قرار گرفته بود که در ابتدای هفته این کار به صورت ویژه‌تری انجام شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر خاطر نشان کرد: شهروندان گرامی در صورت بروز هر گونه خاموشی و خسارت ناشی از طوفان و بارندگی به شبکه برق مراتب را از طریق سامانه ۱۲۱ مرکز اتفاقات این شرکت اعلام کنند.

خوزستان|  آماده‌باش خوزستانی‌ها در پی احتمال وقوع سیلاب

مهراب فلسفی‌زاده مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق گزارش هواشناسی، احتمال آبگرفتگی معابر، فعال شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها و وقوع سیلاب در شهرستان‌های اندیکا، باغملک، ایذه، رامهرمز، هفتکل، رامشیر، امیدیه، آغاجاری، بهبهان و هندیجان پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به شهروندان به ویژه گردشگران و عشایر و روستاییان توصیه می‌شود تا از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌های فصلی، مسیل‌ها، سیلاب‌بر‌ها خودداری کنند .

فلسفی‌زاده گفت: مردم به دلیل احتمال وقوع صاعقه و بارش باران، در ارتفاعات و کوهستان حضور پیدا نکنند.

کهگیلویه و بویراحمد| آماده باش در کل استان

 علیرضا نیکروز در نشست کارگروه آموزش و اطلاع رسانی مدیریت بحران در جمع اعضای ستاد بحران با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی و ورود توده های استعداد های فصلی به استان‌ها از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد و احتمال بارش های سیل آسا و برق و وزش باد شدید و طوفان همه دستگاه ها در حالت آماده باش کامل قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: کلیه دستگاه‌های اجرایی در سطح استان و شهرستان ها از روز چهارشنبه ۵ تیر در حالت آماده باش و کلیه مأموریت‌ها و مرخصی لغو می شود.

این مسئول ادامه داد: امور عشایر تمهیدات لازم را در جهت جلوگیری از آسیب و عشایر انجام بدهند و عشایر اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه‌ای فصلی اجتناب کنند و خطرات صاعقه را جدی بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: کلیه فعالیتهای کوهنوردی از روز چهارشنبه تا اطلاع ثانوی لغو و مسئولیت نظارت بر عهده ادارات ورزش و جوانان است.

نیکروز افزود: شهرداری ها در شهرهای استان و دهیاران نسبت به بازگشایی جداول سیل بندها و معابر عمومی و استحکام تابلوها و بازگشایی معابر اقدام نمایند و از روز چهارشنبه ۵ تیر در حالت آماده باش کامل قرار گیرند و کلیه مکان های عمومی و پارکها را تعطیل کنند.

 وی ادامه داد: سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نسبت به تخلیه سازی تفرجگاه‌ها اقدام نمایند.

نیکروز بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی و شیلات استان و شهرستان ها تمهیدات لازم را در جهت به حداقل رساندن خسارات باغات و مزارع شیلات و گلخانه ها و مزارع صیفی جات انجام دهند و ضمناً با اعزام کارشناسان و مشاوران لازم را در این خصوص انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امور آب استان با ایجاد گشت‌های میدانی از روان بودن مسیر رودخانه ها اطمینان حاصل کنند.

چهارمحال و بختیاری| آغاز بارش‌های رگباری در چهارمحال و بختیاری از فردا

معصومه نوروزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: از عصر فردا بارش‌های رگباری عمدتا در نیمه شرقی چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با تقویت فعالیت سامانه بارشی فصلی تا اواخر وقت جمعه شاهد رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید(لحظه‌ای) و رخ‌داد تگرگ در مناطق مستعد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه این بارش‌های فصلی تا دوشنبه هفته آینده ادامه دارد، افزود: در این مدت جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی‌ شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و دائمی، خسارت در اثر وزش باد شدید، احتمال خیزش گردوخاک موقت و صاعقه دور از انتظار نیست.

نوروزی اضافه کرد: عدم توقف، اسکان و پارک خودروها در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم چرای دام در مناطق مرتفع و حاشیه رودخانه‌ها، عدم صعود به ارتفاعات، توقف فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در رانندگی با توجه به لغزندگی مسیل‌ها باید مورد توجه مردم استان قرار گیرد.

وی با اشاره به صدور هشدار نارنجی در استان، توضیح داد: کشاورزان باید در جمع‌آوری محصولات زراعی خرمن‌شده عجله کنند همچنین شیلات‌داران آب ورودی استخرهای پرورش ماهی را تنظیم کنند و آماده قطع خوراک‌دهی باشند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول