اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

بازار کوچک محصولات امنیتی مانع از شکل گرفتن بازار رقابتی می‌شود

وزیر ارتباطات گفت: یکی از اقدامات مهم در بخش امنیت شبکه، بازارسازی است. حتی اگر نیاز باشد محصولات حوزه امنیت در ابتدای راه باید از یارانه و حمایت دولت استفاده کنند.

بازار کوچک محصولات امنیتی مانع از شکل گرفتن بازار رقابتی می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، عیسی زارع‌ پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنفرانس‌ ظرفیت‌ شبکه ملی اطلاعات‌ بر ضرورت بزرگ شدن بازار در حوزه امنیت تاکید کرد.

وی توضیح داد: یکی از نکات مهم در صنعت، اندازه بازار است.در حال حاضر در حوزه امنیت بازار کوچکی داریم که مانع از شکل گرفتن بازار رقابتی بزرگ منجر می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یکی از اقدامات مهم در این بخش بازارسازی است. حتی اگر نیاز باشد محصولات حوزه امنیت در ابتدای راه باید از یارانه و حمایت دولت استفاده کنند. 

زارع پور افزود: در تولیدات تجهیزات امنیتی نسبت به قبل پیشرفت های چشمگیری داشته ایم و با توجه به محدودیت دسترسی به برخی از تجهیزات امنیتی، متخصصان ایرانی این کمبودها را جبران کرده اند. 

زارع‌ پور ادامه داد: بسیاری از تجهیزات شبکه، قابلیت صادرات دارند و نمونه برخی از آنها در کشورهای صاحب فناوری مانند روسیه وجود ندارد که اتفاقا در سفر اخیرم به روسیه این موضوع مطرح شد.

وی همچنین بر لزوم تربیت و حمایت از نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: باید در دستگاه‌ های دولتی جایگاه مناسبی برای نیروهای حوزه امنیت در نظر بگیریم و مرکز امنیت در بالاترین سطح در دستگاه‌ ها دیده شود. 

زارع پور تاکید کرد: تحقق هدف تامین امنیت، نیازمند نظام‌ ها و تقسیم کارهایی است که اگرچه انجام شده اما کافی نیستند و نیاز به بازنگری دارند.

*لطمه امنیتی سایبری در کشورهای توسعه یافته ۱۰۰ میلیارد دلار در سال است

همچنین در این مراسم، ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، امنیت در جامعه را  مقوله ای مهم برشمرد.

وی گفت: امنیت موضوعی است که در تمام حکومت ها و دولت ها از اهمیت بالایی برخوردار است و همچنین تمامی افراد جامعه هم در موضوع امنیت احساس مسئولیت می کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر ضرورت بزرگ کردن بازار حوزه امنیت، گفت: بزرگ کردن بازار، تنها با ایجاد نقش‌ های بیشتر و توسعه ساختارها در بخش دولتی و خصوصی اتفاق می‌ افتد. 

وی با اشاره به علوم جدید در حوزه هایی همچون هوش مصنوعی و فیزیک کوانتوام افزود: ما با موضوعات بسیار پیچیده علمی در حوزه امنیت مواجه هستیم بنابراین اگر می خواهیم امنیت در کشور داشته باشیم باید با این نگاه همه سطوح علم به معنای دانش و تکنولوژی درخدمت امنیت قرار گیرد.

فیروزآبادی با بیان این که در تکنولوژی ict با نوعی عقب ماندگی در حوزه امنیت روبروهستیم، تاکید کرد: این مهم مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته و میزان رشد توسعه آن به طور ثابت نزدیک به 17-18 درصد در دنیا رقم زده شده که درسال های آینده هم این مسیر حفظ خواهد شد.

وی گفت: در این بازار جهانی که حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است و میزان خساراتی که از حملات سایبری به کسب و کارها و دولت ها وارد می شود به نزدیک به 100 میلیارد دلار رسیده است، با خلاء سرمایه گذاری و نیروی انسانی در جهان مواجه هستیم و این باعث شده که کشورها نسبت به جذب سرمایه های انسانی ما اقدام کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی بااشاره به این که ایران به دلیل نابسامانی تعریف نقش در این حوزه  با مشکلاتی روبرو است، تصریح کرد: نقش دولت و بخشی خصوصی هنوز در اقتصاد ملی مشخص نیست و تقسیم کار صورت نگرفته و مرزها شفاف نیست که همین باعث شده برخلاف کشورهای توسعه یافته در ایران در صنعت ict وضعیت نامناسب بوده و علی رغم تاکید بر خودکفایی و استقلال و تهدیدات جدی در حوزه امنیت برای کشور، شاهد تحول و سرعت رشد مناسب در این حوزه نباشیم.

وی با تاکید بر حل مشکلات زیرساختی در اقتصاد کشور و اهمیت تعیین تکلیف دارایی های غیرمادی در این حوزه، افزود: بخشی از این مهم بر عهده مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با مشارکت هم باید بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که اندازه بازار بزرگ شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درخصوص وابستگی نظام امنیت به شرکت های آمریکایی، اظهار داشت: شاهد توسعه صنعت چهار وIOT در دنیا هستیم که با ورود اینها پیش بینی می شود میزان رشد اندازه بازار امنیت از 18 درصد هم بیشتر شود بنابراین باید توجه داشت که امنیت با ورود IOT از رگ گردن به مردم نزدیک تر شده و در شاهرگ حیات همه قرار می گیرد.

وی گفت: هنوز در حوزه خدمات امنیتی در کشور بازیگر نداریم و درهمین راستا تاکید کردیم تا یک اپراتور در این حوزه ایجاد شده و نقش آفرینی کند. این در حالی است که کشور در سال های اخیر شاهد دو پدیده گسترده جرایم سایبری و حملات سایبری است که برای جرایم سایبری خوشبختانه شعبه تخصصی درحوزه قضایی تشکیل شده است.

فیروزآبادی با اشاره به این که جرایم سایبری به دلیل عدم پاسخگویی سکوهای فعال خارجی درکشور افزایش یافته است، افزود: با تدبیر رمز پویا از بسیاری از جرایم سایبری جلوگیری شده اما با حملات سایبری که بسیاری از آن به دلیل دفع به موقع، رسانه ای نشده و بخشی از آن منتشر شده است، مواجهیم که برای مقابله با آنها باید بتوانیم اندازه بازار را در کشور بزرگ کنیم که این مهم وابسته به افزایش و ایجاد نقشها و وسعت ساختارها در بخش خصوصی و دولتی است.

وی تاکید کرد: در بعضی از شرکت های بزرگ خصوصی که اطلاعات بیشتری ازمردم را نگهداری می کنند واحدهای امنیتی که شرایط احراز نگهداری این حجم از اطلاعات را داشته باشند، وجود ندارد بنابراین به سرعت نیاز به ساماندهی این حوزه داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول