اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ملاقات ماکرون و بن‌سلمان با محور تأمین انرژی اروپا، برنامه هسته‌ای ایران و مسائل منطقه

رئیس جمهور فرانسه در ملاقات با ولی‌عهد عربستان سعودی، تأمین انرژی اروپا، برنامه هسته‌ای ایران و مسائل غرب آسیا را به بحث گذاشت.

ملاقات ماکرون و بن‌سلمان با محور تأمین انرژی اروپا، برنامه هسته‌ای ایران و مسائل منطقه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی در سفر به فرانسه با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور درباره بحران انرژی، برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت لبنان گفت‌وگو کرد.

به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از یک فرد مطلع در کاخ الیزه، ماکرون و بن‌سلمان در مراسم شام کاری پنجشنبه شب، تأمین انرژی برای کشورهای اروپایی در بحبوحه بحران ناشی از جنگ اوکراین را به بحث گذاشتند.

این فرد مطلع گفت، دو طرف همچنین مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران و وضعیت لبنان، یمن، سوریه و عراق و تروریسم را به بحث گذاشتند.

الشرق الاوسط افزود، رئیس جمهور فرانسه به‌دنبال باز تولید تجربه نشست بغداد است که تابستان سال گذشته برگزار شد و بازیگران منطقه از جمله وزرای امور خارجه ایران، عربستان سعودی و ترکیه در آن حضور داشتند. از دید فرانسوی‌ها چنین نشست‌هایی بستری برای گفت‌وگو بین طرف‌ها و کاهش تنش در منطقه را در پی خواهند داشت.

منابع فرانسوی به این روزنامه گفتند، در خصوص لبنان، بر ضرورت انجام اصلاحات اعلام شده از صندوق جهانی پول و بازگشت احیای کنترل سیاسی در این کشور تأکید شد. در مورد سوریه نیز دو کشور مواضعی مشترک داشته و تحولات اخیر در این کشور به‌ویژه در شمال سوریه به بحث گذاشته شد.

روز جمعه کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد ماکرون و بن سلمان تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و همکاری کامل تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خواستار شدند.

طبق این بیانیه، آن‌ها همچنین لزوم پایان جنگ در اوکراین و تشدید همکاری در راستای کاهش اثرات این جنگ بر اروپا را مورد تأکید قرار دادند.

سفر بن سلمان به فرانسه پس از آن انجام گرفته که اخیراً «جو بایدن» که وعده انزوای سعودی‌ها را داده بود با وی دیدار کرد. ولی‌عهد سعودی در اولین سفر خود به کشورهای غربی از زمان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به یونان و سپس به فرانسه سفر کرده است.

سازمان «اکنون دموکراسی برای جهان عرب»  (DAWN)، «ابتکار عدالت جامعه باز» (OSJI) و سازمان «دادگاه بین‌المللی» شکواییه ۴۲ صفحه‌ای به دادگاه پاریس ارائه داده‌ و محمد بن سلمان را به شکنجه و ربایش خشونت‌آمیز جمال خاشقچی متهم کرده‌اند، این موارد در فرانسه قابل پیگرد هستند.

در این شکواییه همچنین آمده است که بن سلمان نمی‌تواند مصونیت قضایی داشته باشد، چرا که وی ولی‌عهد است و رئیس حکومت نیست. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول