اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

محاسبه جرائم آلایندگی براساس قانون با امور مالیاتی است نه شهرداری/ پالایشگاه تبریز آمادگی صادرات سوخت جت را دارد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با بیان اینکه شهرداری هیچ صلاحیتی در خصوص اظهار نظر در مورد آلایندگی پالایشگاه تبریز ندارد و مبلغ آن نیز باید توسط اداره‌کل امور مالیاتی محاسبه شود، گفت: پالایشگاه تبریز تمام عوارض ناشی از آلایندگی را پرداخت کرده است.

محاسبه جرائم آلایندگی براساس قانون با امور مالیاتی است نه شهرداری/ پالایشگاه تبریز آمادگی صادرات سوخت جت را دارد

غلامرضا باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه پالایشگاه تبریز با ظرفیت تولید ۱۱۰ هزار بشکه نفت خام در روز، برای قرار گرفتن در بین ۱۰ شرکت برتر آسیا گام برمی‌دارد، اظهار کرد: در راستای آغاز دور دوم برنامه‌ریزی راهبردی شرکت پالایش نفت تبریز از نیمه دوم سال ۱۳۹۹، این شرکت گام‌های خود را برای قرار گرفتن در بین ۱۰ شرکت پترو پالایش برتر آسیا برداشته است و به واسطه ظرفیت تولید روزانه، هفت درصد از توان تصفیه نفت خام کل کشور را برعهده دارد و مضاعف بر آن بخشی از سوخت مورد نیاز شمال‌غرب کشور از سوی این شرکت تامین می‌شود.

وی افزود: گاز مایع، بنزین یورو ۵، نفت گاز معمولی، نفت گاز یورو ۵، نفت کوره، سوخت هواپیما به عنوان محصولات اصلی این شرکت بوده و اکنون محصولات ویژه این شرکت پترو پالایشی را نفتای سبک، V.B، گوگرد گرانول، اتان، بوتان، هگزان، لوبکات، روغن پایه، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال نفتی ۴۰۶-۴۰۴-۴۰۲، بنزن، قیر، ریفورمیت، سبد محصولات روغن (۱۵ نوع)، ضدزنگ و ضدیخ تشکیل می‌دهند.

باقری یادآور شد: شـرکـت پالایـش نفـت تبریـز هـم اکنـون سهـم حـدود ۷ درصـدی از تـوان تصـفیه نفـت خـام کـل کشـور را با تبـدیل به فـرآورده‌هـای اصلی و ویژه به خود اختصاص داده و تأمیـن بخـشی از سوخـت مایـع مورد نیـاز شـمال‌غـرب کشــور ( اسـتان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان و کردستان) را برعهده دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز از تولید سوخت هواپیما در این پالایشگاه خبر داد و تصریح کرد: سوخت جت و هواپیما شمال‌غرب کشور در پالایش نفت تبریز تولید می‌شود و این میزان به قدری رسیده که آماده صادرات هستیم.

وی متذکر شد: ۴۱ محصول در پالایشگاه تبریز تولید می‌شود که بنزین یورو ۵ و گازوئیل یورو ۵ و تولید روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت و انواع روغن‌های موتوری جزو آنهاست. 

باقری با بیان اینکه در طی ۱۰ سال گذشته این شرکت بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های مختلف زیست‌محیطی سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: پروژه احداث واحد بنزین‌سازی جدید با ۲۶۵ میلیون یورو ( معادل 8400 میلیارد تومان به قیمت روز) سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۲ با ظرفیت تولید روزانه ۳۷۰۰ متر مکعب بنزین یورو ۵ و با هدف افزایش درجه آرام‌سوزی بنزین تولیدی، استخراج و حذف بنزن از بنزین تولیدی، تولید بنزین با استاندارد روز و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: پروژه گرانول‌سازی گوگرد در سال ۱۳۹۴ با ۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و با هدف کاهش انتشار ریزگردهای گوگرد ناشی از حمل و نقل گوگرد کلوخه‌ای و پروژه تفکیک لجن‌های نفتی، بیولوژیکی و آهکی نیز در سال ۱۳۹۳ با ۱۷ میلیارد ریال و با هدف بهبود عملکرد سیستم تصفیه فاضلاب، کاهش قابل توجه میزان پسماندها و ضایعات و کاهش بار آلودگی واحد بازیافت افتتاح شد.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز خاطرنشان کرد: پروژه بازیافت گازهای ارسالی به فلر در سال ۱۳۹۵ با ۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری با هدف امکان بازیافت گازهای ارسالی به فلر به ظرفیت ۲۰۰۰ کیلوگرم در ساعت، کاهش ضایعات، بهینه‌سازی سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و امکان استفاده از تجارت  کربن در سطح ملی CDM به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: پروژه مرکز پایش آنلاین نیز با هدف پایش و اندازه‌گیری آلاینده‌های گازی خروجی از دودکش‌های شرکت و رعایت قوانین و استانداردهای زیست‌محیطی در سال ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال و پروژه  تصفیه نفت گاز با هدف تولید نفت گاز با استاندارد EU-V با ۷۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در  سال ۱۳۹۷با ظرفیت تولید روزانه ۲۲۰۰ مترمکعب گازوئیل یورو ۵ و  پروژه برج‌های خنک‌کننده با هدف نوسازی سیستم خنک‌کننده پالایشگاه و کاهش مصرف آب ( ۱۰۰ متر مکعب در ساعت ) و سرمایه‌گذاری ۶ میلیون یورو در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد.

باقری با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های زیست‌محیطی در دست اجرای شرکت پالایش نفت تبریز گفت: پروژه بازیافت گازهای انتهائی واحد گوگردسازی(TGT) با ۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و با ۹۹ درصد پیشرفت در شهریور ماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی، هدف از اجرای این پروژه‌ها را کاهش آلایندگی ناشی از انتشار گازهای گوگردی و آلایندگی زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: پروژه احداث واحد گوگردسازی جدید (SRP) نیز با ۲۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری با هدف بهینه‌سازی واحد گوگردسازی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در دست اجراست که تا پایان شهریور ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز بیان داشت: پروژه احداث واحد RO با هدف حداکثر رسانی بازیافت آب‌های آلوده و کاهش هدررفت آب و هفت میلیون دلار سرمایه‌گذاری با ۳۰ درصد پیشرفت در حال اجراست که تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: طرح جامع شرکت پالایش نفت تبریز نیز با سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد یورو با هدف کاهش تولید نفت کوره و توسعه پایدار با انطباق کلیه فرآورده‌ها با استاندارد های روز و پیشرفت فیزیکی ۸ درصد در حال اجراست که تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهرداری صلاحیتی درباره اظهار نظر در مورد آلایندگی پالایشگاه تبریز ندارد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در واکنش به اظهارات شهردار تبریز گفت: پالایشگاه تبریز تمام عوارض ناشی از آلایندگی را پرداخت کرده است.

 باقری ضمن اعلام این خبر این موارد را کاملاً نفی کرد و اذعان داشت: شهرداری هیچ صلاحیتی در خصوص اظهار نظر در مورد آلایندگی پالایشگاه تبریز ندارد و مبلغ آن نیز باید توسط اداره‌کل امور مالیاتی محاسبه شود.

وی افزود: اگر پالایشگاه تبریز در گذشته و یا حال آلاینده باشد، به محض اعلام آلایندگی، مطالبات را پرداخت کرده است و هیچ بدهی در این زمینه ندارد.

باقری به تلاش‌های این شرکت برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز اشاره و ابدا  کرد: در تلاش هستیم میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی این شرکت را به صفر برسانیم و بر این اساس پروژه تبدیل نفت کوره به محصولات ارزش افزوده مهم‌ترین اولویت ماست که یک پروژه بزرگ زیست‌محیطی است.

وی اظهار داشت: شرکت پالایش نفت تبریز با حمایت‌ها و نظارت‌های کارساز و بی‌دریغ مراجع ذی‌صلاح استانی در طول سال‌های اخیر همواره یکی از پیشگامان صنایع شمال‌غرب در خصوص اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی بوده است.

گزارش فارس حاکی است،  در تبصره یک ماده ۳۸ نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده عوارض کالاها و خدمات آمده است: واحد های تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست (تا پانزدهم اسفند ماه هر سال برای اجرا در سال بعد)، همچنین پالایشگاه های نفت و واحد های پتروشیمی، علاوه بر مالیات و عوارض متعلق موضوع این قانون، مشمول پرداخت یک درصد (یک درصد) از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی می باشند.

حکم ماده (17) این قانون و تبصره‌های آن به عوارض آلایندگی موضوع این ماده قابل تسری نمی‌باشد.

واحدهایی که در طی سال نسبت به رفع آلایندگی اقدام نمایند، با درخواست واحد مزبور و تأیید سازمان حفاظت محیط زیست از فهرست واحدهای آلاینده خارج می‌گردند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول