اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سفید و سیاه جاری شدن سیل در استان‌های کشور/ از آبگیری سدها تا حضور میدانی جهادی‌ها

طی چند روز اخیر بارش شدید باران موجب ایجاد سیل در بعضی نقاط کشور شد و خسارات فراوانی را به مردم وارد کرد، در این گزارش خسارات جانی و مالی اتفاق افتاده در استان‌های مختلف کشور را بررسی کرده‌ایم.

سفید و سیاه جاری شدن سیل در استان‌های کشور/ از آبگیری سدها تا حضور میدانی جهادی‌ها

خبرگزاری فارس، سردبیری استانها، محمد رحمانی؛ از چند روز طی هشدار سازمان هواشناسی بارش‌های شدید آغاز و در بعضی مناطق از کشور منجر به راه افتادن سیل و سیلاب شد.

و اما آخرین اخبار در خصوص میزان خسارات جانی و مالی وارده در هر یک از استان‌ها چه می‌گوید؟

تهران - ۳۴ نفر فوتی و امدادرسانی به ۳۵۷۲ نفر

ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد روز پنجشنبه سیلی در منطقه امامزاده داود تهران رخ داد که حجم زیادی از گل و لای را در این منطقه و روستاهای اطرف ایجاد کرد. امداد رسانی به روستاهای سیل زده فیروزکوه به ویژه زرین دشت و مزداران همچنان ادامه دارد.

محسن منصوری استاندار تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه، بارش‌های سیل آسا در استان تداوم خواهد داشت، اظهار کرد: در شهر تهران و دامنه جنوبی البرز در شهرستان پاکدشت، پردیس و دماوند اتفاقات کم‌سابقه افتاده است و متاسفانه به دلیل آسیب وارده به بندآب محلی چنداب، شب گذشته مجبور به مسدود شدن راه دسترسی مردم به جاده امام رضا(ع) برای حدود ۲ ساعت شدیم.

منصوری همچنین بیان کرد: با توجه به وقوع سیل در شهرستان دماوند و اعلام ۲ نفر فوتی، برای عدم ایجاد مشکل و گرفتار شدن خودروها در سیل، دسترسی مردم برای ۲ ساعت در محور دماوند در شرق تهران نیز بسته شد.

آخرین آمار از فوت ۳۴ نفر در استان تهران خبر می‌دهد. هچنین طی این چند روز به ۳۵۷۲ نفر امدادرسانی شده و ۱۴۱ خودرو نیز دچار آسیب شده اند.

بارش اتفاق افتاده در سدهای کشور سبب‌ رشد ورودی به مخازن سدها پنجگانه شد و تا ساعت 7:30 دقیق صبح روز شنبه مورخ 8 مردادماه سال ۱۴۰۱، میزان ۹.۵ میلیون متر مکعب آب متاثر از سامانه بارشی وارد مخازن سدهای مذکور شده است.

لازم به تاکید است، روند ورودی جریان آب به سدهای کشور همچنان تداوم داشته و پیش‌بینی می‌شود، ورودی آب به سدهای امیرکبیر، لار، لتیان، ماملو و طالقان به بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب ارتقا پیدا کند.

اصفهان - آبگرفتگی و سیلاب در شهرها و روستاهای مختلف استان/ آبگیری تالاب گاوخونی

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی سامانه مونسون تا روز دوشنبه و سه‌شنبه در غرب و جنوب و استان اصفهان حاکم است و احتمال رگبار پراکنده وجود دارد.

سیلاب ۱۴ شهرستان استان اصفهان را در بر گرفت که در این شهرستان‌ها عملیات امداد و نجات انجام شد و جمعاً ۳۷۰ نفر اسکان اضطراری در این مناطق داشتند و به ۱۲۲ دستگاه خودرو در این جاد‌ه‌ها امدادرسانی شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده بارش شدید باران سبب آب گرفتگی معابر در شهرستان میمه و بروز سیل در روستای حسن رباط و ازان از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه شده است.

همچنین از سمیرم خبر می‌رسد که بارش شدید باران سبب بروز سیلاب در رودخانه شهر کمه و آب گرفتگی تعدادی از منازل مسکونی در برخی از مناطق و روستاهای سمیرم شده است.

 

بارندگی شدید و رانش کوه نیز راه ارتباطی پادنای سمیرم به سی‌سخت را مسدود کرده است.

بارش باران در شهرستان چادگان نیز از حدود یک ساعت و نیمه وقت آغاز شده و سیلاب از روستاهای آنالوجه علی عرب و دامنه‌های شهر رزوه جاری شد و منجر به قطع ارتباط نیم ساعته دو قسمت شهر رزوه شد، مسیر سیلاب با عبور از شهر رزوه و محله مندرجان به دریاچه منتهی می‌شود.

همچنین طی بارش‌های دو روز اخیر سطح استان و جاری شدن سیلاب، رودخانه‌های فصلی و تالاب بین‌المللی گاوخونی جانی دوباره گرفتند. 

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان مردم همچنان اعلام اخطارهای مدیریت بحران و سازمان هواشناسی را جدی بگیرند.

بر اساس این گزارش، بارش‌های در حوضه آبریز زاینده رود نیز به جریان موثر ورودی به سد زاینده رود کمک کرده و تا ساعت ۷:۳۰ صبح روز جاری رشد ۸ میلیون متر مکعبی ذخیره آب در این سد اتفاق افتاده است.

لازم به ذکر است با وجود بارش‌های اخیر، کماکان مشکل کمبود آب در کشور وجود دارد و‌ مردم توجه کنند که کماکان باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

 

فیلم| آبگیری تالاب گاوخونی در پی بارش‌های اخیر

 

البرز - مسدود شدن جاده‌های روستایی و حضور نیروهای جهادی/ انسداد مسیرهای منتهی به شمال

بارش باران شدید در بعضی نقاط استان البرز نیز از بامداد روز جمعه آغاز شد، مدیرکل مدیریت بحران البرز در این خصوص گفت: بر اثر بارش شدید باران در منطقه بالاطالقان شاهد وقوع سیل در روستاهای ناریان، نیکان و پراچان بودیمریال خسارت سیل در روستای ناریان از سایر روستاها بیشتر بوده و آب وارد منازل شده است. سیل حدود ۲۰ خودرو را با خود برده است اما این رقم هنوز قابل تایید نیست و آمار دقیق در حال برآورد است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز خوشبختانه این حوادث خسارت جانی نداشته است و طبق بررسی الگوهای هواشناسی روند بارندگی‌ها تا روز دوشنبه ادامه دار خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز نیز از انسداد جاده کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال در مسیر رفت و برگشت خبر داد و گفت: این انسداد به دلیل پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی درپی بارش‌ها انجام شده است، انسداد محورهای یادشده تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

پیمان کرمی، رئیس پلیس راه استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، از ریزش کوه در جاده چالوس خبر داد و گفت: پنج فقره سقوط سنگ در شب گذشته تا صبح امروز در محدوده‌های رستوران شاندیز، پل چوبی، آدران و تونل شماره پنج جاده کرج - چالوس رخ داده است که راهداران البرز در حال پاکسازی مسیر هستند.

۱۸ نقطه‌ مسدود شده در راه‌های شهرستان طالقان که بر اثر بارش شدید باران مسدود شده بودند، ریزش‌برداری و رفع انسداد شده و تردد در آن‌ها برقرار است.

همچنین نیروهای جهادی استان البرز در پی وقوع سیل در روستای آدران در محل حادثه حضور پیدا کردند و به مهار آسیب‌های احتمالی پرداختند.

 

یزد - جهادگران پای کار سیل/ قطع گاز ۶۵۰ هزار مشترک/ فوت ۶ نفر و مصدومیت دو نفر/ تعطیلی ادارات

در پی بارش شدید باران در استان یزد بسیاری از معابر شهر درگیر سیل و آبگرفتگی شده و تاکنون خسارات قابل توجهی به تأسیسات و زیرساخت های شهری زده است. روز گذشته استاندار یزد دستور به تعطیلی تمامی ادارات یزد بجز دستگاه های خدمت رسان داد.

ستاد مدیریت بحران استان یزد از ساکنان بافت تاریخی خواسته است با توجه به بارش شدید باران، نسبت به تخلیه‌ منازل خود اقدام کرده و در مساجد،حسینه ها و ورزشگاه های خارج از بافت مستقر شوند.

وزیر کشور نیز پیش از ظهر روز گذشته برای بررسی میدانی مناطق سیل زده به یزد رفت.

بر اثر بارش سیل آسای بامداد روز گذشته در یزد، یک منزل در محله سرسنگ واقع در بافت تاریخی یزد کاملا ویران شد. در این حادثه، یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر دیگر مصدوم شدند. بلافاصله نیرو‌های امدادی در محل حادثه حضور یافته و پیکر و مصدومان را از زیر آوار خارج کردند.

همچنین در شهر تفت نیز خانه تاریخی رزاقیان که یکی از خانه‌های تاریخی ثبت شده است بر اثر شدت بارش ها تخریب شد.

در حال حاضر سیلاب شهرستان‌های تفت، مهریز، یزد، ابرکوه، بهاباد، بافق، میبد، اردکان، اشکذر را فراگرفته و وضعیت شهر یزد بحرانی اعلام شده به طوری که آب تمام معابر آن را فرا گرفته است.

نیروهای مردمی،‌ بسیج و نیروی انتظامی با تمام ظرفیت در حال تخلیه منازل آبگرفته و هدایت آب معابر به رودخانه یزد هستند تا معابر را برای عبور و مرور آزاد کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه الغدیر در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد،‌ با اشاره به اهمیت کمک رسانی سریع به سیل زدگان استان،‌اظهار کرد:‌ نیروهای واکنش سریع گروه‌های جهادی استان از ساعاتی ابتدای روز جمعه درگیر مأموریت کمک رسانی به سیل زدگان در نقاط مختلف استان هستند.

وی افزود:‌ طبق هماهنگی‌های انجام شده تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از نیروهای بسیجی در سطح استان مشغول خدمت رسانی به  سیل زدگان شدند و اجرای عملیات کف کشی، آواربرداری، تخلیه منازل آبگرفته را در دستور کار خود دارند.

مدیر روابط عمومی اورژانس یزد با بیان اینکه، در حال حاضر آمار متوفیان مرتبط با سیل اخیر استان یزد ۶ نفر بودند، گفت یک نفر از متوفیان در محله اکبرآباد یزد، یک مورد در خیابان حضرت مهدی(عج) یزد، یک نفر در روستای بنادک سادات، یک نفر در کویر اطراف یزد، یک مورد در مروست و یک نفر هم در روستای شواز شهرستان تفت بودند.

 

کرمان - سیلِ کرمان جان ۴ نفر را گرفت/ اوج بارش‌ها از عصر امروز/ ۷۵۰۰ دام تلف شدند

سیل در استان کرمان تاکنون جان ۴ نفر را گرفته است و این در حالی‌ست که بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی اوج بارش‌ها در استان از عصر امروز آغاز می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: وقوع سیلاب طی دو روز منجر به تخریب راه‌های روستایی ۳۶۰ روستا، تخلیه ۳۴ روستا و آبگرفتگی یک‌هزار ۷۰۰ منزل روستایی شده و ۵۰ شبکه برق روستایی دچار قطعی شده است.

وی از قطع آب در ۱۲۴ روستا و قطع ارتباطات مخابراتی در ۲۲ منطقه خبر داد و گفت: ۱۶ راه اصلی و ۴۴ راه فرعی در استان کرمان به دلیل سیلاب قطع شده است . بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ شهروند دچار سیلاب شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان اظهار داشت: در ۱۹ شهرستان تابعه استان کرمان سیل‌های خطرآفرین داشتیم و ۵۰۰ امدادگر در روستا به روستا و شهرستان به شهرستان ارزیابی و امدادرسانی را انجام دادند.

وی عنوان کرد: امدادرسانی به ۴ هزار نفر در استان کرمان توسط هلال احمر صورت گرفت و آمادگی لازم در جای‌جای استان وجود دارد و امدادرسانی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار داشت: ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت بر اثر سیل در بخش کشاورزی و دامداری استان کرمان وارد شده است.

خیراندیش عنوان کرد: ۵ هزار و ۷۰۰ دام بر اثر سیل تلف شدند و ۲۸ هزار هکتار اراضی باغی و ۲۲ هزار هکتار اراضی زراعی آسیب دیده‌اند و ۸۶۰ رشته قنات تخریب ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی را داشته‌اند.

فرماندار کرمان گفت: با وجود هشدارها اما سه جوان با غرور کاذب در منطقه سه‌کنج از توابع شهرستان کرمان به دامنه کوه می‌روند و هر سه نفر دچار آسیب شدند که یک نفر هم فوت کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان با اشاره به مفقودی ۲۰ نفر در سیل‌های اخیر در استان گفت: ۸ نفر از مفقودین توسط نیروهای هلال‌احمر پیدا شدند.

 

 

مازندران - ثبت ۴ فوتی و ۲ مفقودی و انسداد کامل راه ۵ روستا

حسینعلی محمدی سرپرست مدیریت بحران مازندران امروز درباره آخرین وضعیت سیلاب در مازندران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقدامات لازم برای بازگشایی و پاک‌سازی مناطق درگیر سیل در مازندران همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به بازگشایی اضطراری راه‌های مسدود شده در استان، گفت: راه ۵ روستا در استان مازندران همچنان مسدود است؛ در مجموع تاکنون سیلاب ۴ فوتی و ۲ مفقودی برجای گذاشت. ۷ کیلومتر مسیر اصلی محور کندوان دچار آسیب جدی شده که در این راستا تلاش‌ها کماکان ادامه دارد.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی استان در گفت‌وگویی، اظهار کرد: در پی وقوع سیل در  غرب استان که در روز اخیر اتفاق افتاد، تا لحظه ارسال خبر صبح روز شنبه ۸ مرداد چهار فوتی مجهوالهویه (۲ مرد ، یک زن و یک پسر بچه) به پزشکی قانونی شهرستان نوشهر و چالوس انتقال داده شد.

وی افزود: با توجه به شدت حادثه و احتمال افزایش تعداد قربانیان، اسامی قربانیان بعد از انجام مراحل شناسایی و تشخیص هویت اعلام خواهد شد.

 

لرستان - امدادرسانی به ۴۲۰ گرفتار در سیل لرستان/ ۵ نفر کشته و یک نفر مفقود/ بارندگی تا سه شنبه ادامه دارد

بارش‌ها در استان لرستان از ظهر روز گذشته در الیگودرز، ازنا و دورود شروع شد. شهرستان الیگودرز یکی از اصلی نقاطی بود که بارش شدید باران موجب ایجاد سیلاب شد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در این خصوص گفت: در جریان وقوع سیل در شهرستان الیگودرز تا کنون ۵ نفر کشته و یک نفر مفقود شده است. 

محمد قدمی مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به بارش باران در اغلب نقاط لرستان، اظهار کرد: هم اکنون شاهد بارش باران در مناطق شرقی و شمالی استان هستیم. از شب گذشته تاکنون به ۸۵ خانوار امدادرسانی انجام گرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از امدادرسانی به ۴۲۰ گرفتار در سیل استان خبر و ادامه داد: ۱۶۰ نفر نیز در مراکز هلال احمر استان اسکان داده شدند.

قدمی، آماده باش تیم‌های عملیاتی و تیم های واکنش سریع، تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران، اعزام ۱۶ تیم عملیاتی به مناطق سیل زده و فعال سازی مرکز کنترل هماهنگی عملیات استان را از مهمترین اقدامات جمعیت هلال احمر لرستان طی شبانه روز گذشته عنوان کرد.

قدمی همچنین از پیدا شدن یکی از مفقودین سیل در منطقه گهر خبر داد و گفت: جست‌وجو برای یافتن دیگر مفقودی ادامه دارد.

معاون هواشناسی لرستان از ثبت ۱۴ میلی متر بارندگی در الیگودرز خبر داد و گفت: شرایط بارندگی برای امروز و فردا ادامه دارد، ضمن اینکه برای روزهای دوشنبه و سه شنبه برای جنوب شرق استان رگبارهای پراکنده را داشته باشیم. تا به امروز برای شول آباد ۱۴ میلی متر بارندگی، ازنا ۱۰ میلی متر بارندگی و دورود ۱۲ میلی متر بارندگی تاکنون ثبت شده است.

فارس - درگیری ۲۴ شهرستان فارس با سیل و آبگرفتگی/ تخلیه کامل ۵ روستا/ فوت یک پیرزن

حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس از درگیری ۲۴ شهرستان با سیل و آبگرفتگی از ۴ مرداد ماه تاکنون خبر داد و گفت: از چهارم مردادماه تا به امروز ۲۴ شهرستان شامل زرین‌دشت، گراش، داراب، نی‌ریز، فراشبند، ممسنی، کازرون، خرمبید، سپیدان، بختگان، خرامه، کوهچنار، فیروزآباد، اباده، مرودشت، شیراز، فسا، ارسنجان، اقلید، استهبان، جهرم، قیر و کارزین، خنج و رستم درگیر وقوع سیل و آبگرفتگی شده‌اند.

وی افزود: در این حادثه طبیعی ۶۸۷ خانوار حادثه دیده که در مجموع سه هزار و ۶۵۴ نفر هستند، تعداد مصدومین سرپایی ۲۰ نفر بوده و تعداد ۲۵۸۴ نفر امدادرسانی شده‌اند، همچنین یک پیرزن عشایر نیز در سرچهان فوت کرده است.

درویشی همچنین تعداد تیم‌های عملیاتی را ۱۸۱ تیم و تعداد نیروهای عملیاتی را ۸۴۰ نفر عنوان کرد و گفت: در مجموع ۱۵۰ دستگاه خودرو عملیاتی و ۵۸ دستگاه موتورپمپ و لجن‌کش طی این ۴ روز فعال بوده‌اند که کار تخلیه آبگرفتگی ۱۳۹ باب منزل را انجام داده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس همچنین از اسکان ۷۴۸ نفر و توزیع ۱۳۷۰ پرس غذای گرم، ۶۰۰ پرس غذای سرد، ۵۰ البسه اهدایی کودک و ۲۰ جفت دمپایی و ۱۹۹۸ کیلوگرم نایلون خبر داد.

درویشی همچنین تعداد روستاهای تخلیه شده را ۵ مورد عنوان کرد و افزود: در شهرستان داراب، روستای زین آباد و روستای رمبه، در شهرستان بختگان، روستای صالح آباد و روستای ایزدی و در آباده طشک روستای جعفر آباد تخلیه شده‌اند.

 

فیلم| بارش رحمت الهی، شهرهای فارس را سیراب کرد
 

مرکزی - ۳ کشته و ۳ مجروح/ تعطیلی بازار اراک و سیلاب در روستاهای استان

طی روز گذشته بارش شدید باران در شهرهای مختلف استان مرکزی موجب وقوع سیل و آبگرفتگی شدید معابر در شهرها و روستاهای استان شد، وقوع سیلاب در محور خمین به الیگودرز موجب مسدود شدن این محور و روستاهای اطراف شد. در حال حاضر محور خمین-الیگودرز مسدود و تردد در این مسیر امکان پذیر نیست.

بارش شدید باران موجب جاری شدن رودخانه روستای خوگان شهرستان خمین بعد از گذشت ۵ سال را به همراه داشت. همچنین جاری شدن سیلاب شهرستان خنداب باعث وقوع سیل در روستای درمن و آبگرفتگی در روستای نوده شد. طبق گفته مردم محلی در شهرستان فرمهین بارش باران موجب قطع جریان برق خانگی در شب گذشته شده بود.

در شهرستان تفرش نیز بارش باران موجب ایجاد سیلاب در روستای آهنگران شد. همچنین در روستای سیان شهرستان خمین نیز سیلاب به مزارع کشاورزی این روستا خسارت وارد کرد.

در شهر اراک نیز، به موجب پیش بینی شدت بارش ها و سیلاب ناشی از آن، بازار اراک و تمامی پاساژها تعطیل شدند.

امید محترمی مدیرکل ستاد بحران استان مرکزی نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: بارش شدید باران در شهرهای مختلف استان مرکزی موجب وقوع سیل در دو شهر محلات و خمین و آبگرفتگی شدید در شهرهای اراک و دلیجان شد و متاسفانه وقوع سیل در محلات سه کشته و سه مجروح بر جای گذاشت.

چهارمحال و بختیاری - تمامی شهرستان‌ها درگیر سیلاب هستند/ تلف شدن ۲۰۰۰ رأس گوسفند/ مفقودی چوپان ۷۰ ساله

سامانه بارشی از شامگاه چهارشنبه فعال شده و تمامی شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری رو درگیر کرده است اما سیلاب در برخی نقاط استان از جمله بارده و کوهرنگ شدت بیشتری نسبت به دیگر مناطق دارد، با توجه به گزارش سازمان هواشناسی بارش‌ها با شدت ادامه خواهد داشت.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با بیان اینکه سیلاب در چهارمحال و بختیاری تاکنون تلفات جانی نداشته است، اظهار کرد: این در حالیست که سیلاب به شدت به معیشت مردم، واحدهای مسکونی، مزارع کشاورزی و زیرساخت‌ها خسارت وارد کرده است که تا پایان سیلاب نمی‌توان آمار دقیقی از این خسارت‌ها اعلام کرد.

فرماندار شهرستان بن با اشاره به بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در این شهرستان به‌ویژه روستای بارده گفت: وسایل زندگی ۲۵۰ خانوار این روستا به‌طور کامل نابود شده و همچنین ۱۸۰ منزل مسکونی در این روستا به‌طور کامل خسارت دیده و غیرقابل سکونت شده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت قمربنی‌هاشم(ع) گفت: پس از سیل در روستای بارده بلافاصله ۳۰ گروه جهادی در منطقه مستقر شدند و ۲۰ گروه جهادی دیگر نیز در حال ملحق شدن هستند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: ۷۰۰ گوسفند از یک گله و در مجموع بیش از ۲ هزار گوسفند از عشایر استان تلف شده‌اند و همچنین ۲۰۰ چادرعشایر غیرقابل استفاده هستند.

فرماندار کوهرنگ گفت: در جریان سیل اخیر یک چوپان ۷۰ ساله در ارتفاعات زردکوه کوهرنگ مفقود شده و احتمال فوت وی بسیار است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۲ دستگاه موتور پمپ و لجن‌کش و تانکرهای آب آشامیدنی در صحنه حاضر شدند و تا کنون ۳۳ دستگاه چادر، ۶۴۹ تخته پتو، ۱۰۲ تخته موکت، ۴ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم نایلون،۱۰ هزار بطری آب‌معدنی، ۳۴۴ بسته غذایی و ۵۲۰ قوطی انواع کنسروجات میان آسیب‌دیدگان توزیع شد.

 

فیلم|محور زاهدان- خاش بازگشایی شد
 

سیستان بلوچستان - فوت ۵ نفر/ خسارت ۷۰۰ میلیاردی به بخش کشاورزی/ خسارت ۵۰۰ میلیاردی به راه‌های استان/ ۱۰۰ روستا گرفتار سیلاب هستند

مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه، ۱۰۰ روستا هم اکنون متاثر از سیلاب و آبگرفتگی هستند، گفت: در مجموع از ۲۶ شهرستان استان ۲۱ شهرستان درگیر باران و سیلاب هستند و قطعا روستاها و معابرشان تحت شعاع بارندگی قرار گرفته است؛ بر اساس آخرین گزارش‌ها از شروع بارندگی‌ها در چند روز اخیر تا ظهر دیروز، در حوزه شهری و روستایی ۴۰ خانه تخریب و ۳۰۰ خانه نیاز به بازسازی و تعمیرات دارد.

وی تعداد تلفات جانی ناشی از بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان را نیز ۵ نفر عنوان کرد و گفت: هیچ مفقودی در جریان بارندگی‌‌ و سیلاب این چند روز نداریم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: برآورد اولیه خسارت بارندگی های سامانه مونسون‌ به راه‌ها و پل های محورهای مواصلاتی تحت پوشش این اداره کل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: بر اساس گزارش اکیپ‌های بررسی وارزیابی خسارات، میزان خسارت اولیه واحدهای تولیدی و زیرساخت‌های آسیب دیده بخش کشاورزی استان از سیلاب سامانه مونسون حدود ٧٠٠ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی عمده خسارات وارده به ٢٠ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی ،١١١واحد دامداری روستایی و ٨٨٠ رأس دام سبک ، ٢٧١ واحد گلخانه، ٢٣٧ رشته قنات و ۵٣ حلقه چاه،  ١٣ کیلومتر جاده بین مزارع،  ٢٢ کیلومتر کانال‌ انتقال آب و ١٣ کیلومتر انتقال آب بالوله ، ٩١ بندو سازه آبخیزداری،  منابع تأمین آب عشایر و ١٢ باب استخر برشمرد.

 

 

در استان سمنان بارش باران شدید باعث ایجاد سیلاب و مسدودی تعدادی از مسیرهای روستایی شد که با حضور به موقع عوامل امدادرسان تمامی این راه‌ها بازگشایی شده‌اند، البته استاندار سمنان از ساعات اولیه وقوع سیلاب در محل حادثه حاضر شده و مدیریت عملیات را بر عهده گرفت.

در استان کهگیلویه و بویراحمد راه ارتباطی عشایر دچار مشکل شده بود که با گفته سرپرست جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد، با تلاش امدادگران جمعیت هلال احمر استان به ۵۱۸ خانوار حادثه‌دیده در بارش های سنگین ۴۸ ساعت گذشته خدمت‌رسانی شده است. عصر روز گذشته بارش باران در شهر قلعه رئیسی آغاز و سیل بوجود آمده سبب آبگرفتگی معابر شهری شد که با ورود شهرداری آبگرفتگی رفع شد.

در استان همدان نیز در پی بارش دیشب آبگرفتگی در ۱۰ روستای استان همدان اتفاق افتاد که خسارت مالی و جانی نداشت. امداد رسانی به موقع موجب شد تا خساراتی در همدان نداشته باشیم.

و اما در بوشهر باران باعث شد نیمی از سازه‌های آبخیزداری در بوشهر پر آب شود. سازه‌های آبی که در شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان و دشتستان واقع شده است، مجموعا قریب به ۱۷ میلیون متر مکعب آب در این سازه‌ها استحصال شد.

در هرمزگان نیز همین موضوع تکرار شد و بیش از ۹۰۰ سازه آبخیزداری استان به میزان ۷۰ میلیون مترمکعب آبگیری شد.

در دیگر استان‌های کشور نیز هشدار سطح زرد صادر شده و تمامی نیروهای خدمات رسان از جمله هلال احمر، شهرداری‌ها، آتش نشانی، بسیج و... در حالت آماده باش قرار دارند. 

انتهای پیام/ع/ ت 31

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول