اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

پوشش مراسم تشییع پیکر حبیب‌الله صادقی/ وزیر ارشاد: فقدان وی یک ضربه بر هنر انقلابی است

پیکر حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش، امروز شنبه هشتم مردادماه از مقابل فرهنگستان هنر به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

پوشش مراسم تشییع پیکر حبیب‌الله صادقی/ وزیر ارشاد: فقدان وی یک ضربه بر هنر انقلابی است

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، پیکر حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش، امروز شنبه هشتم مردادماه از مقابل فرهنگستان هنر به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد. 

مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم صادقی امروز ساعت ۹ و ۳۰ صبح با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیر مرکز هنرهای تجسمی، بهمن نامور مطلق رییس فرهنگستان هنر، سیدمحمد بهشتی عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و برخی دیگر از مسولان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

مجتبی رحماندوست، عضو فرهنگستان هنر متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری و رییس جمهور برای درگذشت حبیب‌الله صادقی را قرائت کرد.

متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی جناب آقای حبیب‌الله صادقی رحمة‌الله‌علیه را به هنرمندان و همکاران و دوستان و به ویژه به خانواده مکرّم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می کنم.

سیّد علی خامنه‌ای
۵ مرداد ۱۴۰۱ »

متن پیام رئیس جمهور به هم شرح زیر است: 
«بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت هنرمند برجسته و استاد متعهد، مرحوم حبیب‌الله صادقی، موجب تاسف و تالم خاطر شد.
این پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی با پیوستن به نهضت امام خمینی، ذوق سرشار و توانمندی های هنری خود را وقف پیروزی انقلاب اسلامی کرد و در کمال وارستگی و خلق آثار ارزنده، در کنار مردم و انقلاب ماندگار باقی ماند.
اینجانب درگذشت این هنرمند مردمی و انقلابی را به خانواده محترم، جامعه هنری و دوستداران آن فقید سعید تسلیت عرض می کنم و برای ایشان علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و سلامت از خداوند بزرگ مسالت دارم.
سیدابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران»

در بخش بعدی این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز تاسف و تاثر از فقدان این هنرمند برجسته انقلابی، گفت: ایام سوگواری آقا حضرت اباعبدالله امام حسین (ع) و فقدان این هنرمند برجسته انقلابی را خدمت جامعه هنری و جامعه دانشگاهی کشور، خانواده عزیزشان و همه شاگردان و علاقه‌مندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. آقای دکتر صادقی یک هنرمند برجسته و باسابقه‌ای بودند. در بهمن ماه سال گذشته که نمایشگاهی را در موزه هنرهای معاصر برگزار کرده بودیم، در حضور آقای رییس جمهور به هنگام بازدید، از آقای دکتر خواهش کردم که خودشان آثار متعددی را که در بحث هنرهای تجسمی زحمت کشیده بودند و به سرانجام رسانده بودند، خودشان کنار تابلوها توضیح دهند. اولین تابلوهای ایشان مربوط به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود. سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶، دورانی که شاید ایشان در ابتدای دوره جوانی‌شان بودند و کارهای فاخر در حوزه ترویج انگاره‌های انقلابی را از همان زمان شروع کرده بودند.

اسماعیلی افزود: آخرین کار استاد یک اثر صد متری بود که از تاریخ پرشکوه ایران اسلامی تا نماز حضرت آقا بر پیکر شهید سلیمانی عزیز را شامل می‌شد. ایشان این اثر را عاشقانه و شبانه‌روزی با یک کار جهادی به انجام رساندند و منتظر رونمایی آن بودیم و فرصت نشد که با حضور این هنرمند کم نظیر کشورمان این رونمایی انجام شود. در آخرین گفت‌وگویی که من با ایشان داشتم، با هم تفاهم کردیم که از ظرفیت‌های ممتاز ایشان در خارج از کشور استفاده کنیم. خیلی ایده خوبی داشتند و فقدان ایشان یک ضربه بر هنر انقلابی ایجاد کرد و من مجددا درگذشت ایشان را تسلیت عرض می‌کنم. پنجشنبه شب خدمت آقای رییس جمهور بودم و ایشان تأکید داشتند که در زمان تشییع، سلام و تسلیت ایشان را خدمت همه جامعه هنری به ویژه خانواده عزیزشان ابلاغ کنم.»

محمدعلی رجبی، دوست نزدیک مرحوم صادقی در ادامه این مراسم گفت: ما از خداییم و به خدا باز می‌گردیم و این عاقبت همه ماست، ولی هرگز فکر نمی‌کردم بمانم و حبیب برود. حبیب بلند شو و لباس‌های رنگی‌ات را بپوش. می‌گویند در عالم هنر اگر هنرمند از اثرش دل بکند، دیگر نمی‌تواند کار کند. حبیب ما، عزیز ما همه وجودش را گذاشت و از کار دل نمی‌کند. کار تمام شد و او هم با کار تمام شد. آنچه که باید در این عالم انجام می‌داد را انجام داد. دکتر حبیب الله صادقی، نه دکتر بودن برایش افتخاری بود و نه هیچ نام دیگری جز هنر، به همان معنایی که در فرهنگ ما به معنای انسان نیک است. حبیب الله صادقی نیک نفس بود و این اولین شرط کار هنری است. استادان نیک نفس ما گفتند که شرط اول صفاست و براساس صفا هنر شما صاحب شأن می‌شود.

در بخش بعدی مراسم خاکسپاری مرحوم حبیب‌الله صادقی، حجت‌الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی طی یک سخنرانی کوتاه، اظهار داشت: به عنوان یک طلبه و به عنوان یک خادم سیدالشهدا حالا که غصه‌دار هستیم و این هنرمند را از دست دادیم و روز تشییع او روز نخست عزاداران حسینی است و عزاداران جامه‌های مشکی‌شان را از کمدها درآورده‌اند، امیدوارم در این روز ایشان به مهمانی آسمانیان و به کاروان عاشوراییان بپیوندند.

پس از سخنان کوتاه حجت‌الاسلام قمی، بهمن نامور مطلق، رییس فرهنگستان هنر گفت: حبیب‌الله صادقی هنرمند مقاومت و مردم بود. مضامین آثار او حاوی پیام‌های مهمی بود. به دور از گره‌مندی‌ها فعالیت‌های خودش را ادامه می‌داد. او هم عضو پیوسته فرهنگستان هنر بود و هم همکار حوزه هنری و هم رییس موزه هنرهای معاصر و همه را به هم‌افزایی دعوت می‌کرد. او آرمان‌هایی داشت که از یک اصول فکری نشأت گرفته بودند. حبیب الله صادقی وارث هنر پر افتخار ایران است. وارث رنگ‌های مانی و مضامین مردمی رضا عباسی. کار او در نقاشی مقاومت بی‌سابقه بود و مطمئنا یک اسوه ماندگار خواهد شد. او همچنین خلق، هنر، دانش، معنویت و معرفت، سنت و مدرنیته را با هم پیوند می‌زد. او هم استادی بااخلاق بود هم هنرمندی خلاق. ایشان قدر زمان را خوب می‌دانست و سرعت نقاشی‌هایش با سرعت پرستو در موسیقی برابری می‌کرد. دست به قلم‌موکه می‌برد رنگ‌ها، آسمان آبی، رودی جاری، ابر وباران، گلی زیبا می‌شدند، میدان نبرد علیه ظلم، دستان گره کرده، شهیدی بر روی خاک، مادری رنج کشیده، چهره نوازنده‌ای تنها، ... می‌شدند.

وی افزود: دوستانش خوب می‌دانند، وقتی پرنده خیالش به پرواز در می‌آمد دفترچه‌ها، بوم‌ها حتی دیوارها فضا کم می‌آوردند. دو سال پیش همه اندوخته‌ها و تجربه‌های گرانقدر خود را گرد آورد تا یک اثر بزرگ خلق کند. دیگر آثار کوچک او را راضی نمی‌کردند و گویا حس می کرد فرصت زیادی برایش باقی نمانده است و باید شاهکار زندگی خود را خلق کند. میگفت اثری به مساحت یکصد متر اما همه ما میدانستیم که یکصد یک عدد نمادین است. زمانی که کسی به دیدن او می‌رفت، از رنج‌ها و خوشی‌ها، از رویاها و آرزوها، از پیروزی‌ها و شکست‌ها و از نجابت‌ها و شهامت‌های مردم می‌گفت.‌ چه سعادتمند بودند آن‌هایی که از زبان خودش روایت نقاشی‌اش را شنیدند و چه کم توفیق آن‌هایی که دعوت شدند و نیامدند. اما کارهای آخرین اثر او هنوز تمام نشده بود که او از میان ما رفت. 

امیرحسین صادقی، فرزند مرحوم حبیب‌الله صادقی با قرائت اشعاری از حافظ اظهار کرد: فرصت کمی برای گپ و گفت با پدرم داشتم. برنامه‌ها زیاد، اهداف بلند، وظایف خطیر و بار سنگین. هنرمند آیینه است. آیینه کاری جز روایت ندارد. روایتی خنثی و بی‌طرف. روایتی که جز معنا هیچ ریشه هرمنوتیک دیگری در آن پیدا نمی‌کنید. هنرمند روایتگر عشق است. جز عشق من از پدرم هیچ به یاد ندارم. شما یکی از کارهای صد متری را مشاهده کردید، اما من هزاران هزار کیلومتر از آن را دیدم. امروز اول محرم است. پدر من از خانه پدری هیات داشتند و من مفهوم هنر را از پدرم فهمیدم. چه در نقاشی، چه در سینه زنی و چه در عشقی که ایشان به اهل بیت (ع) داشتند، من از ایشان جز اخلاق هیچ چیز دیگری به یاد ندارم.

حبیب‌الله صادقی هنرمند انقلابی عرصه هنرهای تجسمی چهارشنبه پنجم مردادماه به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. 

انتهای پیام/ ت 36

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول