اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نطق‌ وکلای ملت/ تأکید نمایندگان بر رهایی اقتصاد کشور از وابستگی به دلار

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه 9 مرداد برگزار شد و تعدادی از نمایندگان به بیان نطق‌های خود پرداختند.

نطق‌ وکلای ملت/ تأکید نمایندگان بر رهایی اقتصاد کشور از وابستگی به دلار

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه 9 مرداد برگزار شد و تعدادی از نمایندگان به بیان نطق‌های خود پرداختند.

محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه در مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیل اخیر استان یزد، عنوان کرد: در سیل اخیر ما خسارات زیادی را در حوزه کشاورزی، معیشتی به ویژه در حوزه میراث فرهنگی متحمل شدیم.

وی با بیان اینکه هر روز تاخیر در بازسازی خسارات، جبران ناپذیر خواهد بود، افزود: شهر بافق که ثبت جهانی شده نیازمند رسیدگی فوری است.

بافقی خطاب به رئیس مجلس، تصریح کرد: همانطور که شما در نطق پیش از دستور خود اشاره کردید اگر چنین حوادثی پیش بینی می شد خسارات کمتری به مردم وارد می شد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس اضافه کرد: متاسفانه هنوز خسارات ناشی از سرمازدگی به استان یزد پرداخت نشده و هیات دولت باید با توجه به اینکه مردم کشاورزی و زندگی شان به دلیل سرمازدگی خسارت جدی دیده است خسارات ارزیابی شده را جبران کند.

همچنین، مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار در مجلس در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان، گفت: منطق اداره کشور بر این است که سیاستگذاری بر اساس اجرای درست شکل گیرد.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه در کشوری که ادعای مکتب حسینی(ع) را داریم، قاعدتا عدالت و توزیع آن در همه ابعاد بر محور ظرفیت ها باید باشد، عنوان کرد: هم در توزیع امکانات و هم در استفاده از ظرفیت های منابع که محور عدالت است.

وی ادامه داد: بنا بر اعتقاد بسیاری از کارشناسان برجسته مدیریتی و اقتصادی، عدم به کارگیری صحیح از ظرفیت ها، زمینه بسیاری از مشکلات موجود در تلنبار شدن آنها است. به خانواده های مصیبت زده از سیل تسلیت می گویم و باور دارم اگر باران باریدن برای کشور مصیبت و خسارت به بار می آورد، به این دلیل است که مدیران وظایف خود را در زمان مشخص و به درستی انجام نمی دهند.

گودرزوند چگینی در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت: انتظار می رود، نسبت به بازنگری در انتصابات مدیران ارشد اقدام کنید تا زحمات شبانه روزی جنابعالی و تیم تلاشگر شما بیهوده و بدون خروجی نباشد. بخشی از مدیران صرفا به دنبال گذران زمان، گرفتن حق مسئولیت و دادن اطلاعات غلط و گزارش های غیرمستند و دوری از مردم هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مردم نگران معیشت، تولید و گرانی روزافزون خدمات هستند. در خصوص وزارت کار انتظار می رود، وزیر کار را زودتر مشخص کنید. بخش های زیرمجموعه این وزارتخانه همچون سازمان تأمین اجتماعی باید بازنگری شود. از وزرا می خواهم نسبت به شهرستان های محروم و شهرستان هایی که منابع سرشار دارند اما محروم نگاه داشته شده اند، به صورت جدی نگاه شود.

وی اضافه کرد: همچنین خطاب به وزیر نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: موضوع آب شهرستان رودبار به عنوان منشأ آب استان گیلان، با مشکل آب شرب و کشاورزی روبرو است. سدی در منطقه از سال 92 آغاز شده اما بعد از 9 سال هنوز نتوانسته بودجه سالم را دریافت کند تا بتواند آب 5 شهر و 28 روستا را تأمین کند. چند بار باید حضورا بیاییم و چند بار نامه کتبی بنویسیم تا شما قانع شوید ماده 23 به این پروژه دهید. انتظار داریم مشکل آب شهرستان رودبار در دوره شما به سرانجام برسد علیرغم اینکه همه استعلام ها گرفته شده است.

گودرزوند چگینی همچنین خطاب به وزیر نفت عنوان کرد: انتظار داریم 12 روستای باقیمانده منطقه که از محروم ترین ها هستند، از نعمت گاز برخوردار شوند. 22 کیلومتر حریم شهرستان رودبار علیرغم مخاطره بودن و نیازمند بازنگری جدی در حریم رودخانه ها فکری به حال آنها نشده است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان خطاب به وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: به موضوع زیتون بر اساس تبصره 8 توجه شود و این محصول جدی گرفته شود که کشاورزان شهرستان رودبار نیازمند توجه جدی هستند.

نایب رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر آموزش و پرورش به خاطر برگزاری ورزش بانوان تشکر می کنم.

حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس در نطق میان دستور خود، با بیان اینکه اگر مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده اند، گفت: دود اشکالات ذاتی پول های اعتباری از جمله ریال به چشم چه کسانی رفته و می رود؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مگر نه این است که حقیقت پول، قدرت خرید آن است؟ در بستر پول اعتباری جهل در ثمن معامله واقع می شود. مگر نه این است که ارزش ریال متأثر از هزاران پارامتر اقتصادی، سیاسی و غیره است به طوری که خبر لغو یک جلسه مذاکراتی و یا تغییر یک بند بودجه، ارزش پول کل مردم ایران را متأثر می کند. مگر نه این است که همه پول های اعتباری دنیا در ذات خود تحت سروری و آقایی دلار هستند.

وی اضافه کرد: مگر نه این است که نظام سلطه از طریق پول اعتباری، تورم خود را به دنیا صادر می کند. مگر نه این است که واحد پولی ریال در ذات خود یک دور باطل را حمل می کند. مگر نه این است که امروز مهم ترین مانع سرمایه گذاری در تولید، نوسان ریال است. نوسان ارزش ریال از طرفی ورشکستگی های بسیاری را رقم زده و از سوی دیگر ثروت های باد آورده را نصیب عده ای می کند.

میرزایی ادامه داد: مگر نه این است که واحد ریالی پول موجب محجوریت روزافزون احکام شرعی اقتصادی اسلام شده است. امروز پرداخت دیه، مهریه، خمس و زکات با ریال ممکن نیست و حذف ربا از ذات نظام پول و اعتباری کشور غیرممکن شده است. مگر نه این است که ثبات و آرامش اقتصادی به عنوان دستور رهبر معظم انقلاب در سیستم ریالی غیرممکن است.

این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی کشور هر لحظه باید محاسبه کنند که ارزش ریال بالا رفته یا پایین آمده، عنوان کرد: مگر نه این است که پول اعتباری زمینه کسب مال باطل را فراهم کرده و موجب گردش ثروت در دست ثروتمندان شده به گونه ای که هم اکنون 65 درصد از نقدینگی کشور تنها در یک درصد حساب ها قرار دارد.

وی افزود: مگر نه این است که پول اعتباری، امکان خلق پول از هیچ را فراهم می کند که عامل اصلی تورم است. این به معنای امکان سرقت سیستمی ارزش پول است که نظام بانکی هزینه آن را از جیب ملت می دزدد. برای مثال کمرنگ چاپ کردن 4 صفر از روی برخی از اسکانس‌ها به چه معنایی است و اما بعد برای برون رفت از این بحران، راهکاری هم وجود دارد؟

میرزایی در ادامه با بیان اینکه طلایی کردن پول، تزریق دوباره پول سالم به شریان های اقتصاد ایران است، عنوان کرد: پیشوای ششم، حضرت امام صادق(ع) فرموده اند خداوند متعال، طلا و نقره را برای معاملات و ذخیره ارزش خلق نمود. نظام پولی مبتنی بر طلا و نقره در شرایط مختلف، امتحان خود را پس داده و نظام پول و طلا می تواند به عنوان یک نظام پولی مستقل از دلار و هر ارز اعتباری، تحریم پولی را غیرممکن سازد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اهمیت مطلب تا آنجا است که در دیدار اخیر رئیس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند دلار را باید به تدریج از معاملات جهانی خارج کرد. نظام پول طلا به دلیل عدم خلق پول گرفتار تورم بهره نمی شود و قدرت خود را حفظ می کند و ثروت هایی باد آورده ناشی از تورم و ورشکستگی های ناشی از رکود بلاموضوع می شود.

وی در ادامه نظام پول طلا را متناسب با نظام اقتصادی و احکام مالی اسلام دانست و افزود: حذف ربا تنها در شرایط ثبات بلندمدت ارزش پول امکان پذیر است. نظام پول طلا موجب توزیع ثروت و تخصیص عادلانه منابع پولی کشور می شود و رانت نامشروع خرج پول از هیچ را بلاموضوع می کند.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه نظام پول طلا، اقتصاد مقاومتی را معنا دار می کند چرا که اقتصاد مقاومتی بدون پول مقاوم امکان پذیر نیست، عنوان کرد: اگر بند ریال را از ناف دلار نبریدیم و پول کشور را به طلا میخکوب نکردیم، به صراحت می گویم اقتصاد ایران همچنان مستعمره دلارهای آمریکایی باقی خواهد ماند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: البته گردش پول طلا توسط ابزارهای نوین خدمات پولی میسر است ام مهم این است که منابع مصرفی بودجه و محاسبات اقتصادی کشور به پول طلا تبدیل شود و معیار همه آنها طلا باشد.

علیرضا زندیان، نماینده مردم بیجار در مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت: با سلام درود بر شهیدان و امام شهیدان، و سلام و درود به محضر مردم شریف کردستان به ویژه شهرستان بیجار، آرزوی طول عمر با عزت و سلامتی برای رهبر فرزانه انقلاب را دارم.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای رئیسی رئیس جمهور محترم؛ در سال ۷۴ ساخت سد تالوار با ظرفیت ۵۰۰ میلیون مترمکعب در شهرستان بیجار با مدیریت استان زنجان شروع شد؛ در سال ۹۱ آبگیری شد.

وی افزود:هدف اولیه ازاحداث سد، تامین آب شرب و کشاورزی برای ۸ هزار هکتار اراضی شهرستان بیجار و ۲۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان خدابنده استان زنجان بوده است که آن هم برای مردم جای سوال بود؛  اما در سال ۸۴ طرحی غیر کارشناسی و مطالعه نشده تحت عنوان "تامین آب شرب همدان" از سد تالوار بیجار توسط مدیران وقت وزارت نیرو در سکوت خبری، بی توجهی و خواب مدیران و مسولان وقت شهرستان استان کردستان تهیه می شود؛ اما متاسفانه به تصویب می‌رسد.

زندیان ادامه داد: علی‌رغم اینکه اعلام شده بود آب سد تالوار آلوده به ماده سمی آرسنیک و غیر قابل شرب است؛ سهمی به میزان حدود ۶۵ میلی مترمکعب درسطح ۲۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مازاد همدان تخصیص پیدا می کند. به دلایل نامعلومی تا سال ۱۴۰۰ مسکوت می ماند؛ نهایتاً با اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار با وجود اینکه در سال ۹۲ اقدام به اجرای خط لوله انتقال آب با هزینه بالایی کرده بودند و آن را رها و مجددا اجرای خط انتقال دیگری با حجم بسیار بالا آغاز شده است و سهم حقابه استان های زنجان و کردستان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. اینجانب و آقای البرز حسینی نماینده مردم شهرستان خدابنده از حق هردو استان نخواهیم گذشت.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان با انتقاد از مهاجرت مردم در بیجار،مطرح کرد: آقای رئیسی؛ آیا اطلاع دارید،در نتیجه احداث سد تالوار ،10 روستای شهرستان بیجار تخلیه و مردم آواره شهرها شده اند؟ آیا اطلاع دارید هنوز بخش عمده‌ای از خسارت زمین های پشت سد به مردم پرداخت نشده است؟ آیا اطلاع دارید که بخش "چنگ الماس" شهرستان بیجار که سد تالوار در آن احداث سد احداث شده است حتی یک لیتر تخصیص آب پیدا نکرده است و روستاهای زینل، همایون ،حسن تیمور ،فتح آباد،جعفرآباد در پیرامون سد قرار دارند هنوز با تانکر سیار برای مردم آب برده می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مردم شهرستان بیجار به دلیل بیکاری و نبود آب مهاجرت می‌کنند،خاطرنشان کرد:  این موضوع آنقدر قابل توجه است که مقام معظم رهبری در سفرشان به شهرستان بیجار در سال ۸۸ فرمودند: بیجاری ها بمانید و بیجار را آماده کنید" و تاکید کردند که آب های استان نباید به مکان های دیگر انتقال پیدا کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:آقای رئیس جمهور؛ دولت جنابعالی ،دولت عدالت محور  است ؛پس اجازه ندهید دست‌های پشت پرده از گذشته تا حال که هنوز در وزارت نیرو جا خوش کرده‌اند، با تضییع حقوق مردم مظلوم شهرستان بیجار و استان کردستان چهره شما و دولت شما را مخدوش کنند.

زندیان خاطرنشان کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود بعضی از اقدامات و تحرکات افراد مسئول در صدد جریحه دار کردن احساسات مردم ولایتمدار و شهید پرور شهرستان بیجار هستند و در حقیقت محرک مردم منطقه برای برپایی تجمعات هستند.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در ادامه مطرح کرد:آقای رئیس جمهور !مردم شریف شهرستان بیجار از شما انتظار دارند که نگذارید وزارت نیرو اقدامات غیر کارشناسی و سیاسی کاری دولت های قبل را به دنبال کند. علی‌رغم مکاتبات مکرر آقای محرابیان وزیر نیرو حدود هفت ماه است به مردم شهرستان بیجار وعده می دهد که طرح تخصیص حقابه مردم در دستور کار قرار دارد، اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان  با اشاره به سفر رئیس جمهوری به استان همدان،تصریح کرد: آقای رئیس جمهور؛ شما در سفر به همدان برای خوشحال کردن مردم ،اعلام کردید تا دوماه دیگر آب به همدان خواهد رسید؛ برای مردم استان کردستان و شهرستان بیجار نیز به طور شفاف اعلام کنید که چه وقت حقابه واقعی مردم شهرستان بیجار از سد تالوار مشخص خواهد شد؟

همچنین، خلیل بهروزی فر، نماینده مردم فومن و شفت در نطق میان دستور خود، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و سلام  ودرود خدمت ملت شریف ایران گفت: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلى‌ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً ،فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی؛ باز شد ماه محرم کربلا را بنگرید؛ حجّ عاشورای خون، سعی و صفا را بنگرید/ باز شد ماه محرّم، کربلا را بنگر/کوی هفتادودو قربانی، منا را بنگرید/کوی هفتادودو قربانی، منا را بنگرید.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور، افزود: جناب آقای رییسی با گذشت یکسال از دولت انقلابی متاسفانه عده‌ای از مدیران نالایق و بی تدبیر جامانده از دولت یازدهم و دوازدهم همچنان در بدنه دولت مردمی شما حضور دارند که با کارشکنی‌ها و ایجاد موانع به دنبال ناکارآمدی دولت مردمی و نارضایتی مردم هستند. در اسرع وقت نسبت به تغییر افراد نالایق در دولت مردمی اسباب تحقق عملی در پیشبرد عموم مردم و حل مشکلات اقتصادی اقدام عاجل و انقلابی صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: در مبارزه با رانت، فساد و ویژه خواری علی الخصوص در صنعت خودرو و فولاد به طور جدی اقدام صورت پذیرد با عنایت اصلاح ساختار مردمی کردن یارانه‌ها دقت ویژه‌ای نسبت به تامین اقلام عمومی و تامین کاهای اساسی کنترل و نظارت در قیمت کالا و مبارزه جدی با احتکار و گران فروشی صورت پذیرد و بدون هیچ ملاحظه‌ای با افراد متخلف برخورد قاطع قانونی گردد.

نماینده مردم فومن در ادامه با اشاره به اصلاح ساختار اقتصادی دولت و مردمی کردن یارانه‌ها اظهار داشت: باید دقت و توجه ویژه ای نسبت به تامین اقلام عمومی و کالاهای اساسی برای مردم را داشته باشید، کنترل و نظارت در قیمت کالاها و مبارزه جدی با احتکار و گران فروشی،تحت هیچ عنوان و بدون ملاحظه با افراد متخلف برخورد قاطع و قانونی گردد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:کشاورزان زحمتکش شالیکار استان‌های شمالی کشور بویژه استان گیلان که با رنج و مشقت محصول برنج خود را به مرحله برداشت رسانده‌اند، آیا در حق این کشاورزان جفا نیست که در این زمان تصمیم به واردات برنج خارجی و توزیع در سطح کشور گرفته می شود؟ چه پاسخی برای این قشر زحمتکش دارید.

نماینده مردم فومن یادآور شد: چنین اقداماتی در این مقطع یعنی ناامید کردن کشاورزان، یعنی ناامیدی عرصه تولید،همین کشاورزان برنج خود را هر کیلو ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان فروختند، اما دلالان، سودجویان و سوداگران برنج را به قیمت ۱۲۰ هزار تومان به بازار عرضه کرده‌اند.در سال زراعی جاری کشاورزان برای کشت، داشت و برداشت هزینه‌های گزاف و بسیار زیادی متحمل شدند.چگونه می‌شود در این بازار آشفته این هزینه‌ها را جبران کرد.

وی تصریح کرد: خرید تضمینی برنج را در دستور کار خود قرار دهید و هزینه‌های تحمیل شده به کشاورزان را جبران نمایید،از واردات برنج خارجی جلوگیری کنیدو اجازه ندهید در سطح کشور توزیع بشود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر نیرو بیان کرد: اقای محرابیان به اعتقاد بنده شاخص پایداری گیلان بسیار پایین است، متاسفانه باید گفت؛ ما فرسوده ترین شبکه برق کشور را داریم و از ۳۲ شرکت توزیع در سطح کشور در رتبه سی و نهم قرار داریم، شاخص برخورداری از کابل خودنگه‌دار، از ۳۹ شرکت در سطح کشور در جایگاه سی و هشتم قرار داریم.این چه نوع عدالتی است؟

بهروزی فر در پایان ضمن اشاره به اجرای پروژه‌ها  آب و برق در شهرستان فومن و شفت خاطرنشان کرد: در توزیع امکانات و در اجرای پروژه های  آب و برق، شهرستان های فومن و شفت فرسوده ترین و ناپایدارترین شبکه برق را در سطح کل استان دارند، امیدواریم که با تصمیمات درست و توسعه متوازن نسبت به شهرستان‌های شفت و فومن،که شفت از شهرستان‌های کم برخوردار و محروم در لیست ۳۱ شهرستان کشور قرارگرفته است،اقدامات لازم صورت پذیرد. و آخر الدعوه من الحمد و الله رب العالمین.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول