اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دامپینگ روسیه و چین قیمت آهن آلات داخلی را کاهش داد

رئیس صنف اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران با اشاره به کاهش قیمت آهن‌آلات گفت: دو عامل داخلی و خارجی موجب کاهش قیمت و رکود در بازار آهن آلات شده است.

دامپینگ روسیه و چین قیمت آهن آلات داخلی را کاهش داد

لیلا معتمد منفرد؛ حمیدرضا رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه بازار آهن آلات در دو هفته اخیر با رکود مواجه شده است، گفت: رکود حاکم بر بازار چند دلیل عمده دارد که دلیل اول گرانی ساخت و ساز است که باعث شده متقاضیان خرید مسکن توان خرید نداشته باشند و همین موضوع باعث کاهش تقاضا در محصولات فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، ورق و ... شده است. 

وی به عامل دوم رکود در بازار آهن اشاره کرد و گفت: دامپینگ بین روسیه و چین در خصوص آهن و فولاد باعث شده تا قیمت‌های جهانی کاهش یابد بنابراین این مساله باعث کاهش قیمت آهن آلات در داخل کشور شده است. 

رئیس صنف اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران بیان داشت: روسیه به دلیل دورزدن تحریم‌ها و سرپا نگه‌داشتن تولیدات و کارخانه‌های خود تولیدات آهن و فولاد خود را زیر قیمت بازار عرضه می‌کند و همین موضوع بازار جهانی فولاد را با رکود و افت قیمت زیادی مواجه کرده است. 

وی در مورد تاثیر این وضعیت بر قیمت آهن و فولاد کشور، گفت: بازار ما هم از این وضعیت مستثنی نیست و این وضعیت باعث شده تا قیمت‌ محصولات فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، پروفیل، ورق و ... کاهش یابد بطوری که قیمت اغلب اقلام فولادی از هفته گذشته تاکنون در هر کیلوگرم حدود  4 تا 5 هزار تومان کاهش داشته است. 

رستگار گفت: همانطور که اشاره شد افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و گرانی مسکن نیز باعث شده تا تقاضا برای آهن آلات در بازار کم شود و این کاهش تقاضا نیز باعث شده تا قیمت‌ها رشد منفی داشته باشد. 

وی افزود: متاسفانه نوسانات قیمت باعث می‌شود تا کارخانجات نتوانند تولیدات خود را حفظ کنند زیرا اساسا دپو کردن آهن و فولاد به دلیل افت کیفیت توجیه ندارد. 

رئیس صنف اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران اظهار درباره نحوه تاثیر قیمت‌های جهانی بر بازار آهن و فولاد کشور گفت: حدود 10 تا 12 میلیون تن فولاد مازاد در کشور تولید می‌شود که برای این حجم از تولید باید صادرات داشت. 

وی افزود: با توجه به دامپینگی که بین روسیه و چین در خصوص عرضه و کاهش قیمت محصولات فولادی وجود دارد، طبیعی است که مشتریان کالای مورد نیاز خود را از کشورهایی که این محصولات را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند خریداری کنند به همین جهت ما نه تنها بازارهای صادراتی خود را به دلیل این وضعیت از دست می‌دهیم بلکه در داخل نیز با افت قیمت مواجه می‌شویم. 

رستگار بیان داشت: بنابراین در حقیقت ما در زمینه تولید محصولات فولادی با رشد تولید مواجه نبوده‌ایم بلکه همانطور که اشاره شده دو مساله داخلی و خارجی باعث کاهش قیمت‌ها شده که البته از فرصت حاصله می‌توان به نحو احسن استفاده کرد. 

وی با اشاره به وعده رئیس جمهور برای ساخت مسکن ملی اظهار داشت: در شرایطی که قیمت آهن آلات کاهش یافته است بهترین فرصت است تا با شروع ساخت و ساز در پروژه مسکن ملی هم مشکل مسکن و هم مشکل اشتغال را حل کرد لذا به نظر می‌رسد اکنون بهترین فرصت برای آغاز شعار اصلی دولت در خصوص ساخت و ساز و بحث مسکن ملی است. 

وی با اشاره به کاهش 5 تا 6 هزار تومانی قیمت هر کیلو آهن آلات بیان داشت: در دو هفته اخیر قیمت میلگرد، ورق، تیرآهن، نبشی، ناودونی، پروفیل حدود 5 تا 6 هزار تومان کاهش یافته است و با این کاهش قیمت‌ها تقریبا به قیمت این محصولات در سال گذشته رسیده‌ایم بنابراین بهترین فرصت است تا از این موضوع برای تحقق شعار اصلی دولت در ساخت مسکن ملی استفاده کرد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول