اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تعارض منافع عامل کاهش ظرفیت آزمون‌ دستیاری/ انحصار پزشکی شکسته شود

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه تعارض منافع را مانع افزایش ظرفیت در رشته‌ پزشکی و تخصصی دانست و بیان کرد: مخالفت با افزایش ظرفیت در رشته‌های پزشکی قطعاً خیانت به مردم است. اگر از این فرصت ها استفاده نشود و ظرفیت تخصص رشته‌های پزشکی افزایش نیابد، فرصت توریسم سلامت از کشور از بین می‌رود.

تعارض منافع عامل کاهش ظرفیت آزمون‌ دستیاری/ انحصار پزشکی شکسته شود

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس ضمن یادآور شدن بحران سالمندی جمعیت در آینده نزدیک و همچنین کمبود نیرو در رشته‌های پزشکی، گفت: در شرایط کنونی تعداد پزشک عمومی و همچنین متخصص پاسخگوی نیاز مردم در کشور نیست و بنده معتقد هستم که باید ظرفیت پذیرش در این رشته افزایش یابد.

وی افزود: چرا باید مردم برای درمان بیماری‌شان ماه‌ها منتظر نوبت بمانند تا بلکه بتوانند مشکل‌شان را رفع نمایند؟ بنده بیماری را می‌شناسم که مشکل غده تیروئید دارد و سه ماه به سه ماه می‌تواند نوبت بگیرد. قطعاً مراحل درمان بدین روش نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به بیکاری برخی پزشکان و عدم تمایل آنان به درمان، خاطر نشان کرد: متأسفانه در کشور ما یک مهندس مکانیک می‌تواند بیکار باشد ولی یک پزشکی که توان درمان را ندارد، خیر. در حقیقت اگر متخصصی نمی‌تواند به صورت مطلوب درمان کند، چرا باید مردم را وادار کنیم که در صف های طولانی منتظر درمان و ویزیت آن پزشک باشند؟ باید فضای درمان آن‌قدر باز باشد که هرکس هنر کار دارد، به مردم خدمات ارائه دهد. همیشه بهترین‌ها از میان بهترها انتخاب می‌شوند؛ هنگامی که ما نمی‌توانیم متخصص به تعداد کافی داشته باشیم یعنی متخصص شاخص هم نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: آن اقدام شایسته و بایسته‌ای که باید از همکاران خودمان در کمیسیون بهداشت ببینیم، مشاهده نمی‌کنیم. کمیسیون بهداشت باید جدی‌تر به این مسئله ورود کند و باید افزایش ظرفیت پذیرش‌ رشته‌های پزشکی دقیق‌تر بررسی شود.

رحیمی مظفری با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تکلیف وزارت بهداشت در افزایش ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری، خاطرنشان کرد: متأسفانه ظرفیت پذیرش آزمون تخصصی پزشکی افزایش نیافته است و بنده تعارض منافع را عامل اصلی کاهش ظرفیت آزمون‌ها می‌دانم. این موضوع باید یک روزی حل شود، چرا انحصار شکسته نمی‌شود؟ بارها انحصار در پزشکی در مجلس بیان شده است اما گوش شنوایی نیست. اگر انحصار از بین برود طبیعتاً می‌توانیم با ظرفیت علمی بالاتر، فنی‌تر و اصولی‌تر درمان را انجام دهیم.

وی عدم افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های تخصصی را عامل از دست دادن بسیاری از فرصت‌ها در کشور دانست و اظهار کرد: اگر در کشور پزشک به تعداد کافی باشد ما می‌توانیم علاوه بر نیاز جامعه، نیاز خارج از کشور را هم پوشش دهیم. فرصت ها محدود هستند، اکنون فرصت کشورمان برای جوانان است و این پتانسیل وجود دارد که بر تعداد نیروهای خود بیفزاید. اگر از این فرصت ها استفاده نشود و ظرفیت تخصص رشته‌های پزشکی افزایش نیابد، فرصت توریسم سلامت از کشور از بین می‌رود و این برای کشور که می‌توانست در دنیا خودش را در عرصه‌ی پزشکی قوی نگه دارد، از بین می‌رود.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر از این فرصت‌ها استفاده نشود و افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی صورت نگیرد، قطعاً فرصت‌سوزی و این خیانت به مردم است. 

رحیمی مظفری در پاسخ به افرادی که مخالف افزایش ظرفیت هستند و بیکاری پزشکان را علت مخالفت‌شان می‌دانند، گفت: کسی که قدرت درمان دارد، می‌تواند کار کند و بیکار نماند. صحیح نیست که دوستان به اسم بیکار شدن پزشک با افزایش ظرفیت پزشکان مخالفت کنند. این سوال ما را آقایانی که مخالف هستند، پاسخ بدهند؛ چرا افراد و متخصصین در همه‌ی رشته‌ها تمایل دارند که جذب دولت و مراکزی دولتی شوند اما جامعه‌ی پزشکان مخالف و فراری از این موضوع هستند؟

وی در پایان عنوان کرد: کمبود پزشک در سراسر کشور و حتی تهران وجود دارد. کشور ما ظرفیت‌هایی را دارد که فرزندان این مملکت می‌توانند استفاده و پیشرفت کنند. ما بارها در مجلس طرح سوال کردیم و پیگیر این موضوع بودیم و همچنان هم این رویه را ادامه می‌دهیم و پیگیر این موضوع خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول