اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

رشد پرونده‌های شکایت از آسیب‌های حضور سگ در شهرها و حاشیه/ منافذ باز قانونی برای سگ گردانان!

معضل سگ‌های ولگرد و نیز حضور سگهای خطرناک در محل زندگی انسان‌ها چند سالی است که گریبان شهر و روستاها را گرفته است و این روزها تعداد پرونده های مربوط به این سگ ها در قوه قضائیه در حال افزایش است.

رشد پرونده‌های شکایت از آسیب‌های حضور سگ در شهرها و حاشیه/ منافذ باز قانونی برای سگ گردانان!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس؛ یکی از نگرانی های این روزهای مالکان و مستأجران «سگ‌های خانگی» است. عباد که چند روزی است واحد کناری منزلش رفته است و افراد جدید برای بازدید از این واحد می‌آیند، نگران همسایه‌های جدید است.

او می گوید: ما مستأجر هستیم و عوض کردن خانه با این قیمت‌ها کار آسانی نیست، من و خانواده‌ام نگران مستأجر جدیدی هستیم که به واحد کناری ما خواهند آمد، امیدواریم آن‌ها حیوان خانگی نداشته باشند. 

عباد که حدود سی و چند سال سن دارد، می‌گوید ما مستأجران، خانه به دوشیم. یکی از همسایگان ما در منزل قبلیمان، دو سگ داشت. این سگ‌ها که در خانه تنها می‌ماندند، صدای راه رفتن آن ها به یک لشگر تبدیل می شد و لحظه ای آرام نداشتند و شب‌ها صدای پارس کردن آن‌ها تمامی نداشت. این تمام ماجرای سگ‌ها نیست، آن‌ها نجس هستند و رفت‌و‌آمد آن‌ها با آسانسور و پله مشترک بود. این کار را سخت‌تر کرد.

عباد در پایان حرف‌هایش گفت: خیلی نسبت به این موضوع اعتراض کردیم، اما قانونی نبود که از ما حمایت کند، در نهایت ما از آن ساختمان رفتیم. 

عباد و خانواده‌اش تنها افراد ناراضی و نگران از حضور سگ ها نیستند. 

 

حمله سگ به انسان

در این فیلم سگ متعلق به متصدی یک واحد صنفی باتری‌سازی در محله هفت‌حوض تهران  به کودک عابر پیاده حمله و او را زخمی کرد. به گفته محمد عزیزی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران حدود ۵ تا ۶ هزار سگ بدون صاحب دارد.

چندی پیش از آن  نیز کودکی در قم جان خود را در اثر حمله سگ ها از دست داد. دیگر خبر حمله سگ ها به انسان از جمله خبرهایی است که طی هفته و ماه به گوش می رسد. 

در همین راستا در بخش فارس من خبرگزاری فارس نیز پویش های زیادی از سوی مردم برای جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد نیز راه‌اندازی شده است. 

کدام دستگاه مسئول جمع آوری سگ ها است؟

متصدی اصلی جمع آوری سگ ها «شهرداری ها» هستند و در این راستا نیز چند مرکز برای نگهداری این سگ ها و یا عقیم سازی آن ها راه اندازی شده است. همانند مرکز پردیس مهر که به منظور کنترل جمعیت سگ‌ها در بوستان جنگلی سرخه حصاردر حال احداث و راه اندازی است.

اما با توجه به افزایش جمعیت چشم گیر جمعیت سگ های ولگرد در شهرها و حاشیه شهرها اقدامات شهرداری ناکافی است. به گفته محمد عزیزی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران حدود ۵ تا ۶ هزار سگ بدون صاحب دارد. البته شهرداری در این حوزه حرف های شنیدی برای گفتن دارند. 

به طور مثال در یک مستندی که منتشر شده است، هنگامی که ماموران شهری برای جمع آوری سگ های بدون صاحب اقدام می کنند، افراد محلی که به آن سگ غذا می دهند، احساسی برخورد می کنند و به ماموران شهرداری اجازه بردن آن سگ را نمی دهند، از طرفی تعداد بیشتری از شهرواندان نسبت به حوضور سگ های ولگرد به شهرداری معترض هستند و آن ها بیان می کنند که با وجود سگ ها دیگر احساس امنیت نمی کنند. 

 

گفتنی است برخی از افراد به نگهداری از سگ‌ها، نگاه درآمدزایی دارند و با خرید یک جفت سگ با ژن خاص هر ساله با توله‌کشی‌های غیرقانونی از آن‌ها درآمد زایی می کنند. به طور مثال یک سگ در هر زایمان 9 توله سگ به دنیا می‌آورد که پس از دو الی سه هر یک از آن‌ها را حدود 50 الی 60 میلیون تومان به فروش می رسانند. این افراد از نگهداری هر سگ ماده سالانه حدود 500 میلیون تومان درآمدزایی می‌کنند.

برخی افراد دیگر با انتشار مستمر عکس و ویدیو سگ ها به ویژخ سگ های معیوب و بیمار و گذاشتن شماره کارت به جمع آوری پول می پردازند که هیچ نظارتی به عملکرد آن ها و چرخه مالی که دارند، وجود ندارد. 

 حمله سگ‌های خانگی به نیروهای اورژانس تهران تشویق صاحبانشان

در این میان هستند کسانی که با استفاده نادرست از سگ ها به دیگران آسیب می رسانند. اخیرا حوالی ساعت ۱:۲۹ دقیقه بامداد شنبه، گزارشی مبنی بر حال نامساعد یک شهروند به مرکز  ۱۱۵ اورژانس تهران اعلام شد. بلافاصله تکنسین های اورژانس تهران به محل حادثه در سعادت آباد اعزام شدند.

به محض ورود به منزل بیمار نیروهای خدوم این مرکز با سه قلاده سگ مواجه می شوند که برای جلوگیری از اخلال در روند معاینات از همراه بیمار تقاضای کنترل سگ ها را می کنند. هنگام خدمت رسانی در منزل بیمار ناگهان همراه بیمار با نیروهای این مرکز جدال لفظی پیدا می کند، که در این هنگام درب خروجی منزل را قفل می کند و ناگهان سگ ها را به سمت تکنسین ها تشویق به حمله می کند. در نهایت بعد از آسیب به نیروهای اورژانس تهران، آنها موفق به فرار از معرکه می شوند.

قانونی برای دفاع از حق مردم در برابر سگ ها هست؟

از همین رو برای پاسخ به این مطالبه مردم «ساماندهی و جمع آوری سگ ها» که امنیت شهر را نشانه رفته است، سری به قانون می زنیم. 

تنها قانونی که طی سال های اخیر در این خصوص تهیه و تصویب شده، مصوبه شورای شهر پنجم، است. مصوبه ای که به حضور سگ ها در سراسر شهر به غیر از محل بازی کودکان به نوعی رسمیت بخشید! شورای شهر تهران پنجم یک فوریت جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌های شهر تهران را تصویب کرد.

این مصوبه واکنش های زیادی را در پی داشت، برخی از مردم معترض از محدودیت ایجاد شده برای سگ‌ها و برخی دیگر معترض رسمیت بخشیدن حضور سگ ها در بوستان‌های شهر تهران شدند. البته از دیگر پیامدهای این مصوبه به کاهش قیمت سگ ها می توان اشاره کرد. 

به گفته کارشناسان حقوقی در این خصوص خلأهای قانونی زیادی وجود دارد و قضات برای رسیدگی به این دعاوی به  ماده 492 قانون مجازات مصوب سال 1392 و ماده 638 قانون تعزیرات مصوب سال 1375  استناد می‌کنند، در این دو قانون نیز صراحتی وجود ندارد. 

چرا خلأهای قانونی بر طرف نمی شود؟ 

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد که پژوهشگاه های مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه طرح هایی در خصوص خلأهای قانونی مواجهه با سگ های ولگرد و یا صاحب دار تهیه شده است که به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. این طرح ها به علت واکنش های منفی مردم متروکه شده است، این مواجهه به علت عدم آگاهی مردم از خطرات فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی حضور سگ ها است.

وی در ادامه افزود:‌ اکنون نسبت به سال های گذشته اوضاع تغییر کرده است. امروز بسیاری از پرونده های قوه قضائیه در خصوص خسارت و آسیب های ناشی از حضور این سگ ها تشکیل شده است و بسیاری از مردم نسبت به این موضوع معترض هستند. با این وجود برای برطرف کردن این خلأهای قانونی نیز نیاز به مطالبه مردمی دارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول