اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

باقری: آماده جمع بندی مذاکرات در مدت کوتاهی هستیم

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به طرف‌های مقابل ارائه دادیم، گفت: آماده جمع بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی هستیم، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.

باقری: آماده جمع بندی مذاکرات در مدت کوتاهی هستیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) نهم مرداد ماه در توئیتی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به منظور هموار ساختن مسیر برای جمع بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، آغاز شده به طرف‌های مقابل ارائه دادیم.

وی در توئیتی دیگر افزود: ما به صورت نزدیک با شرکای برجامی خود به ویژه هماهنگ کننده به منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان دادن حسن نیت و مسؤولیت پذیری خود کار می‌کنیم.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ایران آماده جمع بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است. اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.

 

گفتنی است امروز یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا از برگزاری مذاکرات در وین بزودی خبر داده بود.

به گزارش فارس، باقری چهارم مرداد ماه و بعد از یادداشت جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که عنوان کرد متنی روی میز گذاشته در توئیتر نوشت:در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ کننده ایده‌های خود را برای جمع بندی مذاکرات ارائه کرده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌ است.این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.»

پنجم مرداد ماه نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با بورل با بیان این‌که هیچ تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد، گفت: اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر حصول توافق گام بردارد، توافق خوب در دسترس است. (اینجا بخوانید)

پس از آنکه دور هشتم مذاکرات وین ۲۰ اسفند ماه سال گذشته دچار وقفه شد و تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه منطقه و اروپایی در جریان بود، جوزپ بورل اوایل تیرماه به تهران سفر و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سر گرفته شود و در همین راستا هفتم و هشتم تیر ماه مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به واسطه انریکه مورا در دوحه برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا اعلام کرد که ایران درخواست‌های فرابرجامی داشته که این موضوع از سوی امیرعبداللهیان رد شد. 

در همین خصوص نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان به روند مذاکرات پایبند است. مذاکرات به روال گذشته از طریق تبادل پیام چه در سطح وزیر خارجه با آقای جوزپ بورل و چه در سطح آقای باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان با آقای انریکه مورا در جریان است. نحوه جمع بندی در خصوص ادامه مذاکرات و همچنین مکان مذاکرات در ارتباطات و پیام‌های طرفینی در حال رایزنی است و زمان و مکان مذاکرات بزودی تعیین خواهد شد. عدم تعیین زمان و محل مذاکرات را به معنای پایان مذاکرات تلقی نمی‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و این مسیر را تا زمانی که طرف‌های مقابل به روند مذاکره و دیپلماسی چندجانبه پایبند باشند، ایران در این مسیر قرار خواهد گرفت. (جزییات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول