اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

عراق به آخر ظرفیت افزایش تولید نفت خود رسیده است

طی ماه‌های گذشته شاهد توقف روند افزایش تولید نفت در عراق بوده‌ایم و دلیل آن هم عدم توانایی این کشور در بالا بردن ظرفیت صادرات نفت خود است.

عراق به آخر ظرفیت افزایش تولید نفت خود رسیده است

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از هلنیک شیپینگ باوجود آنکه سهم عرضه نفت عراق در توافق اوپک پلاس افزایش یافته اما تولید نفت این کشور طی ماه‌های گذشته بدون تغییر بوده است.

بخش قابل توجهی از این مسئله، عدم توانایی این کشور در صادرات نفت بیشتر از بنادر جنوبی در ساحل خلیج فارس است.

مقامات عراقی گفته‌اند در کوتاه مدت، چشم‌اندازی برای افزایش ظرفیت بارگیری نفت در ترمینال صادراتی بندر بصره وجود ندارد. این مسئله باعث شده تا عراق نتواند آن طور که می‌خواهد از فرصت پیش آمده افزایش قیمت نفت در بازار جهانی استفاده کند.

از یک طرف تجهیزات در بندر بصره فرسوده شده و از سوی دیگر لوله‌هایی که ترمینال صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به تجهیزات بارگیری متصل می‌کنند، در معرض رقم زدن یک فاجعه زیست محیطی هستند.

عراق در ماه ژوئن روزانه 34.8 میلیون بشکه نفت تولید کرده که البته بخشی از آن در اقلیم کردستان عراق انجام شده است و تغییر بسیار کمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به ماه مارس به ثبت رسانده است.

عراق همچنین نتوانسته به سهمیه تعیین‌شده در توافق اوپک پلاس در تولید روزانه 4.509 میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن برسد. این کشور طی ماه جاری نیز باید تولید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 4.651 میلیون بشکه در روز برساند.

مدت‌هاست که بنادر جنوبی عراق به عنوان گلوگاه محدودکننده ظرفیت صادرات نفت این کشور شناخته شده‌اند. آمارهای وزارت نفت عراق نشان می‌دهد که بین ماه‌های مارس تا ژوئن، عراق به طور متوسط روزانه 3.231 میلیون بشکه از بندر بصره نفت صادر کرده است که حتی از میزان صادرات نفت این کشور در آوریل سال 2020 که اوپک پلاس تصمیم گرفت تولید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش بدهد، حدود 120 هزار بشکه روزانه کمتر است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول