اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

پایان روز‌های سخت سیل‌زدگان قمی/ وضعیت پایدار در روستاهای سیل‌زده قم برقرار شد

بعد از گذشت کمتر از یک هفته با برقراری کامل خدمات زیرساختی آب، برق، گاز و مخابرات و همچنین ترمیم منازل آسیب‌دیده روستاییان سیل‌زده قم، وضعیت پایدار در این روستاها برقرار شده است.

پایان روز‌های سخت سیل‌زدگان قمی/ وضعیت پایدار در روستاهای سیل‌زده قم برقرار شد

خبرگزاری فارس از قم، مهدی حاجیلو: سریال بارندگی‌های سیلابی در سراسر کشور شامگاه چهارشنبه پنجم مردادماه به قم رسید و حوالی ساعت 23 بود که با وقوع تندباد همراه با بارش شدید باران ۵ روستای جعفرآباد مسیله، صیدآباد، باقرآباد، مشک‌آباد و علی‌آباد کورگل را دچار مشکلاتی همچون؛ آبگرفتگی منازل و راه‌های ارتباطی، قطعی آب، برق، گاز و مشکلات مخابراتی و همچنین تخریب بخشی از سازه‌های منازل کرد.

ساعتی بعد از جاری شدن سیلاب، گروه‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر که در حال آماده‌باش بودند، وارد میدان شدند و امداد و کمک به سیل‌زدگان این روستاها را آغاز کردند. به دنبال تخریب زیرساخت‌های خدماتی مانند برق و گاز، دستگاه‌های متولی نیز بلافاصله وارد عمل شدند و عملیات برقراری مجدد زیرساخت‌ها را آغاز کردند.

نظارت میدانی برای هماهنگی و تسریع در خدمت‌رسانی نیز توسط مدیران اجرایی عالی استان اعم از استانداری و فرمانداری خصوصا در 48 ساعت اولیه برای برقراری شبکه برق و گاز، چشمگیر و شبانه‌روزی بود.

در این 5 روستا مجموعا  ۱۶۸ خانوار دچار سیل‌زدگی شده‌ و علاوه بر ترمیم زیرساخت‌ها و آسیب‌های وارد شده به برخی منازل، عملیات اسکان اضطراری و توزیع بسته‌های غذایی و آب آشامیدنی توسط نهادهایی مانند هلال احمر، شرکت آبفا استان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) آغاز شد.

 

بلافاصله بعد از جاری شدن سیلاب گروه‌های امدادی وارد میدان شدند

محمد ملکیان بخشدار بخش مرکزی شهرستان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از قم اظهار کرد: چهارشنبه پنجم مردادماه حدود ساعت 23بود که طوفان شدید و سپس بارش شدید باران در این منطقه رخ داد. متاسفانه ۵ روستای بخش مرکزی درگیر مشکلات آبگرفتگی منازل و راه‌ها شدند.

وی افزود: روستای جعفرآباد مسیله نسبت به سایر روستاها آسیب بیشتری دید، اما گروه‌های امداد و نجات هلال احمر بلافاصله بعد از جاری شدن سیلاب وارد میدان شده و فعالیت‌هایی را جهت برقراری وضعیت پایدار برای سیل‌زدگان انجام دادند.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان قم تصریح کرد:  پتو و بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته همان ابتدا بین سیل‌زدگان توزیع شد و افراد به مدت ۴۸ ساعت در مسجد روستای جعفرآباد مسیله اسکان داده شدند.

ملکیان عنوان کرد: بسیاری از لوله‌های گاز به دلیل طوفان شکسته شده بودند، به همین خاطر نیروهای فنی شرکت گاز استان همان ساعات اولیه به این 5 روستا اعزام شدند و اقدامات پیشگیری از حوادث و ترمیم را آغاز کردند، علاوه بر نیروهای شرکت گاز، شرکت توزیع برق و آب و مخابرات نیز به کمک سیل‌زدگان این ۵ روستا آمدند.

وی در خصوص تخریب تیربرق‌ها به واسطه طوفان و سیل بیان کرد: حدود ۴۰تیر و ترانس‌های برق به صورت کامل در این روستاها تخریب شده بودند که با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان قم کمتر از ۴۸ ساعت تیربرق‌های جدید جایگزین شدند تا برق وارد مدار شود، در زمینه برق حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان  آسیب به این ۵ روستا وارد شده بود.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان  قم اظهار کرد: در کنار دستگاه‌های دولتی، نیروهای جهادی نیز به کمک سیل‌زدگان قمی آمدند تا روند حل مشکلات مردم سرعت پیدا کند، این گروه‌های جهادی دیوار‌های تخریب شده منازل را در بازه زمانی تقریبا ۲ روزه بازسازی کردند.

ملکیان در پایان گفت: به لطف خدا در حال حاضر شرایط پایدار است و روستاییان در منازل خود اسکان پیدا کرده‌اند، آب، برق و گاز آنها وصل است و مشکلی از این جهات در این ۵ روستا وجود ندارد.

توزیع بسته های غذایی و اسکان موقت سیل‌زدگان در ساعات اولیه

امیرحسین علی‌مردانی معاون امور داوطلبان سازمان جمعیت هلال‌احمر قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس قم بیان کرد: بلافاصله بعد از اینکه هواشناسی استان وضعیت نارنجی را برای قم اعلام کرد، نیرو‌های پرسنلی، خدماتی، امدادی و واکنش سریع هلال احمر قم به حالت آماده باش درآمدند، تا در صورت بروز مشکل سریعا به محل‌ حادثه اعزام شوند.

وی افزود: هم‌افزایی دستگاه‌های اداری و امدادی باعث شد تا کمترین خسارت را در این 5 روستا داشته باشیم، مردم نیز بیشترین تعامل و همکاری را در روند امدادرسانی با این نیروها داشتند که واقعا جای تشکر دارد.

معاون امور داوطلبان سازمان جمعیت هلال‌احمر قم تصریح کرد: با توجه به تجارب گذشته، مکان‌های مختلفی را برای اسکان افراد سیل زده در داخل استان پیش‌بینی کردیم که در صورت بروز مشکلات جدی آنها را به این پایگاه‌ها انتقال دهیم، همچنین انبار‌های تجهیزات امدادی و مواد غذایی را هم برای اینکه کمبودی به وجود نیاید به کمک همکاران و مدیران در هلال احمر استان تقویت کردیم.

علیمردانی عنوان کرد: ظرف ۴۸ ساعتی که نیروهای هلال احمر در منطقه حضور داشتند، خدماتی نظیر فعالیت ۱۷ پمپ لجن‌کش، ۲۰ مورد تخلیه آب منازل، 5 مورد تخلیه آب از معابر و ۱۷۰ اسکان به سیل‌زدگان این ۵ روستا ارائه شد.

وی ادامه داد: تیم‌های امدادی در ۲ گروه ۳۲ نفره شروع به امداد رسانی کردند، و در مجموع به علاوه پرسنل و دیگر گروه‌های امدادی ۱۹۳ نیرو در ۲ روز به این عزیزان خدماتی را ارائه دادند و به آنها ۱۷۰ بسته معیشتی ۷۲ ساعته که شامل کنسرو و برنج و خرما بود اهدا شد.

بخشی از خانه‌های روستاییان آسیب‌پذیر شده است

بر اساس مشاهده میدانی و گفت‌وگوی خبرنگار فارس با اهالی روستاهای سیل‌زده، اگر چه در حال حاضر روستاییان مجددا در منازل خود اسکان پیدا کرده‌اند، اما موردی که این روستانشینان به آن تاکید داشتند تخریب سازه‌ خانه‌هایشان بود که یکی از آنها به نمایندگی از روستاییان بیان کرد: بارش شدید باران باعث شد بخشی از دیوار خانه‌های روستا تخریب شود، نگرانی ما خانه‌هایمان است که می‌ترسیم به خاطر نم زیادی که به آن‌ها وارد شده، ریزش کند.

وی ادامه داد: از دولت و استاندار محترم قم تقاضا می‌کنیم که همانطور که در بحث امدادرسانی و توزیع بسته‌های غذایی به ما کمک کردند، فکر جدی نسبت به موضوع خانه‌هایمان داشته باشند تا خدای نکرده کسی در ریزش دیوار و سقف خانه آسیب نبییند.

برقراری وضعیت پایدار در روستاهای سیل‌زده

حالا و بعد از گذشت 6 روز از وقوع حادثه طوفان و سیل در ۵ روستای  جعفرآباد مسیله، صیدآباد، باقرآباد، مشک‌آباد و علی‌آباد کورگل وضعیت پایداری در این روستا برقرار است، برق، آب و گاز خانه‌ها  وصل است و آب آشامیدنی در دسترس همه روستاییان قرار دارد.

اگر چه دیوارهای فروریخته توسط گروه‌های جهادی بسیج سازندگی ترمیم شده اما نگرانی آن‌ها نسبت به آسیب‌پذیر شدن خانه‌هایی است که دچار آبگرفتگی شده بودند. در این خصوص نیز لازم است بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات لازم و کارشناسی خسارات وارده را انجام دهد.

انتهای پیام/۷۸۰۳۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول