اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دولت در کنار گذاشتن بانیان وضع موجود قاطعیت نشان دهد/شجاعت دولت در اصلاحات اقتصادی قابل تقدیر است

مردادماه سال گذشته کلید ساختمان پاستور به سید ابراهیم رئیسی سپرده شد و حال پس از گذشت یک سال از دولت سیزدهم مسؤولان و کارشناسان سیاسی به بررسی عمکرد دولت پرداخته‌اند.

دولت در کنار گذاشتن بانیان وضع موجود قاطعیت نشان دهد/شجاعت دولت در اصلاحات اقتصادی قابل تقدیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ که مردم همیشه در صحنه کشورمان، از تدبیرها و امیدهای گذشته به ستوه آمده بودند، با امید به تغییر وضع موجود، «سید ابراهیم رئیسی» را به‌عنوان سکاندار دولت سیزدهم و نماینده تغییر در وضع موجود برگزیدند.

۱۲ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ مراسم تنفیذ آیت‌الله رئیسی با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار  شد و ایشان در توصیه‌هایی خطاب به رئیس‌جمهور جدید فرمودند: «حضور افراد جدید با اراده‌های تازه و ابتکارات نو، برای همه به خصوص جوانان امید می‌آفریند که این امیدواری بسیار مغتنم است.»

در طول یک سال گذشته، دولت سیزدهم با فراز و نشیب‌های گسترده‌ای مواجه بوده است که از پس این موارد، اقداماتی از جمله سفرهای استانی هیأت دولت، اصلاح نظام یارانه‌ها و ارتباط با همسایگان از مهم‌ترین و شاخص‌ترین دستاوردهای آن است، اما هنوز تنها یک ربع از دولت سیزدهم گذشته و اقدامات و وعده‌های زیادی باقی مانده که نیاز است برای ۳ سال پیش رو در دستور کار قرار گیرد.

برای تهیه این گزارش به سراغ سه تن از صاحب‌نظران رفتیم تا نظر خود را در خصوص یک‌سالی که گذشت و پیشنهادات خود را برای سه سال آینده ارائه دهند.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون عملکرد اقتصادی دولت در یک سالی که گذشت، اظهار کرد: دولت سیزدهم در یکی از سخت‌ترین شرایط کشور به قدرت رسیده و در سال‌های پس از دفاع مقدس شرایط دشوارتر از امروز نداشتیم؛ شاهدیم که بیش از ۱۰ سال تحریم‌ها حاکم بوده است و این موارد باعث شده دولت سیزدهم با دست خالی دولت را تحویل بگیرد و زمانی برای بازسازی جدی و اقدامات زیرساختی نداشته است.
 


وی در خصوص تیم اقتصادی دولت توضیح داد: دولت از نظر تیم اجرایی حوزه اقتصادی تیم با تجربه، آزمون پس داده و متناسب با تفکر خود نداشت و به همین دلیل مجبور بود از نیروهای همفکر کم‌تجربه استفاده کند و این انتخاب باعث شد اثر کم‌تجربگی را در برخی تصمیمات اقتصادی شاهد باشیم.

اعتقاد دولت سیزدهم به اقتصاد مقاومتی کمک‌کننده خواهد بود

طغیانی یادآور شد: اما در کنار موارد مذکور، پرکاری، پرتلاشی و اعتقاد جدی به اقتصاد مقاومتی در تیم اقتصادی دولت کمک‌کننده خواهد بود و امیدواریم در سال دوم دولت شرایط بهتری را شاهد باشیم، زیرا تجربه لازم در سال اول حاکم حاصل‌ شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون دلیل عدم تغییر برخی مدیران در دستگاه‌های مختلف تصریح کرد: دولت‌هایی مانند دولت سیزدهم از نظر تأمین نیروهای با تجربه در محدودیت قرار دارند و در همین راستا در تأمین رده‌های مختلف مدیریتی دچار مشکل می‌شوند، این مورد باعث شده انتصابات دچار مشکل شود و مورد نقد جدی بسیاری از حامیان دولت قرار بگیرد.

دولت برای ورود به مسائل اقتصادی جای کار بیش‌تری دارد

وی با یادآوری اینکه مهم‌ترین اقدام دولت آزادسازی ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، زیرا اثرات عمیقی بر زندگی مردم داشت، خاطرنشان کرد: دولت هنوز فرصت دارد تا به‌طور جدی‌تر با برنامه و تصمیماتی برای اصلاحات زیرساختی، وارد حوزه اقتصاد شود و در همین راستا دستاورد دولت می‌تواند اقدامات زیرساختی و مهم در حوزه اقتصاد باشد و نباید از این مورد غافل شود.

حضور در بین مردم مهم‌ترین ویژگی دولت است

حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون نقاط قوت دولت سیزدهم در یک سال گذشته، با تأکید بر اینکه حضور مردمی مهم‌ترین ویژگی دولت است،  اظهار کرد: اینکه رئیس‌جمهور در طول یک سال به حدود ۳۰ استان حتی به‌اندازه یک روز سر بزند، موفقیتی فوق‌العاده است و در طول سالیان گذشته فعالیتی به این گستردگی نداشتیم.
 


وی با بیان اینکه نکته دوم دولت مستقر، حضور وزرا در صحنه‌های مختلف خصوصاً سیلاب‌های اخیر است، افزود: نکته دیگر عدم استقراض پول از بانک مرکزی از مرداد سال گذشته تاکنون است، زیرا اگر این اتفاق می‌افتاد، تورم، گرانی و موارد دیگر افزایش سرسام‌آوری داشت و نیاز بود چاپ پول بدون پشتوانه خزانه انجام شود.

سالک با یادآوری اینکه موضوع بعد کاهش نقدینگی در کشور و جهت‌دهی به سمت تولید است، گفت: همچنین تقویت حرکت الکترونیکی کشور و اتصال تمام دستگاه‌ها به سامانه‌های مربوطه، باعث جلوگیری از کاغذسازی و دیگر موارد می‌شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی پیرامون عملکرد دولت در بعد سیاست خارجی توضیح داد: دیپلماسی خارجی دولت سیزدهم در طول این مدت قابل‌تقدیر است، زیرا باعث تقویت صادرات و ارتباطات و تضمین امنیت داخلی می‌شود، در همین راستا شاهد صف کشیدن رؤسای جمهور برای دیدار با رهبر معظم انقلاب هستند.
 


وی یادآور شد: در موضوع برجام کشورمان بر سر عهد خود ایستاده و شاهدیم اروپا و آمریکا در برابر ما به حالت عکس‌العمل درآمده‌اند و ابتکار عمل در دست ایران است و سیاست رهبر معظم انقلاب توسط مذاکره‌کنندگان در حال پیشرفت بوده که موفقیتی بزرگ است.

پروژه‌های نیمه تمام کشور، سرعت بیش‌تری بگیرد

سالک با بیان اینکه هرچند این دولت نقاط قوتی زیادی دارد، اما در برخی موضوعات جای کار بیش‌تری دارد، یادآور شد: اگر دولت وعده و مصوبه‌ای ارائه می‌دهد نیاز است به اجرای آن بپردازد، اما هنوز شاهد این موضوع نیستیم گرچه در بعضی موارد اتفاق افتاده است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه نیاز است طرح‌های نیمه‌تمام با سرعت بیش‌تری عملیاتی شود، خاطرنشان کرد: موضوع بعد زیرساخت‌ها است که به نظر می‌رسد چالش پیشروی کشور بوده و هنوز عملیاتی نشده است.

وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها شاهدیم استاندار و مجموعه استانداری در حد آن استان نیستند، تصریح کرد: همچنین شاهدیم که در وزارتخانه‌ها نیروهای متدین و جوانی حضور دارند، اما کارآمدی لازم برای اداره وزارتخانه را ندارند و مصداق این موضوع کنار رفتن وزیر کار است.

سالک با اشاره به موضوع عدم تغییرات در بدنه مدیران میانی توضیح داد: اگر افرادی که در رأس کار قرار دارند، انسان‌هایی با ظرفیت، دارای شناخت کافی و باتجربه باشند، زیرمجموعه خود را می‌بیند و تغییرات را اعمال می‌کند، اما اگر این دقت وجود نداشته باشد این مورد رقم نخواهد خورد و در همین راستا نیاز است مدیران و وزرا این نگاه را داشته باشند.

شجاعت دولت در اصلاحات اقتصادی ستودنی است

احمد فروزبخش، مسؤول کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه دولت جدید در یک سال گذشته با روندهای ویژه‌ای در زمینه‌های مختلف روبه‌رو بوده که نتیجه ضعف‌ها یا نقصان‌های دولت یا دولت‌های گذشته است، اظهار کرد: البته دولت سیزدهم با علم به این مسائل به عرصه ورود پیدا کرده و انتظار می‌رود برای رفع همین مشکلات و معضلات برنامه داشته باشد و بتواند کارها را به سر منزل مقصود برساند.
 


وی با بیان اینکه در عرصه اقتصادی شجاعت دولت در انجام کاری که نیاز بود انجام شود ستودنی است و اجرای آن نیز نسبتا خوب پیش رفته است، توضیح داد: البته شرایط جهانی نیز، شرایط سخت و ویژه‌ای است و شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی مانند روغن و گندم به‌دلیل اتفاقات اخیر اوکراین هستیم.

فروزبخش با اشاره به اقدام اصلاح یارانه‌ها توسط دولت سیزدهم بیان کرد: اگر اقدام دولت در هدفمندسازی یارانه‌ها انجام نمی‌شد، در حال حاضر شاهد شرایط سخت‌تری بودیم، اما در هر صورت برای اینکه اعلام کنیم دولت از این مرحله به‌خوبی عبور کرده، زمان زیادی لازم داریم خصوصاً اینکه افزایش قیمت‌ها مردم را دچار مشکلاتی کرده است؛ هرچند که اقدامات دولت برای جلوگیری از افزایش بیش‌تر تورم حائز اهمیت است و امیدوارم نتیجه آن را در ماه‌های آینده ببینیم.
 


مسؤول کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان با یادآوری اینکه دولت در عرصه سیاست خارجی با پروژه‌ برجام، آن‌ هم به‌صورت به‌هم‌ریخته مواجه شد، تصریح کرد: انجام مذاکرات و بی‌اثر سازی تحریم‌ها، ۲ پروژه اصلی دولت در سیاست خارجی بوده است که بی‌تردید ارزش بی‌اثرسازی تحریم‌ها مهم‌تر و بیش‌تر است.

وی با بیان اینکه تقویت ارتباطات با شرق و دو کشور چین و روسیه و از طرفی ایجاد ارتباطات با کشورهای همسایه خصوصاً آسیای مرکزی، نویدبخش روزهای خوب در عرصه کم اثرسازی تحریم‌ها خواهد بود، عنوان کرد: همچنین شاهدیم که ایران تا امروز توانسته در مقابل جریانی که هم در داخل و هم در خارج قصد دارند بدون گرفتن تضمین‌های لازم ایران را به برجام برگردانند مقاومت کند.

صبر استراتژیک ایران راهگشا خواهد بود

فروزبخش با یادآوری اینکه بازگشت ایران به برجام بدون تضمین‌های لازم باعث می‌شود تا دوباره تجربه تلخ خروج بدون هزینه‌ آمریکا از برجام و افزایش فشارها به دولت و مردم تکرار شود، بیان کرد: با توجه به وخیم‌ شدن اوضاع برای جبهه غرب به نظر می‌رسد صبر استراتژیک ایران می‌تواند راهگشا باشد و باید دقت کرد گزینه دیگری به‌جز گرفتن تضمین‌ها برای ما وجود ندارد.

مسؤول کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان با اشاره به سفرهای استانی دولت سیزدهم به‌عنوان یکی از نقاط قوت آن، با بیان اینکه به نظر می‌رسد سفرهای استانی ۲ نتیجه خوب خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اول بهره‌مندی استان‌ها از حضور مسؤولان رده‌بالای کشور و تصویب پروژه‌ها خواهد بود و نتیجه‌ی دوم نیز افزایش اعتماد مردم به حاکمیت و ارتقا سرمایه اجتماعی است.
 


وی خاطرنشان کرد: در دولت قبل حضور میان مردم و نگاه مردمی کم‌تر وجود داشت و همین مورد باعث کمرنگ‌تر شدن اعتماد مردم شده بود اما در مقابل شاهد این اقدام ارزشمند دولت سیزدهم هستیم هرچند امیدواریم بقیه اعضا هیأت دولت نیز این اقدام را دنبال کنند.

فروزبخش با اشاره به عدم تغییر مدیران در برخی بخش‌ها با بیان اینکه عموماً تغییرات سریع، بی‌برنامه و اتوبوسی نتیجه خوبی نخواهد داشت، توضیح داد: در همین راستا به نظر می‌رسد دولت آیت‌الله رئیسی از این مدل تغییرات اجتناب کرده است، اما امروز و پس از گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت جدید این موضوع زیبنده نیست که مردم تغییری که در انتخابات طلب کرده‌اند را درک نکرده باشند.

مسؤول کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان ادامه داد: مردم ریل را از دولت پیر و خسته به سمت دولتی مردمی، جوان و پرتحرک تغییر دادند و نیاز است دولت نیز هر چه زودتر با درک این مسأله، لوازم این موضوع مانند نیروی انسانی متخصص، جوان، پرتحرک و باورمند به ارزش‌های اصیل انقلاب را جایگزین نماید و در این زمینه بیش‌ازپیش از خود تحرک، بصیرت و قاطعیت نشان دهد.‌

وی در پایان در توصیه‌ای به رئیس‌جمهور گفت: از آیت‌الله رئیسی می‌خواهم نگرش مردمی بودن و روحیه جهادی را حفظ کنند، در انتصاب افراد نزدیک به خود دقت بیش‌تری داشته باشند و به تخصص، اخلاق و جوان بودن بیش از پیش توجه کنند؛ همچنین به‌عنوان یک اصفهانی خواهشمندم که شخصاً حل موضوع جریان دائمی زاینده‌رود را به دست بگیرند و آن را به سر منزل مقصود برسانند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول