اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

10 شب 10 منبر| علوی تهرانی پاسخ می‌دهد: اگر نشد نماز شب بخوانیم، چه کنیم؟

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: فردی از امام صادق(ع) پرسید که اگر من نتوانم ۱۱ رکعت نماز شب را بخوانم چه کنم؟ ایشان پاسخ دادند فردایش و در روز آن را قضا کن. تنها امر مستحبی که قضا دارد همین نماز شب است.

10 شب 10 منبر| علوی تهرانی پاسخ می‌دهد: اگر نشد نماز شب بخوانیم، چه کنیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی سخنران مذهبی در مراسم عزاداری شب پنجم ماه محرم مسجد حضرت امیر (ع) اظهار داشت: در شب گذشته اعلام کردم که براساس روایتی از امام صادق (ع) کسی که نماز شب نخواند از ایشان نیست و یا براساس روایت پیامبر (ص) کسی که نماز شب را سبک بشمارد در زمره دوست‌داران اهل بیت نیست، بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت و بسیاری بعد از جلسه از من سؤالاتی داشتند. یک سؤال بسیار مطرح شد که اگر شرایط خواندن نماز شب به هر دلیلی را نداشتیم چه کنیم؟ مثلاً من صبح زود از خواب بیدار می‌شوم و اگر بخشی از شب را به نماز بگذرانیم از کار باز می‌مانم.

اگر در شب، نماز شب نخواندیم، چه کار کنیم؟

وی افزود: فردی همین سؤال را از امام صادق (ع) پرسید که اگر من نتوانم ۱۱ رکعت نماز شب را بخوانم چه کنم؟ ایشان پاسخ دادند فردایش و در روز آن را قضا کن. تنها امر مستحبی که قضا دارد همین نماز شب است. اگر نشد ۱۱ رکعت را در روز قضا بخوانم چه کنم؟ امام پاسخ داد: سه رکعت یعنی دو رکعت شفع و یک رکعت وتر را در شب به عنوان قضا بخوان. اگر بازهم نتوانستم چه کنم؟ امام فرمود: نماز مغرب و عشاء را به جماعت بخوان و پس از آنان آیات شریف «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ ...» بخوان که ثواب نماز شب می‌دهند.

نماز شب چراغ برزخ است

علوی تهرانی با طرح این سؤال که چرا امام صادق (ع) این عمل را تا این میزان گسترش می‌دهد، گفت: این اقدام به این دلیل است که اولاً نماز شب اهمیت بسیاری دارد که اگر تمام منابع دینی را جستجو کنید ثوابی برای آن ذکر نشده است یعنی پاداشش به قدری بالاست که نتوانستن تشبیهی بیاورند. امام صادق (ع) بنا دارد با این دستورالعمل‌ها کاری کند که مردم از این فیض محروم نشوند. نماز شب را نباید حتماً خوابید و در نیمه شب خواند همان ساعت ۱۲ شب بنا دارید بخوابید، بخوانید. دوم اینکه پیامبر فرمود در عالم برزخ که بعد از مرگ مستقر هستیم مشخص نیست چند سال طول می‌کشد مشخص نیست! یک سخنرانی ۵ جمله‌ای انجام می‌شود که یکی از آن‌ها این است، به مردم می‌گوید من خانه ظلمت و تاریکی هستم و یک روشنی برای خود بیاورید. در آن عالم اختراع ادیسون فایده‌ای ندارد و یا دیگران نمی‌توانند به ما کمکی کنند. طبیعت انسان از تاریکی بیزار است و چراغ آن دوران نماز شب است.

اجازه نده نفست سراغ هر لذت و خواسته‌ای باشد

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه دین راه صلاح و سعادت را به انسان نشان می‌دهد و دوم انگیزه طی کردن راه صلاح و ثواب هم هست، گفت: اولین عامل که دین را خراب می‌کند نفس انسان است. امیرالمؤمنین می‌فرماید: به نفس خود اجازه ندهد از هر خواسته‌ و لذتی بهره ببرد و آن را محدود کن. انسان امروز ۳ نان نیاز دارد چرا ۱۰ نان می‌گیرد. سؤال که می‌شود می‌گوید معلوم نیست فردا چه می‌شود؟ ممکن است فردا خود تو نباشی. آن دنیا باید پاسخ این ۷ نان اضافه را بدهید.

وی گفت: در زندگی بسیاری از مردم ویترینی وجود دارد که وسایلی را در آن می‌گذارند. سؤال می‌شود این‌ها برای چیست؟ می‌گویند برای مهمان است. حال مهمان کی می‌آید؟ هیچ وقت نمی‌آید. پس نگه داشتن آن وسایل برای چیست؟ گاهی مهمان هم می‌آید باز از آن وسایل استفاده نمی‌کنند. چرا خود را معطل می‌کنیم؟ گاهی برخی وسایلی تهیه می‌کنند برای روز مبادا اما این روز مبادا کی است؟

روز مبادا، چه روزی است؟

علوی تهرانی گفت: ابوذر شنیده بود که اگر مهمان را اکرام کنی، خدا را اکرام کرده‌ای. زمانی چند نفر مهمان او شدند. او گفت: یکی از شترها را سر ببرید و به یکی از مهمان‌ها گفت این کار را کند. او رفت و یکی از لاغرترین شترهایش را انتخاب کرد و سر برید. زمانی که داشتند گوشت را آماده می‌کردند، ابوذر گفت: شتر بهتر و بزرگتری نبود. آن فرد گفت چرا اما آن را برای روز مبادای خودت گذاشتم. ابوذر گفت: عجب، روز مبادای من کی است؟ روزی است که خداوند از من سؤال می‌کند و من دستم خالیست.

سرسخت‌‌ترین دشمن نفس اوست

این استاد اخلاق گفت: نفس دشمن درونی انسان است. پیامبر (ص) می‌فرماید: سرسخت‌ترین دشمن انسان، نفس اوست که درون انسان است. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: نفس انسان، نزدیک‌ترین دشمن انسان است. اگر نفس اصلاح نشود، دشمن است و اگر دشمن شود، سرسخت‌‌ترین دشمن است. نفس تحت هیچ شرایطی رفیق نمی‌شود و دشمن بیرونی است.

سؤالات عجیب یکی از اصحاب از پیامبر (ص)

وی افزود: چرا ما خدا را احساس نمی‌کنیم زیرا بین ما و خدا، نفس مانع است. فردی به نام مجاشع نزد پیامبر (ص) آمد و سؤالات عجیبی مطرح کرد. او پرسید: راه خداشناسی چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: شناختن نفس و او باز پرسید راه سازگاری با حق یعنی خدا چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: مخالفت با نفس و او باز پرسید راه خشنود کردن خدا چیست و پیامبر (ص) فرمود: ناخشنود کردن نفس. او پرسید راه رسیدن به خدا چیست؟ پیامبر (ص) پاسخ داد: نفست را ترک کن. او به عنوان سوال پنجم پرسید راه اطاعت از خدا چیست؟ پیامبر (ص) فرمود از نفست نافرمانی کن. راه رسیدن به یاد خدا چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: نفست را فراموش کن. او باز پرسید راه نزدیک به خدا چیست؟ فرمود: دوری کردن از نفس. او پرسید راه مانوس شدن با خدا چیست؟ فرمود: از نفست بترس. او پرسید چگونه از نفسم بترسم و پاسخ داد: از خدا کمک بگیر در مهار کردن نفس.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول