اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

بارش‌های اخیر هزینه‌های آبیاری بوته کاری در مراتع را تا ۲۰ میلیارد ریال کاهش داد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس گفت: بارش های چند روز گذشته در شمال گنبدکاووس سبب شد تا هزینه های آبیاری بوته های غرس شده در این منطقه تا ۲۰ میلیارد ریال کاهش پیدا کند.

بارش‌های اخیر هزینه‌های آبیاری بوته کاری در مراتع را تا ۲۰ میلیارد ریال کاهش داد

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس فرشید رحمانی در حاشیه بازدید از بوته کاری مراتع شمال گنبدکاووس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای مقابله با بیابانی شدن اراضی شمال گنبدکاووس، سال‌های گذشته بیش از یک میلیون نهال مرتعی در مراتع این منطقه غرس شد.

وی تصریح کرد: کاهش بارندگی و خشکسالی های چند ماه گذشته فشارهای زیادی را به طبیعت اورده و سبب افزایش هزینه های آبیاری این بوته ها شده بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: هر بوته در طول دوره آبیاری به ۲۰ هزار ریال اعتبار نیاز دارد و با توجه به کمبود اعتبارات مالی این هزینه ها به سختی تامین می شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه بارش های اخیر ضمن ایجاد طراوت و شادابی در طبیعت باعث کاهش ۲۰ میلیارد ریالی هزینه‌های آبیاری این بوته ها شده است.

رحمانی گفت: به منظور جمع اوری هرزاب ها در پای بوته ها اقدام به احداث سازه های هلالی ابگیر به ابعاد ۳×۱/۵ و ارتفاع ۴۰ سانتی متر مربع و در مساحت ۲ هزار هکتار  در‌مناطق کلیجه، ترشکلی و قیزلر نمودیم که این بارش ها سبب پراب شدن این سازه ها شده است.

وی بیان کرد: همچنین این سازه ها ضمن  در دسترس قرار دادن اب در پای بوته ها، سبب تقویت سفره های اب زیرزمینی و کنترل هرزاب ها می شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان گنبدکاووس ضمن تشکر از همکاری دامداران در آبیاری بوته‌ها خاطرنشان کرد: با همکاری دامداران منطقه، در یک پروژه مشارکتی ۱۰۰ هکتار از مراتع شهرستان بوته کاری شده و دامداران در این پروژه با امکانات موجود خود در آبیاری این بوته ها مشارکت می کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول