اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

تقاضای اتحادیه اروپا از باکو و ایروان برای توقف فوری درگیری

همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در قره باغ کوهستانی، سخنگوی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد.

تقاضای اتحادیه اروپا از باکو و ایروان برای توقف فوری درگیری

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با اوج گرفتن درگیری‌ها در قره باغ کوهستانی، اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه به وقت تهران خواستار توقف فوری درگیری‌ها بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌های بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان در اطراف مسیر «لاچین» و سایر نقاط در امتداد خط تماس شد.

وی گفت: «متاسفانه، این درگیری‌ها منجر به تلفات جانی و جراحاتی شده است .تنش زدایی، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه حل‌های مذاکره ضروری است.»

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: «اتحادیه اروپا متعهد به کمک به غلبه بر تنش‌ها و ادامه تعامل در راستای صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است.»

همزمان با تشدید تنش بین باکو و ایروان، ارتش جمهوری آذربایجان شبانگاه چهارشنبه به وقت تهران اعلام کرد که یک عملیات انتقامی را در پاسخ به اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنستان در خاک آذربایجان که منجر به کشته شدن یک نظامی جمهوری آذربایجان شد، انجام داده است.

این در حالی است که همزمان رئیس منطقه قره باغ کوهستانی دستور بسیج و آمادگی همگانی نیروهای مسلح خود را اعلام کرد. در بیانیه ادعایی وزارت دفاع این منطقه آمده است که نیروهای جمهوری آذربایجان از ساعت ۹:۰۰، چهارشنبه به وقت محلی از خمپاره و هواپیماهای بدون سرنشین برای گلوله باران مواضع قره باغ استفاده کردند. به دنبال این حادثه رئیس بخش قره باغ (آرتساخ) اعلام بسیج همگانی کرد.

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. این دو کشور با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و  طرفین همدیگر را به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تازگی در دیدار با معاونان وزارت دفاع، فرماندهان نیروها و دیگر مقامات ارشد نظامی در ساختمان وزارت دفاع این کشور گفت، هرگونه تحریک نظامی نیروهای مسلح ارمنستان قاطعانه سرکوب شود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول