اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

کوچه‌ای که دلها را می‌شکند+عکس و فیلم

اینجا کوچه حسینیه حضرت علی اصغر(ع) زاهدان است، آوازه محرم‌های این کوچه را کمتر کسی است که نشنیده باشد، صدای نوحه‌ها، دیدن پارچه‌های عزای نصب شده دلت را می‌شکند، ناخودآگاه ذکر «یاحسین(ع)» بر لبانت جاری می‌شود، سیم دلت به شهدای کربلا اتصالی پیدا می‌کند تا ماه محرم را بهتر درک کنی.

کوچه‌ای که دلها را می‌شکند+عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، ایام محرم و عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) است و در هر کوچه و خیابان صدای نوحه به گوش می‌رسد و کمتر نقطه و مکانی از شهر را می بینی که پارچه های عزاداری خودنمایی نکند.

یکی از کوچه هایی که مزین به پارچه های عزاداری است و این روزها میزبانی از عاشقان و عزاداران حسینی را بر عهده دارد کوچه حسینیه حضرت علی اصغر(ع) زاهدان است.

وارد کوچه که میشوی صدای نوحه ها دلت را هوایی می کند، در همان بدو ورود به کوچه ناخواسته بر لبانت ذکر "یا حسین" جاری شده و قدم‌هایت به سوی حسینیه استوارتر می‌شود.

 

قدم به قدم به محل حسینیه نزدیک میشوی ایستگاه های صلواتی تو را به سمت خود فرا می خواند اینجا سه ایستگاه جانمایی شده ایستگاه پذیرایی با حضور جوانان، ایستگاه توزیع و فروش کتاب و پخش نوحه و مداحی با حضور نوجوانان و ایستگاه واکس با حضور کودکان.

 

 

در همان ابتدا کودکانی که در غرفه واکس  مشغول هستند، نظرم را جلب می کند به سراغشان میروم تا هرچند کوتاه حال و احوالشان را بپرسم.

 

محمدعلی مغفرتی یکی از فعالان این ایستگاه می‌گوید: هشت نفر در این غرفه فعال هستیم و از ساعت یک و نیم الی سه ظهر که برنامه حسینیه برگزار می‌شود، کفش های عزاداران را واکس میزنیم.

محمدرضا سبحانی که در کنار او ایستاده همزمان می‌گوید: در ازای فعالیت در این غرفه از امام حسین(ع) میخوایم ما را  به کربلا بفرستند، کوچک بود اما چه آرزوی بزرگ و قشنگی داشت.

 

غرفه بعدی غرفه توزیع و فروش کتاب است، عزادارانی که برای حضور در برنامه از این مسیر می گذرند از غرفه آنها نیز بازدید و کتاب مورد علاقه شان را خریداری می کنند.

محمد مهدی سبحانی از نوجوانان فعال در این غرفه می گوید: در این غرفه کتاب های مذهبی و فرهنگی را با 20 درصد تخفیف عرضه می کنیم، استقبال هم خوب بوده و مردم کتاب های شهدا به ویژه کتاب حاج قاسم را بیشتر خریداری کردند.

علاوه بر فروش کتاب، مداحی ها و  سخنرانی ها را گلچین کرده‌ایم و اگر هر کدام از عزاداران بخواهند به گوشی یا فلش برایشان منتقل می کنیم.

 

فعالیت این حسینیه محدود به ماه محرم نیست

از آنجائیکه که در این حسینیه نظم و انضباط خاصی حاکم است،  به سراغ مدیر اجرایی آن می روم تا حکایت این اتحاد و انسجام را تشریح کند و اینکه این حسینیه چه مدت است که راه اندازی شده و چه شده که این روزها هزاران نفر مهمان دارد و برخی روزها تعداد آنقدر زیاد است که در کوچه هم زیرانداز پهن می کنند.

مهدی فنودی می گوید: این حسینیه حدودا از 10 سال قبل با یک جلسه خانگی فامیلی و از تعداد 400 تا 600 نفر از اقوام و آشنایانمان شروع شد و امروز بیش از 2 هزار نفر جمعیت ثابت و متغییر از نقاط مختلف شهر دارد.

تمامی مجالس عزای امام حسین (ع) همیشه پر رونق و با شور و شعور حسینی است این حسینیه هم مانند سایر نقاط عجیب دلها را تسخیر می کند و مورد استقبال مخاطبان است، در این حسینیه دنبال حاشیه ها نبودیم مجالس سنتی روضه و سخنرانی با موضوعات روز را پا برجا داریم.

 

تمامی مجالس عزای امام حسین (ع) همیشه پر رونق و با شور و شعور حسینی است این حسینیه هم مانند سایر مکان‌ها عجیب دلها را تسخیر می کند و مورد استقبال مخاطبان است، در این حسینیه دنبال حاشیه ها نبودیم مجالس سنتی روضه و سخنرانی با موضوعات روز را پا برجا داریم.

 

فعالیت این حسینیه محدود به ماه محرم نیست و بلکه در طول سال به طور مستمر در هفته دو جلسه داریم، هر هفته دعای کمیل و سخنرانی برگزار می شود.

با توجه به حجم میهمانان و مخاطبان حسینیه،  برای رفاه حالشان سه مکان برای حسینیه خریداری شد و آن مراسمی که از یک خانه کوچک با مساحت اندک شروع شده امروز در مساحت بیش از هزار متر مربع میزبان دوستداران اهل بیت (ع) است.

در این حسینیه بیش از 100 نفر اقدامات پشتیبانی و تدارکات را بر عهده دارند، خادم داریم، گروه بندی کردیم برای هر گروه مسؤول تعیین کردیم، از همه رده های سنی در هیئت داریم، برای کودکان مهد کودک راه اندازی کردیم که خانواده ها دغدغه کودکان را نداشته باشند، در طول سال کلاس های فرهنگی و آموزشی با حضور مربی ویژه برایشان برگزار می کنیم.

فعالیت های این حسینیه محدود به ماه محرم نیست اما برای محرم هم فعالیت ما از شب اول ماه محرم  آغاز شده، از ساعت یک و نیم تا سه و نیم ظهر با قرائت زیارت عاشورا، روضه، سخنرانی و پذیرایی، میزبان عزاداران حسینی هستیم.

 

هفت روز اول ماه محرم در ساعات ظهر برنامه داریم و از روز هفتم ماه محرم به بعد علاوه بر ظهرها، شبها هم برنامه داریم، این حسینیه با پشتیبانی مالی از طرف فامیل و آشنایان انجام می شود و از هیچ ارگانی در تامین هزینه ها کمک نگرفتیم.

به چشم خودمان برکات این مجالس را دیدیم خیلی از مستمع های ما بارها گفته اند از این مجالس و هیئت حاجت گرفته اند، در این هیئت کسی دنبال پست و مقام نیست، همه میهمانان این حسینیه از دوستان ما شده‌اند، حسینیه را متعلق به خود می دانند و حسن برخورد متولیان هم به گونه ای بوده که مخاطبان ثابت قدم زیاد داریم و هر کدام از آنها با خود عده ای را همراه کرده اند و این برای ما بسیار خوشایند است که مجلس عزای امام حسین هر روز گسترده تر می شود.

 

در هیئت ما همه، وظایف خود را می دانند با حسن نیت کار می کنند و دنبال پست و مقام و تشویق نیستند،  مدیریت خالصانه دوستان ما سبب شد هیئت پا بگیرد از 5 و 6 نفر برسد به دو هزار نفر و در طول سال هم 400 تا 500 نفر مستمع برنامه های هستند.

برای نشر شعور حسینی و بصیرت افزایی مخاطبان حسینیه، تمام تلاش و برنامه ریزی ما بر این بوده که سخنرانان بزرگ و برجسته کشوری را در دعوت کنیم که تاثیرگذار و راهگشا باشند و به شبهات و پرسش های مخاطبان در امور مختلف پاسخ دهد.

 

انسجام، دوستی و نظم حاکم در حسینیه از توجه اهل بیت(ع) نشأت گرفته است همه مخاطبان ما حس میکنند این هیئت مال خودشان هست و یه گوشه کار را با ما میگیرند، در آشپزخانه خادمانی داریم که گمنام هستند و دیده نمیشود اما شب و روز ندارند تا غذای نذری مجلس امام حسین (ع) بهترین طعم را داشته باشد.

 

 

تاکید برای حضور خانوادگی در حسینیه حضرت علی اصغر (ع)

یکی از روحانیونی که از ابتدای راه‌اندازی این حسینیه ثابت در کنار سایر خادمان فعال بوده است ایمان امینی معاون دانشجویی دانشگاه شهید مطهری است که خود را یکی از خادمان این حسینیه معرفی میکند، او می گوید: از  اوایلی که حسینیه شکل گرفت کنار دوستان بودیم و اینکه چرا اینقدر شور در اینجا حاکم است به سبب این هست که خود ارباب به مجالس خودشان عنایت دارند، امروز تبلیغ شیعه با هیئت است و از هیئت نشات میگیرد و اگر جایی عنایت نباشد دل آدم گیر نمیکند، خلوص متولیان اینجا همه را مجذوب خود می کند، اینجا کسی دنبال اسم و رسم نیست همه به دنبال خدمت به عزاداران حسینی (ع) هستند.

اینجا حال ویژه و خاص دارد اینجا زنده هست و نفس جاریست برای همین با خانواده پای ثابت این حسینیه هستیم و فرزندانمان را هم به این مسیر تشویق کرده ایم به گونه ای که اشتیاق آنها برای حضور در این مکان بیشتر است.

از ویژگی‌های این حسینیه منبر محور بودنش بودن است، اینجا سخنرانی محوریت دارد و هدف ما انتقال شعور و افزایش بصیرت مردم نسبت به اهل بیت (ع) است.

 

علاوه بر برنامه های محرم برنامه های فرهنگی دیگری برای جوانان در طول سال استمرار دارد، مسولیت دادن به جوانان، استفاده از ظرفیت آنها برای خدمت به عزاداران، برگزاری اردوی برای افزایش معرفت، اقداماتی است که برای افزایش شعور حسینی جوانان و نوجوانان برنامه ریزی شده است.

در اینجا تاکید ما برای حضور خانوادگی در مجلس عزاداری است و حتی برای بچه ها هدایای ویژه‌ای مد نظر داریم و هرکسی خانواده اش را بیاورد تقدیر میشود، تمام برنامه های حسینیه حاصل بارش فکری هیئت امنا است، همه کارها در این حسینیه تیمی انجام می شود.

باب امام حسین(ع) باب وسیعی است وقتی اینجا می آیی اتفاقات خاصی در زندگی ات رخ می‌دهد، ما خیلی برکات از این مجالس بردیم که سفرهای کربلا یکی از این برکات است.

 

رفت و آمد در این مجالس در تربیت فرزندان ما موثر بوده بچه ها رنگ و بوی امام حسینی گرفتند و این بهترین هدیه ایست که از مجالس امام حسین و اهل بیت (ع) گرفتیم.

کار برای خدا و اهل بیت(ع) اگر با اخلاص باشد بدون جواب نمی ماند

خانم ام البنین علیصوفی یکی دیگر از خادمان این حسینیه است که او هم از روزهای اول آغاز به کار حسینیه در کنار متولیان در قسمت بانوان فعالیت میکند.

او میگوید در حسینیه اکثر برنامه ها فرهنگی و بصیرتی است، کارگروه های مختلف برای همه سنین داریم و برای هر قشر مربی خاص خودشان را تدارک دیده ایم، بهترین سخنرانان را دعوت می کنیم.

 

فعالیت این حسینیه از زیرزمین و پارکینگ یک خانه شروع شد و اکنون سه واحد در خدمت عزاداران حسینی بوده و برای حسینیه خریداری شده است.

کار برای خدا و اهل بیت(ع) اگر با اخلاص باشد بدون جواب نمی ماند، شنیده‌ام که بعضی از خانم‌ها فرزند نداشتن اما از رفت و آمد در حسینیه‌ها و متوصل شدن به ائمه خداوند به آنها فرزند داده است، در واقعیت هیچکس از  مجالس امام حسین(ع) دست خالی نمیرود، گاهی اوقات متوجه نمیشیم اما همه جا اهل بیت(ع) حواسشان به ما هست، هر جاییکه دلمان بشکند و سیم دلمان به اهل بیت(ع) اتصال پیدا کند قطعا توجه آنها را در زندگیمان حس خواهیم کرد، ائمه (ع) کریم هستند و به ضعف وجودی ما نگاه نمیکنند.

 

 

 

 

شبهای این کوچه نیز حال و هوای خاصی دارد، دلت میخواهد در گوشه ای بنشینی و دلت را به سید و سالار شهیدان گره بزنی و برای دقایقی خلوت کنی و خودت باشی و خدا.

 

 

خلاصه که درب حسینیه حضرت علی اصغر (ع) زاهدان در طول سال به روی تمام مردم شهر باز است و خدام این حسینیه با دل و جان حق میزبانی را به جای خواهند آورد.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول