اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

طالبان: ادعای کشته‌شدن الظواهری توسط آمریکا در حال بررسی است

رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با بیان اینکه تاکنون جزییاتی از کشته شدن سرکرده القاعده در جریان حمله هواپیمای آمریکایی در کابل وجود ندارد، تاکید کرد که حکومت سرپرست در افغانستان درحال بررسی این ادعای واشنگتن است.

طالبان: ادعای کشته‌شدن الظواهری توسط آمریکا در حال بررسی است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، رویترز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد که رهبران ارشد این گروه در حال تحقیق درباره «ادعای» آمریکا در مورد کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در کابل هستند.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان‌ در دوحه در جمع خبرنگاران گفت که هیچ خبری در مورد موضع طالبان دریافت نکرده است.

شاهین افزود: «منتظر جزئیات و واکنش کابل هستم.»

رییس دفتر سیاسی طالبان در ادامه گفت که این گروه همچنان به توافقنامه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در دوحه امضا شده، متعهد است.

نماینده طالبان در سازمان ملل گفت که طالبان در حال بررسی «ادعای» ایالات متحده مبنی بر کشته‌شدن ایمن الظواهری در کابل بوده که نشان می‌دهد رهبری این گروه از حضور وی در آن‌جا اطلاعی نداشته است.

شاهین ادامه داد: «دولت و رهبری نه از آنچه ادعا می‌شود آگاه بودند و نه هیچ اثری در آن‌جا وجود دارد».

وی با بیان این‌که در حال حاضر تحقیقات برای صحت و سقم این ادعا در حال انجام است، افزود که نتایج تحقیقات به‌اطلاع عموم خواهد رسید.

رهبران طالبان تاکنون در مورد حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده علیه سرکرده القاعده سکوت کرده‌اند.

از سوی دیگر سه منبع طالبان اعلام کردند که رهبران ارشد این گروه در مورد چگونگی واکنش به حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا گفت‌وگوهای طولانی داشته‌اند.

طالبان در ابتدا این حمله را فرود راکت به یک خانه‌ مسکونی خالی اعلام کرده بودند؛ اما سرانجام تأیید کردند که حمله‌ هوایی بوده و توسط هواپیمای آمریکایی انجام شده است.

این در حالی است که روز گذشته «عبدالسلام حنفی»، معاون دوم نخست وزیر دولت موقت طالبان در واکنش به حمله اخیر آمریکا به کابل گفت: حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نقض حاکمیت ملی و موافقتنامه دوحه است.

وی بدون اشاره به کشته‌شدن سرکرده القاعده در کابل، افزود: به توافق دوحه پایبندیم و به همه اطمینان می‌دهیم که از خاک ما علیه دیگران، استفاده نخواهد شد.

پیش از این آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده القاعده در افغانستان طالبان را به نقض توافق دوحه متهم کرده بود. 

بلینکن گفت: «طالبان با میزبانی و پناه دادن به رهبر القاعده در کابل، توافق دوحه و اطمینان‌‎بخشی‌های مکرر خود به جهان را مبنی بر اینکه اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان برای تهدید امنیت کشورهای دیگر توسط تروریست‌ها استفاده شود، به شدت نقض کردند».

بامداد سه‌شنبه بود که بعد از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان، یک مقام ارشد دولت آمریکا با تایید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

ساعتی بعد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری نشست خبری در کاخ سفید به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی این کشور پرداخت و گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول