اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس الحشدالشعبی: برگزاری مجدد انتخابات مختص جریان صدر نیست

رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق با بیان اینکه برگزاری انتخابات زودهنگام تنها مختص به جریان صدر نیست و باید تمام گروه‌های عراقی بر سر آن اجماع کنند، خبر داد که «چارچوب هماهنگی» هنوز در این باره رسما موضع‌گیری نکرده است.

رئیس الحشدالشعبی: برگزاری مجدد انتخابات مختص جریان صدر نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق، بعدازظهر امروز (پنجشنبه)، در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» به آخرین تحولات سیاسی عراق پرداخت.

رئیس سازمان الحشدالشعبی در این خصوص گفت: «برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد دیگر یک مسئله مختص به جریان صدر نیست، بلکه متخص دیگر اقشار و ائتلافات موجود [در عراق] نیز هست.»

فالح الفیاض اضافه کرد: «چارچوب هماهنگی هنوز موضع رسمی خود در قبال برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را اتخاذ نکرده است. حضور دسته‌ای از مردم در صحن پارلمان یک مسئله عادی نیست و ما با این مسئله به عنوان یک وضعیت موقت برخورد می‌کنیم که می‌توان آن را پشت سر گذاشت.»

الفیاض ادامه داد: «پیشنهادهای رهبر جریان صدر برای حل بحران را می‌توان برای دستیابی به مواضع مشترک مورد بحث و بررسی قرار داد. انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام زمانی یک راه‌حل محسوب می‌شود که تمام فراکسیون‌ها و دیگر طرف‌های سیاسی [بر سر آن] اجماع داشته باشند.»

وی همچنین بیان کرد: «دولت فعلی، دولت پیشبرد امور است و برگزاری انتخابات مجدد جزء اختیارات دولت پیشبرد امور نیست. پیشنهادها برای حل بحران را زمانی که به صورت واقع‌بینانه مطرح شود، بررسی خواهیم کرد. درخواست‌ها برای انحلال پارلمان یک مسئله بزرگ است و نمی‌توان آن را زمانی که از طرف یک گروه مطرح می‌شود، پذیرفت.»

فالح الفیاض افزود: «نظام حکومتی در عراق -طبق قانون اساسی- توافقی است و نمی‌توان تنها موضع یک طرف را پذیرفت. بسیاری از احزاب چارچوب هماهنگی پیشتر خواستار برگزاری مجدد انتخابات بودند که این مسئله را می‌توان برای توافق درباره جزئیات آن مورد بررسی قرار داد.»

رئیس سازمان الحشدالشعبی در ادامه اظهار داشت: «الحشدالشعبی ترجیح داد که یکی از طرف‌های سیاسی این بحران نباشد. چارچوب هماهنگی از ابتکار نخست‌وزیر برای حل این بحران تمجید کرد؛ اما این ابتکار نیازمند توافق دیگر طرف‌ها نیز هست. چارچوب هماهنگی این اختیار را به هادی العامری داد که با الصدر ارتباط برقرار کند؛ اما تصمیم نهایی برای حل بحران به دست چارچوب هماهنگی است.»

الفیاض در بخش دیگری اضافه کرد: «انتخابات پارلمانی اخیر باعث ایجاد مشکلات بسیاری شد و ما نباید در انتخابات آتی این مشکلات را تکرار کنیم. می‌توانیم بر سر تشکیل یک دولت جدید به توافق برسیم که زمینه را برای انتخابات آتی و به منظور عبور از این بحران آماده کند. ما فکر نمی‌کنیم که تداوم دولت فعلی برای پیشبرد امور مرحله آتی و زمینه‌سازی برای انتخابات به صلاح باشد.»

او گفت: «وضعیت عراق پیچیده است و زمینه‌سازی برای انتخابات پارلمانی آتی را یک دولت فاقد اختیارات نمی‌تواند مدیریت کند. چارچوب هماهنگی همچنان بر سر موضع خود هست و نامزد این تشکل برای نخست‌وزیری، محمد شیاع السودانی می‌باشد. ما ابدا اعتراضی به تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز نداریم، بلکه به تخریب کشور معترضیم. عراق در ۹ ماه  توانست اختلافات سیاسی شدیدی را پشت سر بگذارد که این یک پیرزوی محسوب می‌شود. عراق نیازمند اصلاحات است و من از هرگونه فرایند برای اصلاحات حمایت می‌کنم.»

رئیس سازمان الحشدالشعبی در پایان ضمن درخواست حمایت از عراق، بیان کرد: «ما از الصدر خواستیم که از دیگران نیز استقبال کند. به‌رغم استعفای نمایندگانش، او همچنان در صحنه سیاسی حضور دارد. الحشدالشعبی بخشی از نهاد امنیتی عراق است. ما از درخواست‌ها برای انحصار سلاح در دستان حکومت حمایت می‌کنیم.»

این اظهارات پس از آن مطرح شده است که رسانه‌های عراقی خبر دادند، کمیته هماهنگی گروه‌های شیعی در عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی»، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح را به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود انتخاب کرده و هر تصمیمی که او اتخاذ کند، مورد قبول این کمیته است.

دفتر هادی العامری، بامداد امروز، درخواست «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر برای برگزاری انتخابات زودهنگام مجدد در عراق را تأیید کرد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که  رهبر جریان صدر، شامگاه چهارشنبه، اعلام کرد که گفت‌و‌گو بی‌فایده است و باید یک انتخابات زودهنگام دیگر در عراق برگزار شود.

 هفته پیش، پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری در عراق امیدها برای تشکیل دولت جدید در این کشور زنده شد و در حالی که پارلمان نیز خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان آماده می‌کرد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده کرد.

آشوبگران حامی رهبر جریان صدر طی روزهای گذشته چند بار پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد، وارد صحن پارلمان شدند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول