اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

بی‌آبرویی بزرگ واشنگتن در شرق فرات/ وقتی آمریکا روی همه دزدهای جهان را سفید می‌کند+ جزئیات

آمریکایی از اواخر سال ۲۰۱۳ غارت طلای سیاه سوریه را آغاز و حالا تمام توان خود را بر روی چپاول میادین نفتی و گازی شرق رود فرات متمرکز کرده اند و روی همه دزدهای جهان را سفید کرده اند.

بی‌آبرویی بزرگ واشنگتن در شرق فرات/ وقتی آمریکا روی همه دزدهای جهان را سفید می‌کند+ جزئیات

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، نیمه شرقی استان دیرالزور (شرق رود فرات) یکی از نقاطی به شمار می آید که در تصرف نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کُرد) است اما در واقع یکی از مناطق اصلی تحت اشغال آمریکایی ها در سوریه محسوب می شود.

شرق رود فرات به دلیل وجود منابع فراوان نفتی و گازی از اهمیت خاصی برخوردار است و آمریکایی ها با اشغال این منطقه مهم و احداث چند پایگاه نظامی، ثروت های ملت سوریه را آشکار و علنی به غارت می برند.

«کونیکو، العمر، التنک، غواری، سیجان، جرینوف، ازرق، قهار۱، قهار۲، غلبان، الجفره،  یونس، شعیطات، ابوحردان، الشدیها، الکشمه، الکشمه جنوبی و ...» مهم ترین میادین نفتی و گازی اشغالی در شرق استان دیرالزور به شمار می آیند.

براساس اطلاعاتی که منابع میدانی در اختیار گذشته اند چندین شرکت آمریکایی و چند ملیتی استخراج و فروش نفت را در شرق رود فرات انجام می دهند و عناصر ارتش تروریستی آمریکا به همراه شبه نظامیان کُرد از میادین نفتی حفاظت می کنند.

میدان نفتی العمر یکی از اصلی ترین و غنی ترین منابع در شرق رود فرات است و استخراج بیشتر از این منبع و سایر میادین نفتی منطقه در سریع ترین زمان ممکن در دستور کار نیروهای آمریکایی قرار گرفته است.
 
گزارش ها حاکیست، آمریکایی ها در تلاش هستند روند بهره برداری و استخراج از سایر میادین نفتی شرق استان دیرالزور از جمله میدان «سیجان، التنک و کونیکو و...» را با کمک شرکت های چند ملیتی نسبت به گذشته سرعت دهند.
 

 


به گفته منابع میدانی، در سال های اخیر عناصر شبه نظامی کُرد به ازای همکاری و خدمات به آمریکایی ها از میادین نفتی شرق رود فرات سهم دریافت کرده اند و بخشی از سود فروش نفت های به غارت رفته به آنان داده می شود.

سود حاصل از فروش نفت برای سران شبه نظامی کُرد یک درآمد قابل توجه به همراه داشته و آنان به هیچ وجه علاقه‌ای ندارند از این ثروت‌های نجومی باد آورده دست بکشند و به هر شیوه درصدد هستند درآمد خود را حفظ کنند.

براساس اطلاعات به دست آمده، عناصر موسوم به دموکراتیک سوریه روزانه مقادیر زیادی از طلای سیاه غارت شده را در عراق و ترکیه پایین تر از قیمت جهانی به فروش می‌رسانند و همین مسئله برای خریداران جذابیت زیادی دارد.

در حالی که غارت و فروش منابع نفتی در شرق رود فرات ادامه دارد فرماندهان شبه نظامیان کُرد اعلام کرده اند که با مشکل مالی رو به رو هستند و قادر به خدمات دهی به ساکنان مناطق تحت تصرف نیستند که به گفته منابع میدانی یک دروغ آشکار است.  
 


در حال حاضر عملیات استخراج از منابع انرژی شرق رود فرات بدون وقفه ادامه دارد و روزانه مقادیر قابل توجه ای نفت توسط نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان کُرد برای فروش در بازارهای منطقه ارسال می شود.

نباید فراموش کرد دولت سوریه تا پایان سال ۲۰۱۰ روزانه حداقل حدود ۲۵۰ هزار بشکه نفت را از میادین مختلف به ویژه شرق فرات به کشورهای مختلف صادر می کرد و این میزان فروش معادل ۲۰ درصد درآمد سالانه این کشور بود اما با شروع بحران در سال ۲۰۱۱ کنترل تعداد زیادی از این منابع انرژی را (در استان های دیرالزور، حسکه و حمص) در بازه زمانی ۴ ساله از دست داد.

غارت هدفمند میادین نفتی سوریه برای نخستین بار (اواخر سال ۲۰۱۳) توسط گروه تروریستی داعش و البته با پشتیبانی گسترده آمریکایی ها و هماهنگی آنکارا انجام می گرفت و روزانه هزاران کامیون از مناطق نفتی شرق (به ویژه استان دیرالزور) به سمت مرزهای مشترک با ترکیه حرکت و محوله های نفتی را تخلیه می کردند.

در این مقطع زمانی گروه تروریستی داعش مناطق وسیعی از خاک سوریه را در اشغال داشت و اشغال مسیر جنوب به شمال هم باعث شده بود بدون هیچ مزاحمتی نفت را غارت و از طریق استان حلب به ترکیه برساند و درآمد قابل توجهی را به دست آورد.

منبع: سایت خبری تحلیلی مشرق

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول