اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

بررسی روند تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا

بررسی روند تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان می‌دهد که صادرات ایران به این کشورها در فروردین ماه امسال 45 میلیون دلار و واردات از این کشورها 127 میلیون دلار بوده است.

بررسی روند تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفته است، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، هدف‌گذاری کرده‌ایم، در افق 1404 به صادرات 75 میلیارد دلار دست یابیم.

بنابراین برای افزایش تجارت که در دولت سیزدهم  به آن تاکید می‌شود، توسعه تجارت با بازارهای صادراتی و بازار کشورهای همسایه، توسعه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه های اقتصادی و انعقاد قراردادهای تجارت آزاد و ترجیحی باید مورد توجه قرار گیرد. 

به گفته کریمی، از جمله انعقاد این قراردادها می‌توان به انعقاد تجارت ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد که از 5 آبان 1398 به مدت سال اجرایی شده است و از آنجایی که موافقت نامه مذکور در آبان ماه سال جاری منقضی می‌شود و مذاکرات انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد با اوراسیا هنوز ادامه دارد، سران کشورهای عضو این اتحادیه به تمدید موافقت نامه تجارت ترجیحی اقدام کردند.

دستیار رسانه‌ای رئیس سازمان توسعه تجارت ایران این را هم گفت: مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای عقد موافقت نامه تجارت آزاد هنوز به اتمام نرسیده و انتظار می‌رود که پس از حداقل انجام دو دور مذاکرات طی ماه‌های آینده این مذاکرات به اتمام برسد.

براین اساس بررسی وضعیت تجارت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان می‌دهد که  در 12 ماهه 1400 - 1399  در مجموع یک میلیارد و 166 میلیون دلار به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادرات داشته ایم که ارزش صادرات به فدراسیون روسیه طی مدت یاد شده 579 میلیون دلار، ارمنستان 304 میلیون دلار، قزاقستان 187 میلیون دلار، قرقیزستان 79 میلیون دلار و بلاروس 17 میلیون دلار بوده است.

واردات ایران از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی 12 ماهه 1400 - 1399 در مجموع یک میلیارد و 774 میلیون دلار بوده است.


صادرات و واردات و تراز تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی دوازدهه ماهه 1400 - 1399

اما وضعیت صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نخستین ماه سال در دولت سیزدهم به این صورت بوده که ارزش صادرات در فروردین ماه 1401 به فدراسیون روسیه 22 میلیون دلار، ارمنستان 13 میلیون دلار، قزاقستان 9 میلیون دلار، قرقیزستان یک میلیون و 200 هزار دلار و بلاروس رقمی کمتر از یک میلیارد دلار بوده است. 

بنابراین در مجموع ارزش صادرات ایران در نخستین ماه سال 1401 یعنی فروردین 45 میلیون دلار و ارزش واردات از این کشورها در مدت زمان یاد شده 127 میلیون دلار بوده که فقط 108 میلیون دلار آن از روسیه وارد شده است. 


صادرات و واردات و تراز تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی یک ماهه سال 1400

پیوستن به موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد سرعت پیشرفت اقتصادی بیشتر می شود و فرصت مناسبی برای تجار بوجود می‌آید تا با فعالان اقتصادی این کشورهای وارد معامله شوند. 

همانطور که اشاره شده توسعه همکاری با کشورهای مختلف در راستای دستیابی به اهداف تجاری بسیار حائز اهمیت است این در حالی است که به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت سهم ایران از بازار 232 میلیارد دلار روسی تنها 580 میلیون دلار بوده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول